Serviceniveau for børn og unge med særlige behov
Byrådet fastlægger serviceniveauet for en række ydelser.
Læs om serviceniveau og klagebehandling
Byrådet har vedtaget et serviceniveau for, hvilke ydelser kommunen kan tilbyde børn med særlige behov og deres familier. Serviceniveauet er vejledende, for vi behandler alle sager ud fra et konkret skøn og en individuel vurdering.
Byrådet har på byrådsmødet den 29. august 2024 godkendt kvalitetsstandarterne for børn og unge med særlig behov 0-18 år.
Kvalitetsstandardernes rolle og formål kan læses her. Efter ønske fra Handicaprådet bringes beskrivelsen sammen med standarderne. Beskrivelsen nedenfor indgik i den politiske sag 23-05-2016.
"Servicelovens § 138 giver kommunen en generel hjemmel til at udarbejde serviceniveauer for udmøntning af hjælp efter loven. Kommunen skal efter lovens § 1 inddrage både faglige og økonomiske hensyn, når der træffes afgørelser.
Servicelovens karakter som rammelov giver kommunen en fleksibilitet i sammensætningen af løsninger og i anvendelsen af faglige metoder. Der er på visse områder et politisk handlerum i udformningen af kvalitetsstandarder om, hvilken type hjælp der typisk gives i forhold til bestemte typer af behov eller målgrupper.
Uanset om der er et rum for udøvelse af skøn og fastsættelse af kvalitetsstandarder, vil der altid i den konkrete sag skulle foretages en individuel vurdering af, om den påtænkte indsats konkret afhjælper behovet hos borgeren, lige som kommunen er bundet af gældende regler og forvaltningsretlige grundsætninger, selv om Byrådet har fastsat et lokalt serviceniveau.
Hvis Byrådet først har fastsat et serviceniveau, og dette senere ændres, kan kommunen ikke alene med henvisning til det ændrede serviceniveau træffe afgørelse om anden hjælp eller hjælp i ændret omfang i forhold til den enkelte borger. Der kan f.eks. godt træffes afgørelse om hjælp i øget/nedsat omfang med henvisning til et ændret serviceniveau, men det kræver altid en ny, konkret og individuel afgørelse i forhold til den enkelte borger for at sikre, at hjælpen fortsat opfylder borgerens behov, lige som det skal ske inden for rammerne af lovgivningen, retspraksis m.v.
I det omfang, der er fastsat et serviceniveau, bliver det en del af afgørelsesgrundlaget for den konkrete afgørelse. Det betyder på den ene side, at kommunen bliver bundet af serviceniveauet i relation til iagttagelse af ligebehandlingsprincippet, og at kommunen derfor som udgangspunkt skal kunne begrunde en fravigelse fra serviceniveauet i såvel nedadgående som opadgående retning. På den anden side betyder det også, at hvis der i afgørelsen henvises til et serviceniveau, skal Ankestyrelsen, hvis der klages over afgørelsen, inddrage hensynet til Byrådets ret til at fastlægge serviceniveauet.
Kvalitetshåndbogen indeholder en række kvalitetsstandarder, der er med til at afstemme forventningerne hos borgerne, så de kan få et indtryk af niveauet for hjælp i kommunen, og hvilke ydelser kommunen som udgangspunkt kan tilbyde børn og unge med særlige behov."
Familieafdelingen anvender en række vejledende takster for normalforbrug som udgangspunkt i vurderingen af, om forældrenes udgifter svarer til de udgifter, andre børnefamilier har, eller om forældrene har merudgifter som en direkte følge af barnets funktionsnedsættelse eller lidelse. Ajourføring af takster for normalforbrug sker administrativt.
Spørgsmål kan rettes til Familieafdelingen på fdc@htk.dk
Familie- og Dagtilbudscenter
Telefon: 43 59 10 00 | e-mail: fdc@htk.dk | Telefontider | Adresse
Brug sikker mail (Digital Post), hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger.