Tilsyn i kommunal dagpleje
Sådan føres tilsynet
Tilsynsdialog mellem tilsynsførende og leder af dagplejen
- Den tilsynsførende og leder af dagplejen drøfter, på baggrund af data fra tidligere tilsyn, hvordan der er arbejdet med tilsynsrapportens udviklingsfokus og hvilken effekt indsatsen har haft. Dialogen giver afsæt til de efterfølgende observationer i dagplejens legestue og udvalgte private boliger.
Tilsynsobservationer i alle dagplejehjem med observationsredskabet KIDS
- Da observationerne i dagplejehjemmet kun er med en person, som passer få børn, vil tilsynet være tilpasset og kun foretages med afsæt i den yderste cirkel i KIDS. Tidsrammen for tilsynsbesøget gøres også kortere end tilsynet med daginstitutionerne, fordi tilsynet ikke er lige så omfangsrigt.
- Der føres uanmeldt tilsynsobservation i dagplejehjemmene med fokus på det pædagogiske grundlag i den styrkede pædagogiske læreplan, ved KIDS. (i perioden september-marts, hvor perioden starter i lige år.
- Der føres anmeldt tilsynsobservation i legestuen, med fokus på det sproglige læringsmiljø og opfølgning på de udviklingspunkter, som det uanmeldte tilsyn året forinden har påpeget. (i perioden september-marts, hvor perioden starter i lige år.)
- Der føres uanmeldt tilsyn i 2 tilfældigt udvalgte dagplejehjem med hh. observationsredskabet KIDS til dagpleje samt sprogtilsyn og opfølgning på de udviklingspunkter, som det uanmeldte tilsyn året forinden har påpeget, svarende til legestuens tilsynsperioder.
Som supplement til de uanmeldte tilsyn i de udvalgte dagplejehjem, fører de kommunalt ansatte dagplejepædagoger løbende tilsyn i alle dagplejehjem over en 2-årig periode, med udgangspunkt i observationsredskabet KIDS til dagpleje.
Anmeldt tilsynsdialog med leder af dagplejen, klyngens daginstitutionsledere og dagtilbudschefen
- Den tilsynsførende og leder af dagplejen drøfter, på baggrund af data fra tidligere tilsyn, hvordan der er arbejdet med tilsynsrapportens udviklingsfokus og hvilken effekt indsatsen har haft. Dialogen giver afsæt til de efterfølgende drøftelser af observationerne i de enkelte dagplejehjem.
- Tilsynsførende fremlægger resultatet af observationerne med KIDS redskabet.
- Det afklares, hvilket fokus der skal sættes for udvikling af dagplejen. Udviklingsfokus skal fremgå af den lokale tilsynsrapport.
Anmeldt tilsynsdialog med den samlede dagplejes personale og ledelse
- Tilsynsførende fremlægger resultater af observationerne med KIDS redskabet, som belyser det prioriterede udviklingsfokus.
- Personale, ledelse og tilsynsførende har dialog om, hvordan der kan arbejdes med det valgte udviklingsfokus.
Udarbejdelse af handleplan
- Der udarbejdes en handleplan, som tager udgangspunkt i tilsynsdialogerne og tilsynets observationer. Handleplanen er den kommunale dagplejes svar på, hvorledes dagplejen vil skabe den udvikling, der er sat fokus på, som følge af tilsynet.
Anmeldte tilsynsdialoger om:
- I år 1 (i perioden september-marts, hvor perioden starter i ulige år.) er der følgende anmeldte tilsynsdialoger:
- Uddannelses- og fastholdelsesindsatser med afsæt i personaledata
- Tilsynsdialog om udviklingsprocesser på baggrund af seneste tilsynsrapport
- Tilsynsdialog om data fra Rambøll Dialog
- Tilsynsdialog om det gode overgangsarbejde
- Tilsynsdialog om Sprogtrappedata (2 år)
- Tilsynsdialog om ledelse (af kvalitetsudviklingen)
- Tilsynsdialog med personalet i forbindelse med tilsynsførendes KIDS-observationer
- I år 2 (i perioden september-marts, hvor perioden starter i lige år) er der følgende anmeldte tilsynsdialoger:
- Tilsynsdialog om arbejdet med sprogstrategien. Dagplejen forbereder sig ved at dagplejepædagoger undersøger dagplejehjemmenes sproglæringsmiljø.
- Tilsynsdialog om arbejdet med inklusionsstrategien
- Tilsynsdialog om det gode overgangsarbejde
- Tilsynsdialog om forældresamarbejdet
- Tilsynsdialog om udvikling med afsæt i dagplejepædagogernes egne KIDS observationer på 1-3 udvalgte items i de forskellige dagplejehjem.
- Tilsynsdialog for den samlede dagpleje om evaluering af læreplan og retningsgivende eksempler fra den skriftlige læreplan.
- Tilsyn med at hovedsproget er dansk
Offentliggørelse af samlet tilsynsrapport
- Der offentliggøres en samlet tilsynsrapport for dagplejen på dagplejens hjemmeside. Tilsynsrapporten er udarbejdet på baggrund af tilsynets datagennemsyn, tilsynets dialoger og observationer samt handleplanens fokusområder.
- Tilsynsrapporten har en 2-årig gyldighed og består af to dele, der udfyldes tidsmæssigt forskudt.
- I År 1 retter tilsynets fokus sig mod kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer og de politiske prioriteringer. (Perioden september-marts hvor perioden starter i ulige år.)
- I År 2 retter tilsynets fokus sig mod det sproglige læringsmiljø og opfølgning på den igangsatte udvikling af de pædagogiske læringsmiljøer. (Perioden september-marts hvor perioden starter i lige år.)
- Forældrebestyrelsen orienteres, når en ny tilsynsrapport for hele dagplejen offentliggøres.
Skærpet tilsyn
Tilsyn kan give anledning til bekymring, hvis observationer med redskabet KIDS resulterer i en score på mindre end 60% af den mulige score og anledning til alvorlig bekymring, hvis observationer resulterer i en score på mindre end 50%.
Andre forhold, som eks. forældreklager og bekymrende hændelser kan ligeledes give anledning til bekymring eller alvorlig bekymring.
I tilfælde med bekymring og alvorlig bekymring underlægges dagplejen skærpet tilsyn, og der udvikles en handleplan i samarbejde mellem lederen af dagplejen og forvaltningen, der kan godtgøre, hvorledes dagplejen vil rette op på kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer. I samarbejde afklarer den lokale dagplejeleder og dagtilbudschefen, i hvilket omfang der er behov for støtte til udviklingsopgaven.
I tilfælde af Alvorlig bekymring orienteres forældrebestyrelsen ydermere, for at tilvejebringe forældrenes kommentarer til handleplanen. I samarbejde med dagtilbudschefen besluttes det hvilke ressourcepersoner, der skal bidrage til opgaven med at genoprette kvaliteten.
Det vil fremgå af dagplejens samlede tilsynsrapport, om den er underlagt skærpet tilsyn.
Re-tilsyn
I særlige tilfælde stemmer tilsynets udfald dårligt overens med den generelle opfattelse af dagplejens pædagogiske praksiskvalitet.
Fænomenet kan forekomme, hvis helt særlige vilkår påvirker praksis på en usædvanlig negativ måde, i det tidsrum der føres tilsyn.
Hvis dette vurderes af min. én dagtilbudsleder, klyngeleder og dagtilbudschefen, kan dagtilbudschefen træffe beslutning om, at der skal gennemføres et re-tilsyn. Både konklusionen på tilsyn og re-tilsyn vil fremgå af den samlede tilsynsrapport for dagplejen.