Skip til hoved indholdet

Bisidder eller partsrepræsentant

Hvis du oplever, at din sag er kompliceret eller svær at forstå, kan du men fordel bruge muligheden for at få en bisidder eller partsrepræsentant med til behandlingen af din sag.

Hvem gælder det for?

Alle borgere, der har en sag i Høje-Taastrup Kommune, kan vælge at få en bisidder eller en partsrepræsentant.

Typisk er det relevant for dig, der:

  • oplever din sag som kompliceret
  • har brug for en person, som kan hjælpe dig med at forstå og huske den information, du får i dialogen med kommunen/jobcentret
  • har behov for at have en person med, som kan støtte dig i samarbejdet med Kommunen
  • har brug for en person, som kan hjælpe med at skabe overblik og/eller komme med bemærkninger til din sag

En bisidder eller partsrepræsentant kan være en ven eller et familiemedlem. Det kan også være – eksempelvis en advokat eller en fagperson fra en interesseorganisation. Der er ikke regler for, hvem du kan benytte som bisidder eller partsrepræsentant.

I Høje-Taastrup Kommune mener vi ikke, at en bisidder eller partsrepræsentant bør fungere som tolk. I de tilfælde, hvor der er behov for tolkebistand, sørger vi for at bestille professionelle tolke.

Du kan vælge at have en bisidder med til møder med kommunen. En bisidder er en støtte for dig i dialogen med kommunen, men overtager ikke din sag, som en partsrepræsentant typisk vil gøre.

Du vælger selv din bisidder, og det er godt at informere din sagsbehandler på forhånd, hvis du har en bisidder med. Nogle gange vil din kontaktperson i kommunen opfordre til, at du tager en bisidder med - det kan f.eks. være, hvis du skal have din sag forelagt det rehabiliterende team, men det kan også ske i andre tilfælde.

En bisidders rolle er mere begrænset end partsrepræsentantens, og bisidderen kan både være en professionel, men også en ægtefælle eller god ven. Bisidderen kan deltage i møder og støtte dig i at få sagt tingene og forklare dig, hvad der bliver sagt. Men modsat partsrepræsentanten har bisidderen ikke ret til at forhandle, drøfte eller træffe beslutninger på dine vegne.

Derudover kan bisidderens tilstedeværelse tjene som en god støtte, der gør at du kan føle sig tryg i samtalen.

En partsrepræsentant varetager dine interesser i samspillet med kommunen. Partsrepræsentanten vil typisk være den person, som kommunen har den direkte kontakt med om din sag.

Hvis du vælger at have en partrepræsentant tilknyttet, skal du give fuldmagt til dette. Det sker typisk ved at udfylde et skema, der beskriver omfanget af partsrepræsentationen samt navnet på partsrepræsentanten. Du skal underskrive skemaet.

Du kan enten vælge, at partsrepræsentanten repræsenterer dig under hele sagens behandling eller kun i dele af sagens behandling – eksempelvis kun i forbindelse med møder med kommunen.

Omfanget af partsrepræsentation vil fremgå af fuldmagten. Når du har en partsrepræsentant, sender vi som udgangspunkt afgørelser til din partsrepræsentant.

Selv om du har en partsrepræsentant, vil du på nogle områder fortsat personligt skulle medvirke ved en sags oplysning eller behandling.

Det kan f.eks. være ved personligt fremmøde ved samtaler med kommunen og deltagelse i de tilbud, som du visiteres til.

En myndighed må ikke blande sig i borgens valg af bisidder eller partsrepræsentant. Det er kun, hvis der er meget tungtvejende grunde, at en myndighedsperson må afvise en bisidder eller partsrepræsentant. Det kan være i tilfælde, hvor bisidderen eller partsrepræsentanten:

  • Ikke er i stand til at varetage borgerens interesser.
  • Direkte tilsidesætter borgerens ønsker og interesser.
  • Optræder truende eller voldeligt over for kommunens ansatte.

Afvisning af en bisidder eller partsrepræsentant sker dog yderst sjældent.

Du kan høre mere om mulighederne for at bruge en partsrepræsentant eller en bisidder hos din sagsbehandler eller kontaktperson i kommunen.

Du kan finde reglerne om bisidder og partsrepræsentant i forvaltningslovens § 8, stk. 1.

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje