Legitimationskort
Legitimationskort
Læs mere om selvbetjeningsmulighederne
Det er muligt at ansøge om at få et legitimationskort, hvis du er 15 år eller derover.
Det kræver, at du har en folkeregisteradresse i Danmark. Legitimationskortet er ikke obligatorisk.
Det kan være relevant for dig at ansøge om et legitimationskort, hvis du ikke har kørekort eller pas.
Du kan bruge legitimationskortet i en række hverdagssituationer som legitimation, hvor du skal bevise, hvem du er, ligesom pas og kørekort også bruges som legitimation i andre situationer end ved rejse og kørsel.
Vær opmærksom på, at legitimationskortet:
- ikke giver ret til ophold i Danmark eller til at arbejde i Danmark.
- ikke kan anvendes, når du skal til lægen. Her skal du i stedet medbringe dit sundhedskort.
- ikke generelt har til formål at fungere som rejselegitimation, fx i forbindelse med rejser i Schengen.
- ikke kan anvendes ved indrejse til Sverige til at dokumentere din nationalitet og dermed pasfrihed. Det gælder, uanset om legitimationskortet indeholder oplysning om din nationalitet.
Du kan læse Udenrigsministeriets rejsevejledninger og andre landes pas- og visumregler på Udenrigsministeriets hjemmeside.
Den første udgave af legitimationskortet
Den første udgave af legitimationskortet, der kunne udstedes indtil den 1. marts 2018, indeholdt ikke oplysning om nationalitet.
Den første udgave af legitimationskortet er stadig gyldig indtil udløbet af gyldighedsperioden.
Du skal møde personligt op i borgerservice i den kommune, du har adresse og bor i for at ansøge om et legitimationskort. Du skal bestille tid på forhånd.
Husk at medbringe original dåbs-, navne- eller fødselsattest eller pas, kørekort eller sundhedskort for at bekræfte din identitet.
Der skal være et billede af dig på kortet. Undersøg reglerne for billede med borgerservice, inden du tager afsted.
Vær opmærksom på, at du kan forvente en vis leveringstid på legitimationskortet. I nogle kommuner laves det dog med det samme.
Kortet koster op til 150 kr. (2024).
Nogle kommuner tilbyder et såkaldt pensionistbevis. Pensionistbeviset kan bruges til at få pensionistrabat på fx museer, forlystelsesparker. Der er ikke noget billede på pensionistbeviset.
Hvis du har brug for legitimation for, at du er pensionist, kan du i mange tilfælde også bruge et brev fra Udbetaling Danmark (pensionsmeddelelse), der viser, at du modtager folke- eller førtidspension.
Hvor får jeg et pensionistbevis?
Kontakt kommunen for at høre, om de udsteder pensionistbeviser.
Hvis du er førtids- eller folkepensionist, kan du i kommuner, der tilbyder pensionistbeviser, få det i borgerservice. Husk at bestille tid.
DSB Legitimationskort kan bruges som legitimation, hvis du er berettiget til førtidspension (herunder også tidlig pension, seniorpension og brøkpension). Med dette kort er du berettiget til pensionistrabat, når du køber billetter.
Hvis du er under 65 og pensionist: Du skal du have et DSB Legitimationskort for at købe DSB's billigere billetter med pensionistrabat. DSB Legitimationskort kan du få gratis på en DSB-station, hvis du medbringer en pensionsmeddelelse, der ikke er mere end 1 år gammel, og et pasfoto.
Hvis du er under 67 år: Du skal medbringe dokumentation, der er maksimalt 1 år gammel.
Dokumentation kan være en af disse 3:
- seneste udbetalingsbrev (udsendes årligt)
- seneste udbetalingsmeddelelse (udstedes månedligt)
- udfyldt blanket fra kommunen, hvoraf navn, CPR-nummer og kommunens stempel fremgår.
Du kan vise dokumentationen elektronisk. Hvis du gør det, skal du samtidig vise legitimation med CPR-nummer.
Du kan ikke bruge din pensionsmeddelelse eller dit pensionsbevis til at købe DSB billetter med pensionistrabat.
Hvis du er fyldt 67 år, behøver du ikke have et DSB Legitimationskort for at få adgang til pensionistrabatter.
Skrevet af borger.dk
Lovgivning
Læs også
På borger.dk
Borgerservice
Telefon: 43 59 10 00 | e-mail: kommune@htk.dk | Send sikker mail (Digital Post | Åbningstider og adresse