Undervisning
Eleverne er inddelt i klasser med op til 28 elever. Fra skoleåret 2024/25 indskrives eleverne i indskolingen (0. – 3. kl.) i klasser med op til 26 elever.
Undervisningen følger folkeskolelovens Fag, emner og tværgående temaer .
Elevernes udbytte af undervisningen testes bl.a. ved brug af Obligatoriske og frivillige test i folkeskolen og ved Folkeskolens prøver
Sådan arbejder vi med:
Der er en række obligatoriske fag i skolen inden for disse tre områder:
- De humanistiske: dansk, engelsk, kristendomskundskab, historie og samfundsfag
- De praktiske/musiske: idræt, musik, billedkunst, håndarbejde, sløjd og hjemkundskab
- Naturfagene: matematik, natur/teknik, geograf, biologi og fysik/kemi
Der kan desuden være tværfaglig undervisning, hvor flere fag er med til at belyse et emne.
Skolen skal give undervisning i såkaldt ”timeløse fag”. Disse lægges ind i undervisningen i tværfaglige uger, som afbræk i det gennemgående skema eller i tiden til den understøttende undervisning. Timeløse fag er færdselslære, sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab samt uddannelse og job.
Skolen udbyder valgfag i 7.-9. klasse.
Skolen er vigtig for børns fremtid. Fravær gør det svært at følge med i skolen og fravær kan være et tegn på, at eleven ikke er en del af fællesskabet.
Reglerne om fravær i folkeskolen skal være med til at sikre, at forældre sørger for, at deres barn kommer i skole.
Reglerne betyder, at børne- og ungeydelsen kan standses midlertidigt i et kvartal, hvis en elev inden for et kvartal har haft et ulovligt fravær på 15 procent eller derover.
Materiale til forældre om skolefravær - materiale til forældre.
Du kan læse mere på Børne- og Undervisningsministeriet: Fraværsregler i folkeskolen
Hvis
du som forældre selv vil sørge for undervisning af dit/dine børn i den
undervisningspligtige alder, skal du meddele dette til Skole- og PPR-centret
ved at udfylde denne blanket før undervisningen begynder.
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at sende en mail til Skole- og PPR-center.
Undervisningen iværksættes med hjemmel i Folkeskoleloven §33 stk. 1 og 2 og Friskoleloven kapitel 8, § 34, 35 og 36.
Der gøres opmærksom på, at der føres tilsyn med undervisningen.
Det er Skole- og PPR-centret, der fører dette tilsyn.
Høje-Taastrup Kommunes matematik-handleplan skal styrke børn og unges matematiske færdigheder og udvikle deres kompetencer til fremtidens samfund. Forældre har også en rolle, for matematik indgår i mange hverdagsaktiviteter.
Den nye matematik-handleplan for børne- og ungeområdet i Høje-Taastrup Kommune skal være et redskab til at løfte resultaterne for matematik i skolerne og dermed i sidste ende de unges kompetencer i forhold til videre uddannelse og job i fremtidens samfund.
Handleplanen lægger op til, at dagtilbud, skoler og klubber skal arbejde sammen om fælles mål for at ruste børnene til videre uddannelse. Den matematiske evne er nemlig medfødt og skal stimuleres tidligt og på barnets og den unges vej videre i livet.
Derfor indledes matematik-handleplanen med gode råd om at stimulere den matematiske sans allerede hos de små i dagtilbuddene. Derefter følger gode råd til børnehaveklassen, indskolingen, mellemtrinet, udskolingen og 10. klasse, mens de sidste to afsnit henvender sig til SFO’er og forældre.
Matematik er overalt i hverdagen
Mange opfatter måske matematik som noget svært, men der optræder matematik i en stor del af hverdagen - fx er det også matematik, når chaufføren finder vej, designeren skaber en ny lampeskærm eller vi klarer de daglige indkøb. Og vi skal starte tidligt med at stimulere den matematiske opmærksomhed og blive ved op gennem skoletiden.
I handleplanen er der forslag til, hvordan man med konkrete aktiviteter kan styrke børns matematiske færdigheder på forskellige alderstrin. Børn i dagtilbud kan fx spille spil og tegne tegninger med geometriske former, mens skolebørn kan arbejde med programmering af robotter.
Hvert afsnit indeholder også en beskrivelse af, hvordan man kan gøre brug af IT. Her finder man eksempler på apps og andre programmer og redskaber, som kan bidrage til udviklingen af børnenes matematiske sans.
Strategispil styrker matematik
Handleplanen har også et afsnit med gode idéer til forældre. Matematik-handleplanen anbefaler, at forældre støtter børnenes udvikling med forskellige aktiviteter – fx ved at inddrage børnene i daglige aktiviteter som borddækning og indkøb og spille spil, der udvikler evnen til at finde strategier, som er en vigtig del af matematik. Det kan være puslespil, Yatzy, Backgammon og Stratego.
Læs matematik-handleplanen.
Fakta om matematik:
Vi møder matematikken i hverdagen, fx når vi:
- handler ind
- betaler for varer
- laver mad
- dækker bord
- finder vej
Matematik er også:
- at beregne
- at sammenligne
- at se mønstre
- at genkende
- at finde geometriske former
- at kunne forklare, hvordan et problem løses.
Elever, der kommer direkte fra hjemlandet eller fra et andet modtagesystem, får undervisning i basisdansk i en modtageklasse, hvis de skal gå i 4.-9. klasse.
Elever, der skal starte i 1.-3. klasse, starter på deres distriktsskole og får tildelt støtteundervisning i op til to år.
Alt efter hjemmets ønske udsluses eleverne fra modtageklasserne til en klasse på den skole, hvor modtageklassen er placeret, eller til den skole, der hører til elevens bopæl.
Høje-Taastrup Kommune tilbyder modersmålsundervisning til tosprogede børn i den undervisningspligtige alder.
Det gælder børn fra:
- Færøerne og Grønland
- medlemsstater i EU
- lande omfattet af aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS)
Undervisningen kan tilbydes, når der er mindst 12 elever med samme sprog samt en kvalificeret underviser.
Hvis der ikke er elever nok, kan eleverne tilbydes undervisning i en nabokommune, som har oprettet modersmålsundervisning i det pågældende sprog. Hertil kræves et betalingstilsagn fra Høje-Taastrup Kommune, som fås ved at udfylde tilmeldingsskema og sende via sikker mail til Skole- og PPR-centret, kommune@htk.dk.
Du finder tilmeldingsblanketten her.
Når betalingstilsagn er modtaget, kan eleven tilmeldes modersmålsundervisning i en nabokommune, som har oprettet hold hertil.
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Skole- og PPR-centret pr. mail eller på telefon 43 59 15 74.
Du kan også orientere dig i bekendtgørelsen om folkeskolens modersmålsundervisning.
Alle tosprogede elever sprogvurderes ved indskrivningen til 0. klasse.
Alle tosprogede elever optages i en o. klasse. For de elever, der har behov for det, etableres holdundervisning i dansk.
De tosprogede elever i 1.- 9. klasse, der har behov, får undervisning i faget 'Dansk som andetsprog'.