Har du skimmelsvamp i din lejebolig
Denne side er en to-trins guide til dig, der bor i en lejebolig og har mistanke om skimmelsvamp i din bolig.
Sådan gør du, hvis du har mistanke om skimmelsvamp i din lejebolig:
Kontakt udlejer
Kontakt din udlejer og gør opmærksom på mistanken. Det er vigtigt, at du gør det skriftligt, så du har dokumentation for, at du har henvendt dig.
Derefter skal din udlejer undersøge, om det faktisk er skimmelsvamp, om det er i farlige mængder og om det skyldes konstruktionsfejl eller din brug af boligen. Hvis skimmelsvampen skyldes konstruktionsfejl, er skimlen din udlejers ansvar.
Hvis skimlen skyldes din adfærd, så kan du have ansvaret for at fjerne skimmelsvampen.
Kontakt udlejer
Kontakt din udlejer og gør opmærksom på mistanken. Det er vigtigt, at du gør det skriftligt, så du har dokumentation for, at du har henvendt dig.
Derefter skal din udlejer undersøge, om det faktisk er skimmelsvamp, om det er i farlige mængder og om det skyldes konstruktionsfejl eller din brug af boligen. Hvis skimmelsvampen skyldes konstruktionsfejl, er skimlen din udlejers ansvar.
Hvis skimlen skyldes din adfærd, så kan du have ansvaret for at fjerne skimmelsvampen.
Kontakt kommunen
Reagerer udlejer ikke på din henvendelse, kan du anmelde skimmelsvampen til kommunen, som har pligt til at føre tilsyn med boliger og bygninger.
Bor du i Høje-Taastrup Kommune, gør du det ved at sende en mail til bmc@htk.dk, hvor det er vigtigt, at du som minimum oplyser:
Navn, adresse og telefonnummer
I hvilke(t) rum er der problemer?
Hvordan opdagede du problemet?
Hvilken dato opdagede du problemet?
Billeder, der viser områderne med skimmelsvamp
Korrespondance med udlejer
Det er vigtigt, at du først har kontaktet din udlejer, og at du har beskrevet alle punkterne her.
Vi kan ikke hjælpe, før du har gjort begge dele.
Kontakt kommunen
Reagerer udlejer ikke på din henvendelse, kan du anmelde skimmelsvampen til kommunen, som har pligt til at føre tilsyn med boliger og bygninger.
Bor du i Høje-Taastrup Kommune, gør du det ved at sende en mail til bmc@htk.dk, hvor det er vigtigt, at du som minimum oplyser:
Navn, adresse og telefonnummer
I hvilke(t) rum er der problemer?
Hvordan opdagede du problemet?
Hvilken dato opdagede du problemet?
Billeder, der viser områderne med skimmelsvamp
Korrespondance med udlejer
Det er vigtigt, at du først har kontaktet din udlejer, og at du har beskrevet alle punkterne her.
Vi kan ikke hjælpe, før du har gjort begge dele.