Hjem Borger Dagtilbud og skole Dagtilbud Tilsyn med obligatoriske læringstilbud i hjemmet

Tilsyn med obligatoriske læringstilbud i hjemmet

Hvad er et Obligatorisk læringstilbud i hjemmet?

Obligatorisk læringstilbud tilrettelægges kun for børn i udsatte boligområder, men det gælder både tosprogede og etsprogede børn. Det har til formål, at børn så tidligt som muligt kommer sammen med andre børn i et dagtilbud, så Kommunen kan understøtte deres generelle og dansksproglige udvikling, samt at de introduceres til danske traditioner, normer og værdier.

Forældrene har ifølge Dagtilbudsloven § 44 f, stk. 1 mulighed for at varetage indsatsen med obligatorisk læringstilbud selv. Denne indsats skal stå til mål med indsatsen i det kommunale tilbud.

Sådan føres tilsynet med obligatoriske læringstilbud i hjemmet

Høje-Taastrup Kommune har pligt til at føre tilsyn med obligatoriske læringstilbud udført i hjemmet af forældrene selv. Det første tilsynsbesøg skal være gennemført, inden for den første måned efter at indsatsen er påbegyndt. Derfor vil der komme en pædagogisk konsulent på besøg i hjemmet.

Formålet med tilsynet er at vurdere, om din/jeres indsats står mål med det obligatoriske læringstilbud. Det obligatoriske læringstilbud skal understøtte udviklingen af barnets danske sprog og læringsparathed, samt introducere barnet til danske traditioner og højtider samt demokratiske normer og værdier.

Ved tilsynet bliver der observeret og lagt vægt på, om du/I som forældre:

• har tilstrækkelige dansksproglige kompetencer til at kunne understøtte jeres barns dansksproglige udvikling (vurderingen kan f.eks. basere sig på dokumentation af bestået 9. klasses afgangsprøve i dansk, prøve i dansk 3 eller øvrig dokumentation).
  • understøtter barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse bl.a., at barnet lærer nyt og udvikler sig gennem aktiviteter i hverdagen. Vurderingen vil være ud fra et bredt læringsbegreb i forhold til barnets kropslige og motoriske, sociale, personlige og kognitive læring (f.eks. om barnet kan koncentrere sig, udviser nysgerrighed og er vedholdende i aktiviteter og leg)
  • introducerer jeres barn til danske traditioner og højtider samt demokratiske normer og værdier (f.eks. om barnet bliver inddraget og har medbestemmelse i nogle af de ting, der sker omkring det, og om barnet oplever respekt og ligeværd mellem kønnene)
  • giver barnet mulighed for at indgå i et børnefællesskab og lege med andre børn.

Herudover vil der være vejledning og dialog om tilsynets observationer: Den pædagogiske konsulent vil tale med forældrene om, hvad der observeres under det pædagogiske tilsyn og forældrene vil blive vejledt i, hvordan der kan arbejdes videre med at udvikle barnets færdigheder.

Den pædagogiske konsulent vil udarbejde og journalisere et dokument, som beskriver tilsynets konklusioner. Forældrene modtager et eksemplar.

Når tilsynet har givet anledning til bekymring eller alvorlig bekymring

Vurderer den tilsynsførende, at der er grund til bekymring eller at forældrenes indsats ikke står til mål med indsatsen i det obligatoriske læringstilbud, skal den pædagogiske konsulent udforme en handleplan i samarbejde med familien, som skal lægge grundlag til skærpet tilsyn.

Vurderer den pædagogiske konsulent alvorlig bekymring gennem tilsynet, eller at forældrenes indsats ikke står mål med indsatsen i det obligatoriske læringstilbud, skal barnet optages i et obligatorisk læringstilbud i dagtilbud.

Se tilsyn for disse dagtilbud:

Tilsyn med kommunale daginstitutioner

Tilsyn med selvejede institutioner

Tilsyn i kommunal dagpleje

Tilsyn med private daginstitutioner

Tilsyn med privat pasningsordning

Tilsyn med 30-timers sprogstimuleringstilbud

Tilsyn med obligatorisk læringstilbud i daginstitutioner

Tilsyn med obligatoriske læringstilbud i hjemmet

Tilsyn med sprogstimuleringstilbud i hjemmet