Værd at vide om skimmelsvamp

Der vil altid være en eller anden grad af skimmelsvamp til stede i en bolig. Men det kan blive sundhedsskadeligt, hvis der kommer for meget.

Her kan du blive klogere på skimmelsvamp:

Skimmelsvamp udvikler sig typisk på grund af beboernes adfærd eller byggetekniske fejl og mangler i bygningen.

Byggetekniske årsager til skimmelsvampe er fx:

• Opstigende grundfugt pga. konstruktionsfejl eller manglende fugtisolering

• Vandskader pga. utætte rør, utætte tage og klimaskærme

• Fugt på overflader og i konstruktioner pga. manglende udluftning og opvarmning

• Kondens på overflader på grund af mangelfuld isolering (kuldebroer)

• Byggefugt i nyere huse (bl.a. på grund af manglende afdækning af byggematerialer)

• Manglende udsugning i badeværelse eller køkken

• Manglende fugtsikring af gulv i badeværelse

Brugsrelaterede årsager til skimmelsvamp er fx:

• Manglende eller utilstrækkelig udluftning

• Tørring af tøj indendørs

• Manglende ventilation

• Damp fra madlavning

• Møbler placeret for tæt på ydervægge

• Ujævn eller utilstrækkelig opvarmning

Du kan selv gøre meget for at minimere skimmelsvamp i din bolig

• Luft ud flere gange dagligt

• Luft ekstra ud i starten af fyringssæsonen

• Opvarm rummet tilstrækkeligt

• Hæng ikke tøj til tørre i boligen

• Hold udluftningsventiler og spalteventiler i vinduer og ydervægge åbne

• Tænd emhætten under madlavning

• Kontroller, om emhætter og udsugning i køkken og bad virker korrekt døgnet rundt. Hvis udsugning i badeværelset er styret af lyskontakten, vil fugtindholdet i rummet være afhængigt af, om lyset holdes tændt

• Luk døren til badeværelset, når der bades

Skimmelsvampe kan medføre irritation og allergi og bl.a. give anledning til følgende symptomer:

• Træthed

• Svimmelhed

• Hovedpine

• Irriterede øjne og luftveje

• Åndedrætsbesvær

• Koncentrationsbesvær

Er der skimmelsvampe i boligen, anbefales det at kontakte lægen, hvis du/I som beboere har ovennævnte symptomer og/eller har lavt immunforsvar, astma eller er allergikere.

Små angreb med skimmelsvampe kan fjernes ved at rengøre overfladen og desinficere den med fx Rodalon. Lad midlet sidde på overfladen nogle minutter, vask den af og lad stedet tørre ud. Hvis overfladen/materialet ikke kan vaskes af og desinficeres, bør materialet i stedet skiftes ud.

Større skimmelangreb skal altid håndteres og fjernes af professionelle firmaer, da der normalt er behov for særlig rådgivning, og der skal anvendes andre afrensningsmetoder.

Her kan du læse mere om skimmelsvamp

Vi anbefaler hjemmesiden www.skimmel.dk eller Videncentret Bolius’ artikel om skimmelsvamp, hvis du vil vide mere om skimmelsvamp.

Måske er du også interesseret i:

Sund og sikker bolig

Få gode råd til sikring af godt indeklima, sikring mod oversvømmelse og radon i din bolig.

Vand eller fugt i kælderen

Når det regner kraftigt, bliver afløbssystemet overbelastet, og vandet stiger op over rørene.