Kommunale tilsyn på Sundheds- og Omsorgsområdet Høje-Taastrup kommune 2022
Høje-Taastrup Kommune har ”pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter Lov om Social Service (SEL) §§ 83, 83 a og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser, kommunalbestyrelsen har truffet efter disse bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder” (Lov om Social service § 151).
SEL § 83, 83a og 86 omhandler personlig pleje og praktisk hjælp, madservice, rehabilitering og genoptræning.
Kommunen skal foretage mindst ét uanmeldt tilsyn om året på alle plejecentre, i hjemmeplejen og hos private leverandører indenfor serviceloven. Tilsynet må ikke varetages af leverandøren eller personer, der udfører opgaver på området.
Høje-Taastrup kommune har desuden valgt at tilsynet også omfatter den kommunale sygepleje samt medicinhåndtering og om denne leveres efter gældende lovgivning (Sundhedsloven § 138 og 139) og deraf retningslinjer. Dette er ikke en lovpligtig del af tilsynet, men prioriteres for at sikre fokus på patientsikkerheden.
Ifølge SEL § 151 c har kommunerne pligt til at udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitik, der indeholder procedurer for tilsynet med tilbud efter SEL § 83, der er omfattet af reglerne om frit valg efter SEL § 91 (personlig pleje, praktisk hjælp og madservice). Politiken skal også beskrive, hvordan der følges op på tilsynet. Kommunalbestyrelsen skal mindst én gang årligt følge op på tilsynspolitikken, herunder fortage de nødvendige justeringer.
I det følgende beskrives tilsynspolitikken for det kommunale tilsyn i Høje-Taastrup kommune.
Formål med det kommunale tilsyn
- At tilse om hjælpen efter serviceloven gives fagligt forsvarlig og i overensstemmelse med gældende lovgivning, kommunens kvalitetsstandarder og det, borgeren er visiteret.
- At undersøge om opgaverne efter sundhedsloven lever op til gældende lovgivning, vejledninger, instrukser og procedurer.
- At sikre og bidrage til faglig refleksion, læring, kvalitetssikring og udvikling, både lokalt og organisatorisk.
Hvem varetager tilsynet
Det kommunale tilsynsbesøg på ældreområdet varetages af 2-3 sundhedsfaglige tilsynsførende fra Sundheds- og Omsorgscentret.
Modtagere af det årlige uanmeldte kommunale tilsyn på ældreområdet
- Plejehjem, herunder aflastningspladser.
- Rehabiliteringscenter, herunder det udekørende rehabiliterende team.
Varslingsfrist
1 hverdag før det kommunale tilsynsbesøg og inden kl. 9.00, modtager ledelsen af tilsynsstedet et varslingsbrev via mail med automatisk kvittering for læsning.
Metode
Tilsynet består af
- Borgerbesøg: interview og gennemgang af medicin
- Interview med pårørende
- Dialog med medarbejdere og ledelse
- Gennemgang af dokumentation og medicindokumentation for borgere udvalgt af enheden samt borgere udvalgt af tilsynsførende ved stikprøve
Tilsynets metode skal sikre det nødvendige grundlag for:
- At inddrage, kvalificere og sammenligne fund ved interviews og dialog med fund ved dokumentationsgennemgang og stikprøver.
- At vurdere, hvorvidt der foreligger konkrete individuelle, afgørelser på serviceloven.
- At afdække, om der er sammenhæng mellem afgørelse, visiterede ydelser og den handlingsanvisende dokumentation i besøgsplanen, med afsæt i kvalitetsstandarderne.
Vurderingsskala for det samlede resultat for tilsynet
Vurderingsskalaen afspejler den samlede vurdering af tilsynet med afsæt i opfyldelse af specifikke målepunkter inden for SEL §§83, 83a, 86 samt inden for sundhedsloven § 138 og 139 om vederlagsfri sygepleje og hjemmesygepleje.
Vurderingsskala med uddybende definitioner og opfølgning
Ingen problemer
Der kan fremkomme få enkeltstående målepunkter, som er delvist opfyldt.
Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation vurderes til at leve op til såvel lovgivning, kvalitetsstandarder samt gældende retningslinjer, vejledninger og instrukser.
Der ses ingen eller enkeltstående forhold, gående på den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerhedsmæssig risiko.
Mindre problemer
Måleområderne indeholder i vid udstrækning opfyldte målpunkter.
Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation vurderes i vid udstrækning at leve op til såvel lovgivning, kvalitetsstandarder samt gældende retningslinjer, vejledninger og instrukser.
Der ses ingen betydelige forhold med afsæt i den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerheden, men der vil være behov for justeringer for at sikre opfyldelse af alle måleområder.
Moderate problemer
Måleområderne indeholder i mindre udstrækning opfyldte målepunkter.
Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation, vurderes til i mindre udstrækning at leve op til såvel lovgivning, kvalitetsstandarder samt gældende retningslinjer, vejledninger og instrukser.
Der ses forhold, som på sigt kan have betydning for den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerheden, hvis der udlades at blive iværksat forbedringstiltag i tiden efter tilsynet.
Større problemer
Målområderne indeholder i større udstrækning delvist opfyldte målepunkter og/eller få ikke godkendte målepunkter.
Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation, vurderes i større udstrækning ikke at leve op til lovgivning, kvalitetsstandarder samt gældende retningslinjer, vejledninger og instrukser.
Der ses forhold som har betydning for den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerheden, uden der er tale om alvorlige mangler, men forholdende kræver iværksættelse af ændringstiltag inden for kort tid.
Opfølgende tilsyn inden for en periode, som fastsættes af tilsynet.
Denne vurdering efterlader orientering til Centerchef for Sundheds- og Omsorgscentret.
Kritiske problemer
Målområderne indeholder ”ikke godkendte” og/eller ”delvist godkendt” i et omfang, der må betegnes som alvorlige mangler.
Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation har alvorlige fejl og/eller mangler, vurderet ud fra lovgivningen samt sundhedsfaglig standard.
Manglerne er af et sådant omfang, at der er tale om brist i den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerheden for en eller flere borgere som kræver hurtig/øjeblikkelig handling.
Opfølgende tilsyn inden for af tilsynet fastsat periode
Denne vurdering efterlader altid øjebliklig indberetning til Centerchef for Sundheds – og Omsorgscenteret.
Afrapportering af det udførte kommunale tilsyn
Enheden modtager en dialograpport, der beskriver tilsynets fund og vurdering, hvorefter der afholdes et dialogmøde med ledere og medarbejdere, hvor der er fokus på styrker, udviklingspotentiale og handleplan. Efter dialogmødet har tilsynsstedets ledelse tre hverdage til at komme med en samlet indsigelse.
På baggrund af tilsynet udarbejdes en tilsynsrapport, der forelægges ældre- og sundhedsudvalget og offentliggøres på kommunens hjemmeside. Tilsynsrapporten fremsendes til tilsynsstedet, når den foreligger.
Tilsynsførende samler op på fund, der kræver organisatorisk opmærksomhed og initiativer på tværs af flere enheder. Dette viderebringes til Centerchef for Sundheds- og Omsorgscentret.
Revidering af tilsynspolitikken
Tilsynspolitikken revideres årligt og forlægges politisk samtidig med kvalitetsstandarderne.