Borgerrådgiver
Hos borgerrådgiveren kan du få uvildig rådgivning om dit samarbejde med kommunen og hjælp til at komme videre med din sag.
Hvem er borgerrådgiveren?
Høje-Taastrup Kommunes borgerrådgiver hedder Bettina Post og er uddannet socialrådgiver. Hun er ansat efter Lov om Kommuners styrelse § 65e og refererer dermed til byrådet/økonomiudvalget.
Funktionen er altså uafhængig af den administrative ledelse, og borgerrådgiveren kan frit kommentere og kritisere de forhold, som borgerhenvendelserne afdækker.
Alle, der bor i Høje-Taastrup Kommune, kan frit kontakte borgerrådgiveren. Hvis du har en professionel partsrepræsentant i forvejen (f.eks. en advokat), vil din sag blive afvist.
Borgerrådgiver Bettina Post | Jurist Iben Segel Larsen |
Kontakt borgerrådgiveren
Du kan ringe til borgerrådgiver Bettina Post på telefon 43 59 18 32 eller til jurist Iben Segel Larsen på telefon 43 59 18 47. Du kan ikke få oprettet en sag hos borgerrådgivningen pr. SMS.
Du kan sende en mail til borgerraadgiver@htk.dk, Vær opmærksom på, at du ikke bør sende følsomme personoplysninger via mail. Du kan sende sikkert via Digital post/e-Boks, hvor du logger på med NemID.
Borgerrådgiveren har fokus på, om sagsbehandlingen/borgerbetjeningen er hensigtsmæssig og løsningsorienteret, og at den lever op til de forvaltningsretlige og retssikkerhedsmæssige grundregler samt principperne for god forvaltningsskik.
Borgerrådgiveren kan;
- rådgive dig om spørgsmål afledt af samarbejdet med kommunen
- hjælpe dig med at klage over sagsbehandlingen eller den personlige betjening
- hjælpe dig med at forstå afgørelser og andre breve fra kommunen
- rådgive dig om klagemulighederne og evt. hjælpe dig med at klage
- deltage i et møde eller en samtale som støtte for dig
- hjælpe dig med at genetablere dialogen og mediere, hvis den er gået i hårdknude og
- ·viderebringe dine forslag til forbedringer i sagsbehandlingen
Borgerrådgiveren kan ikke:
- behandle sager, der falder udenfor kommunens virksomhed, f.eks. forhold mellem private
- ændre den afgørelse, som kommunen har truffet
- behandle klager, der skal behandles i andre administrative klageinstanser
- behandle klager over sager, som er indbragt for - eller man ønsker indbragt for - Ombudsmanden, de kommunale tilsynsmyndigheder eller domstolene
- behandle klager over det serviceniveau, som byrådet har fastlagt
- behandle klager vedrørende ansættelse i Høje-Taastrup Kommune
- behandle sager, der er afsluttet for mere end et år siden
De persondata om dig, som Borgerrådgivningen modtager fra dig eller andre, vil blive lagret uden adgang for andre end borgerrådgivningen og dig selv.
Medmindre du udtrykkeligt siger nej, vil Borgerrådgivningen dog sende de nødvendige personoplysninger om dig til relevante områder af administrationen i Høje-Taastrup Kommune for at kunne behandle din sag og svare på dine og Borgerrådgivningens spørgsmål.
Siger du nej til at give Borgerrådgivningen oplysningerne eller til at disse videregives, begrænser det Borgerrådgivningens muligheder for at få din sag tilstrækkeligt belyst, og dermed behandle sagen.
Ved oplysning om persondata har du ret til at
- blive orienteret om indsamling af oplysninger om din person, når de behandles elektronisk
- få indsigt i de oplysninger om din person, der behandles elektronisk
- gøre indsigelse mod, at oplysningerne om din person behandles og videregives elektronisk
- kræve berigtigelse eller blokering af oplysninger om din person, der er urigtige eller er behandlet elektronisk i strid med lovgivningen
- tilbagekalde dit samtykke
Ovenstående er i henhold til EU´s persondataforordning nr. 2016/679 af 27. april 2016.
Borgerrådgiveren udgiver hver år en beretning for året der gik. Her kan du læse beretningerne:
- Borgerrådgiverens beretning for 2023 - Bilag til beretning 2023
- Borgerrådgiverens beretning for 2022 - Bilag til beretning 2022
- Borgerrådgiverens beretning for 2021 - Bilag til beretning 2021
- Borgerrådgiverens beretning for 2020 - Bilag til beretning 2020
- Borgerrådgiverens beretning for 2019 - Bilag til beretning 2019