Skip til hoved indholdet

Pædagogisk Psykologisk Rådgivning

Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) er et rådgivnings- og vejledningstilbud i Skole- og PPR-centret

PPR - en håndsrækning

I PPR arbejder vi for, at børn og unge i Høje-Taastrup Kommune får de bedste muligheder for læring, udvikling og trivsel gennem inkluderende fællesskaber og læringsmiljøer. PPR's medarbejdere er psykologer, talehørekonsulenter og specialpædagogiske konsulenter.

PPR har fokus på det enkelte barns vanskeligheder og på at styrke fællesskabernes muligheder for at give plads til børn med særlige udviklingsbehov. Udover at medvirke til øget trivsel hos de enkelte børn er der derfor også en stor opgave i at give råd og vejledning til de voksne omkring børnene.

PPR skal ses som en professionel håndsrækning, der støtter og ruster de voksne i dit barns hverdag til at varetage og/eller formindske de udfordringer, som dagtilbuddet, skolen eller du selv oplever omkring dit barn.

Vi lægger stor vægt på at inddrage dig som forælder og personalet i dit barns dagtilbud eller skole i et tæt samarbejde om at støtte op om dit barns udvikling. Med rådgivning og vejledning bakker vi dig og personalet op, så dit barn får det størst mulige udbytte af de pædagogiske og undervisningsmæssige tilbud.

Det er således vores klare målsætning, at udviklingsprocessen sker igennem en så tidlig og skræddersyet indsats som muligt, så vi sammen giver dit barn de bedste faglige og sociale muligheder i livet - både i og uden for dagtilbud og skolelivet.

Vi samarbejder med fagfolk og de medarbejdere, der er tæt på barnet i hverdagen. Samarbejde er nemlig en væsentlig forudsætning for at sikre en positiv udvikling hos dit barn med behov for særlig støtte. Hvor det giver mening og er muligt, har PPR et tæt samarbejde med personalet i Familie- og Dagtilbudscentret, f.eks. børne- og ungerådgivere og sundhedsplejersker.

I Høje-Taastrup Kommune arbejder vi for, at børn, unge og familier oplever sammenhæng og helhed i børn og unges liv. Det gælder også, når dagtilbuddet, skolen eller klubben samarbejder med PPR om at skabe gode betingelser for inklusion. Derfor har kommunens dagtilbud, skoler og klubber sammen med PPR udarbejdet en samarbejdsmodel, der fokuserer på kernebegreberne forudsigelighed og fleksibilitet. Samarbejdsmodellen er tilgængelig for medarbejdere på kommunens intranet.

Børn, unge (0-18 år) og deres forældre samt personale i dagtilbud, skoler/SFO og klub kan få hjælp fra PPR.

Er PPR relevant for dig?

Er du bekymret for dit barns udvikling og trivsel, kan du få råd og vejledning hos PPR. Anledningen kan være:

  • Skoleproblemer af faglig eller trivselsmæssig karakter
  • Spørgsmål i forbindelse med opdragelsen
  • Psykiske problemer
  • Fysiske eller udviklingsmæssige handicap
  • Vanskeligheder med tale, sprog, syn eller hørelse
  • Sociale/adfærdsmæssige vanskeligheder i eller udenfor hjemmet
  • Spørgsmål i forbindelse med dit barns udvikling

Vi anbefaler, at du starter med at henvende dig til det personale, pædagoger eller lærere, der har den daglige kontakt med dit barn. Sammen skal I prøve at få ideer til, hvad I kan gøre for at forbedre dit barns trivsel og udvikling igennem den daglige pædagogik. Det, I bliver enige om at gøre, skal gerne ret hurtigt øge dit barns trivsel.

Har den fælles indsats ikke den ønskede virkning, inddrages den eller de relevante PPR-medarbejdere til at rådgive og vejlede. Når vi laver en vurdering af, om der er brug for specialpædagogisk bistand, specialundervisning eller lignende, sørger PPR for at inddrage andre fagfolk i de tilfælde, hvor det vurderes nødvendigt.

Er dit barn i social mistrivsel, kan personalet i skole/SFO, klub eller dagtilbud indkalde til et netværksmøde. På netværksmødet deltager en række relevante fagpersoner, som sammen med dig som forælder vurderer dit barns situation og lægger en plan for en eventuel indsats, så dit barn hjælpes så godt som muligt.

Du kan altid henvende dig direkte til PPR. 

  • Henvendelser, der drejer sig om skolebørn og PPR: Telefon 43 59 15 45
  • Henvendelser vedrørende børn i kommunens special-dagtilbud: Telefon 24 34 89 10

Hvis du vil have et hurtigt overblik over, hvilke vanskeligheder logopæderne arbejder med, kan du med fordel se filmen herunder om tale-sprogvanskeligheder. Her fortæller forsker Rikke Vang Christensen om den eksisterende viden om sprogindlæringsvanskeligheder.

Logopæderne har en række opgaver, herunder

  • Arbejder med børn, der har komplekse eller specifikke tale- og høremæssige samt sproglige kommunikationsvanskeligheder
  • Tager udgangspunkt i en tidlig og forebyggende indsats i et samarbejde med forældre, voksne i dagtilbud og skoler og evt. koordineret med andre professionelle som sundhedsplejersker, støttevejledningspædagoger, fysioterapeuter, ergoterapeuter og psykologer
  • Lægger vægt på at implementere aktiviteterne i barnets almindelige hverdag i et tæt samarbejde med forældre og pædagoger/lærere

Arbejdsform og indsats anbefales og tilrettelægges med baggrund i en faglig vurdering af barnets udfordringer.

Logopæderne kan kontaktes gennem barnets dagtilbud eller skole, og hvis der er brug for hjælp ud over rådgivning og vejledning, skal barnet indstilles til PPR. Dette sker i et samarbejde med forældre, dagtilbuddets/skolens leder og psykolog.

Vi har lavet en film om vores sproggruppetilbud, som du kan se på denne side. For at deltage på et tilbud skal dit barn visiteres gennem PPR. 

Se også

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje