Tilsyn med obligatorisk læringstilbud i hjemmet
Hvad er et obligatorisk læringstilbud
Obligatorisk læringstilbud tilrettelægges kun for børn i udsatte boligområder, men det gælder både tosprogede og etsprogede børn. Obligatorisk læringstilbud har til formål, at børn så tidligt som muligt kommer sammen med andre børn i et dagtilbud, så kommunen kan understøtte deres generelle og dansksproglige udvikling, samt at de introduceres til danske traditioner, normer og værdier.
Dagtilbudsloven kræver, at dagtilbudslederen fører notat om fremmøde for barnet. Tilbuddet gælder 25 timer om ugen, og byrådet har bestemt, at disse skal være fra 9-14 hver dag. Derudover kræver Dagtilbudsloven, at forældrene deltager i et målrettet forløb, hvor de lærer at understøtte deres barn i tilbuddet. Byrådet har besluttet, at dette foregår gennem en udvidet indkøring, samt 3 forældremøder.
Sådan føres der tilsyn med obligatoriske læringstilbud i daginstitutioner
Tilsynsobservationer i daginstitutionen, hvor det obligatoriske læringstilbud ligger. Der observeres med observationsredskabet KIDS
- Sideløbende med, at der føres uanmeldt tilsynsobservation i daginstitutionen med fokus på det pædagogiske grundlag i den styrkede pædagogiske læreplan, ved KIDS, føres der også tilsyn med barnets fremmøde og med om forældrene lærer at understøtte deres barn i dagtilbuddet via målrettede forløb for forældre (i perioden september-marts, hvor perioden starter i ulige år.)
- Der føres anmeldt tilsynsobservation i det obligatoriske læringstilbud sideløbende med, at der føres tilsyn med dagtilbuddet, hvori det obligatoriske læringstilbud ligger. Observationen har fokus på det sproglige læringsmiljø og opfølgning på de udviklingspunkter, som det uanmeldte tilsyn året forinden har påpeget. (i perioden september-marts, hvor perioden starter i lige år.)
Tilsynsdialog mellem tilsynsførende og leder af dagtilbud, hvori det obligatoriske læringstilbud ligger
Den tilsynsførende og daginstitutionens leder drøfter, på baggrund af notat om fremmøde for barnet og fremmødeliste trukket fra AULA, hvordan der er arbejdet med barnets fremmøde, samt tidligere tilsynsrapports udviklingsfokus og hvilken effekt indsatsen har haft. Dialogen giver afsæt til drøftelsen af observationerne i daginstitutionen.
Anmeldt tilsynsdialog om indholdet i det obligatoriske læringstilbud med leder og personale
Dialog om det obligatoriske læringstilbud indgår som et element i de dialoger, der foretages, i forbindelse med tilsynsdialogerne i det pågældende dagtilbud. Det vil i den forbindelse også skulle drøftes med leder og personale, hvordan kravene til indholdet i det obligatoriske læringstilbud efterleves, jf. Dagtilbudslovens §44 b. For uddybning henvises der til afsnittet om tilsyn med kommunale daginstitutioner.
Anmeldt tilsynsdialog om forældresamarbejde og arbejdet med overgangen fra obligatorisk læringstilbud til andet tilbud (fx sprogstimuleringstilbud)
Denne dialog om det obligatoriske læringstilbud indgår som et element i de tilsynsdialoger om forældresamarbejde og arbejdet med overgangen fra dagtilbud til SFO og skole, som afholdes hvert andet år i daginstitutioner (i perioden september-marts hvor perioden starter i ulige år.)
Der offentliggøres en lokal tilsynsrapport på institutionens hjemmeside
- I institutioner, hvor der ligger et obligatorisk læringstilbud, skal der offentliggøres en lokal tilsynsrapport på institutionens hjemmeside. Rapporten skal beskrive, hvordan kravene til indholdet i det obligatoriske læringstilbud efterleves.
- Tilsynsrapporten har en 2-årig gyldighed og består af to dele, der udfyldes tidsmæssigt forskudt.
- I År 1 retter tilsynets fokus sig mod kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer og de politiske prioriteringer. (Perioden september-marts hvor perioden starter i ulige år.)
- I År 2 retter tilsynets fokus sig mod det sproglige læringsmiljø og opfølgning på den igangsatte udvikling af de pædagogiske læringsmiljøer. (Perioden september-marts hvor perioden starter i lige år.)
- Forældrebestyrelsen orienteres, når en ny lokal tilsynsrapport offentliggøres.
Skærpet tilsyn
Her beskrives skærpet tilsyn og udarbejdelse af handleplaner til at forbedre kvaliteten i det obligatoriske læringstilbud. Skærpet tilsyn med obligatoriske læringstilbud indgår som et element i et skærpet tilsyn med den daginstitution, hvor det obligatoriske læringstilbud ligger. Ligeledes indgår en handleplan for det obligatoriske læringstilbud som et element i en handleplan for et dagtilbud, hvor der er konstateret bekymring eller alvorlig bekymring.
Når resultatet af observationer med KIDS materialet er på mindre end 60% af den mulige score, anses tilsynet for at give anledning til bekymring.
Når resultatet af observationer med KIDS materialet er på mindre end 50% af den mulige score, anses tilsynet for at give anledning til alvorlig bekymring.
Andre forhold kan give anledning til bekymring og alvorlig bekymring, eks. forældreklager og bekymrende hændelser.
I begge tilfælde underlægges daginstitutionen skærpet tilsyn og der udvikles en handleplan i samarbejde med forvaltningen, der kan godtgøre, hvorledes daginstitutionen vil rette op på kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer i daginstitutionen og det obligatoriske læringstilbud. Derudover stiller forvaltningen ressourcer til rådighed for den tiltænkte udvikling efter behov.
I tilfælde af Alvorlig bekymring orienteres forældrebestyrelsen hurtigst muligt og har ret til at indsende kommentarer til handleplanen. I samarbejde med dagtilbudschefen besluttes det hvilke ressourcepersoner, der skal bidrage til opgaven med at genoprette kvaliteten. Det vil fremgå af daginstitutionens lokale tilsynsrapport om den er underlagt skærpet tilsyn.
Re-tilsyn
I særlige tilfælde stemmer tilsynets udfald dårligt overens med den generelle opfattelse af dagtilbuddets pædagogiske praksiskvalitet.
Fænomenet kan forekomme, hvis helt særlige vilkår påvirker praksis på en usædvanlig negativ måde, i det tidsrum der føres tilsyn.
Hvis dette vurderes af min. én dagtilbudsleder, klyngeleder og dagtilbudschefen, kan dagtilbudschefen træffe beslutning om, at der skal gennemføres et re-tilsyn. Hvis der ligger et obligatorisk læringstilbud i institutionen, hvor der er behov for re-tilsyn, vil der også blive ført tilsyn med det obligatoriske læringstilbud på ny. Både konklusionen på tilsyn og re-tilsyn vil fremgå af den lokale tilsynsrapport.