Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Landzonetilladelse

Ligger din grund i landzone, skal du som udgangspunkt søge landzonetilladelse, når du vil bygge, udstykke elle ændre anvendelse af eksisterende bygnigner

Landzone og landzonetilladelse

Danmarks areal er inddelt i tre zoner: Landzone, byzone og sommerhusområder.

Ejendomme beliggende i landzone er omfattet af Planlovens landzonebestemmelser, som findes i §§ 35 - 38.

Hovedformålet med landzonebestemmelserne er at forhindre uplanlagt og spredt bebyggelse og anlæg i det åbne land samt bevare værdifulde landskaber og naturområder. Bebyggelse er ikke kun bygninger og mure, men også andre faste konstruktioner og anlæg

Hvis du er i tvivl, om din ejendom ligger i landzone, kan du finde ud af det via kortet herunder.

Din ejendom er beliggende i landzone, hvis den ikke er omfattet af en af de markerede zoner (byzone, sommerhus zone).

Hvis din ejendom ligger i landzone, skal der som udgangspunkt søges om landzonetilladelse til:

  • Udstykning,
  • Nyt byggeri,
  • Ændret anvendelse af eksisterende bygninger,
  • Ændret anvendelse af ubebyggede arealer.

De generelle bestemmelser er beskrevet i planlovens § 35.

Der er dog visse undtagelser, som er beskrevet i planlovens § 36 og 37.

Der er anmeldepligt ved benyttelse af undtagelsesbestemmelserne jf. planlovens § 38.

En ansøgning skal indeholde oplysninger om:

  • Beskrivelse af projektet, herunder redegørelse for behov og anvendelse, samt andre relevante oplysninger som f.eks. størrelse, materialer og farver,
  • Situationsplan, der viser de nuværende forhold,
  • Situationsplan, der viser de ønskede fremtidige forhold,
  • Plantegning med mål,
  • Facade- og snittegning med mål.

En landzonetilladelse fritager dig ikke fra at søge om eventuelle tilladelser efter anden lovgivning. Du skal derfor selv være opmærksom på om projektet kræver tilladelser fra andre myndigheder eller instanser.

Søg om landzonetilladelse ved at sende en mail til By- og Miljøcenteret på bmc@htk.dk

Naboorientering og eventuel politisk behandling

I forbindelse med kommunens behandling af din landzonesag bliver naboerne til ejendommen og evt. andre relevante parter, orienteret om sagen. Der gives en frist på 14 dage til at komme med bemærkninger til sagen, inden kommunen træffer den endelige afgørelse.

Klagefrist

Fra datoen hvor landzonetilladelsen meddeles og offentliggøres er der en klageperiode på 4 uger, hvor du og andre har mulighed for at klage over afgørelsen til Planklagenævnet.

Landzonetilladelsen må udnyttes, når klagefristen er udløbet, såfremt der ikke er indkommet klager.

Offentliggørelse

Landzonetilladelser offentliggøres på kommunens hjemmeside under Høringer og afgørelser.

Hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte By- og Miljøcentret pr. e-mail BMC@htk.dk eller telefon 43 59 12 02.

Se også

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje