Skip til hoved indholdet

Hjemmepleje

Du kan søge om hjemmepleje, hvis du ikke selv kan klare dagligdags gøremål.

Søg støtte til personlig og praktisk hjælp Ansøg om post til døren

Du kan søge om hjemmepleje til personlig pleje, rengøring, praktiske opgaver, mad og drikke og lignende. Du kan også søge om hjælp i hjemmet til indkøb, tøjvask og om at få leveret post til døren. Du kan ikke få hjælp til havearbejde, vinduespudsning eller til at passe kæledyr.

Når du søger om hjemmepleje, tilbyder vi altid først et afgrænset rehabiliteringsforløb på 1-8 uger. Her støtter vi dig i at kunne genvinde nogle af de daglige færdigheder, der måske er blevet uoverkommelige. Efter forløbet vurderer vi sammen, hvilke behov du har for støtte. Du kan også blive tilbud et rehabiliteringsforløb, selvom du allerede får hjemmepleje.

Kvalitetsstandarder

Du kan læse mere om de forskellige former for hjemmepleje i vores Kvalitetsstandarder på ældre- og sundhedsområdet.  Her kan du også læse mere om rehabiliteringsforløb.

Spørgsmål og svar om hjemmeplejen

Du skal ikke betale for personlig pleje eller praktisk hjælp, uanset om du vælger den kommunale hjemmepleje eller en privat leverandør. dog er der en fast egenbetaling for tøjvask og mad, hvis du skal have leveret dette. Du skal også selv sørge for rengøringsmidler og lignende.

Hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp til at søge om hjemmepleje, kan du kontakte Myndighedsteam for Visitation- og Hjælpemidler på telefon 43 59 17 71 eller mail visitationsenheden@htk.dk.

Telefonerne er åbne:

Mandag, tirsdag, onsdag og fredag: kl. 10.00 - 12.00

Torsdag: kl. 12.00 - 17.00

Når du bliver tilbudt hjemmepleje, får du en daglig kontaktperson, som tilrettelægger din støtte sammen med dig. Du får også en mappe med telefonnumre og andre relevante oplysninger.

Hjemmeplejen arbejder for, at der kommer så få personer som muligt i dit hjem. Ved ferie og sygdom og hvis du får hjælpe flere gange i døgnet, må du dog forvente at der kommer forskellige medarbejdere. Medarbejderne koordinerer med hinanden, så de kender dine behov.

Rehabiliterende hjemmepleje

Hjemmeplejen lægger vægt på, at du kan deltage mest muligt selv, i den støtte du får. Det gør vi, fordi selv små daglige gøremål kan være med til at styrke eller bevare dine færdigheder. Det tror vi på, også gør en forskel for din livskvalitet.

Fleksibilitet i hjemmeplejen

Du kan aftale med hjemmeplejen, hvordan støtte skal tilrettelægges fra gang til gang. Du kan også bytte, så længe det er inden for rammerne af den støtte, du modtager. Det betyder for eksempel at du kun kan bytte personlig pleje til praktisk hjælp eller omvendt, hvis du er bevilget begge dele. Bytter du den samme støtte tre gange i træk, vurderer vi sammen, om dine behov har ændret sig og om der er brug for at ændre den støtte, du er bevilget.

Hvis du ønsker at klage

Er du ikke enig i en afgørelse fra Visitationen, kan du klage indenfor fire uger. Når du modtager en afgørelse, følger der altid en vejledning med, så du kan se, hvordan du klager. Er du utilfreds med kvaliteten af den støtte, du modtager, for eksempel hjemmepleje eller madservice, skal du først forsøge at løse det direkte med leverandøren. Lykkedes det ikke, kan du kontakte Visitationen, der vil forsøge at hjælpe dig. Ønsker du at andre klager på dine vegne, for eksempel en pårørende, er det vigtigt, at du giver dem en fuldmagt, så vi ved, at de har dit samtykke.

Når du modtager hjemmepleje, er der nogle forhold, hvor det er vigtigt du også tager ansvar, så vi kan give dig den bedst mulige støtte.

Dit hjem som arbejdsplads

Når du får hjemmepleje, bliver dit hjem samtidig medarbejdernes arbejdsplads. For at sikre et forsvarligt arbejdsmiljø, kan det være nødvendigt at flytte på møbler, fjerne løse gulvtæpper eller installere hjælpemidler i dit hjem, før du kan få støtte eller undervejs. Det er også vigtigt, at der er passende belysning. Derudover skal du være opmærksom på følgende punkter:

  • Der må ikke ryges i hjemmet imens medarbejderen er der
  • Bliver der røget i hjemmet, skal der luftes ud en halv time inden, medarbejderen kommer
  • Dyr skal lukkes ind i et andet rum, imens medarbejderen er i dit hjem
  • Er det mørkt, skal du tænde lys udenfor
  • Der skal være ryddet for sne, hvis aktuelt
  • Rengøringsmidler skal være miljømærkede
  • Støvsuger og moppesæt skal kunne indstilles i længden

Det er dit ansvar at arbejdsmiljøet er i orden, men vi vejleder gerne.

Hvis dine behov ændrer sig

Du har pligt til at give besked, hvis dine behov for støtte ændrer sig. Det gælder uanset om du får brug for mere eller mindre støtte, og også hvis det blot er for en periode.

Afbud

Hvis du har brug for at melde afbud til et besøg, skal det ske direkte til leverandøren senest dagen før. Gør du det, har vi mulighed for at finde en anden tid til et erstatningsbesøg.

Frit valg af hjemmepleje

Du kan frit vælge mellem de leverandører, der er godkendt i Høje-Taastrup Kommune. Du kan også godt skifte leverandør selvom du allerede får hjemmepleje. Hvis du vil skifte leverandør, skal du aftale det med Visitationen.

Du kan også selv vælge en person til at udfører opgaverne. Personen skal godkendes af Hjemmeplejen, og bliver herefter ansat af Høje-Taastrup Kommune. Det kaldes selvudpeget hjælper.

Hvis du har behov for personlig pleje og praktisk hjælp i mere end 20 timer om ugen, kan du søge om at få udbetalt et kontakt tilskud til selv at ansætte hjælpen. Det kræver dog i udgangspunktet, at du kan fungerer som arbejdsleder for hjælperne. Det kaldes borgerstyret personlig assistance.

Du kan kontakte Visitationen hvis du vil vide mere om selv at vælge en hjælper.

Hvis du bor i en etageejendom, får du normalt leveret post til det fælles brevkasseanlæg. Men der er mulighed for at få dispensation, hvis du har nedsat funktionsevne, der betyder at du ikke selv kan hente din post i brevkasseanlægget. Det gælder uanset din alder og kan også være for en midlertidig periode, hvis du for eksempel er kommet til skade.

Du kan kun få leveret post til døren, hvis der er brevindkast eller brevkasse ved døren. Ordningen gælder kun dén person i husstanden, der ikke selv er i stand til at hente post. Ordningen gælder ikke reklamer eller post uden adresse.

Sådan søger du om post til døren

Send en ansøgning, hvor du begrunder, hvorfor du har behov for at få din post bragt til døren. Du kan ansøge digitalt eller ved at hente et ansøgningsskema på rådhuset.

Ansøg digitalt her (har du ikke NemID, kan du søge uden ved at vælge "Manuelt login").

Læs mere

Se Trafikstyrelsens hjemmeside 

Fra 17. januar 2024 er hjemmeplejen delt ind i fem geografiske distrikter, der dækker både dag og aften. På vejlisten kan du se, hvilket distrikt der dækker dit område. 

Hjemmeplejens vejliste

Find kontaktoplysninger i vejlisten

Hjemmeplejens Administration

Taastrupgaardsvej 28A, 2630 Taastrup

Hjemmeplejeleder Vibeke Brandhof

Email: vibekebr@htk.dk

Administrativ medarbejder Jette Kaimer

E-mail: hjemmeplejen@htk.dk

Telefontid i hjemmeplejen:

Hjemmeplejen kan kontaktes på telefon i tidsrummet: 07.30 - 23.30

Hjemmeplejen Distrikt 1

E-mail: HjemmeplejenDistrikt1@htk.dk

Telefon: 43 35 25 20

Daglig leder Vivi Fjelsted

E-mail: ViviFj@htk.dk

Hjemmeplejen Distrikt 2

Stationsvej 6B, 2640 Hedehusene

E-mail: HjemmeplejenDistrikt2@htk.dk

Telefon: 43 35 25 30

Daglig leder Nancy Buch-Olsen

E-mail: NancyOl@htk.dk

Hjemmeplejen Distrikt 3 

Telefon: 43 35 25 57

HjemmplejenDistrikt3@htk.dk

Daglig leder Connie Larsen

E-mail: ConnieLa@htk.dk

Hjemmeplejen Distrikt 4

Email: HjemmeplejenDistrikt4@htk.dk

Telefon: 43 35 25 03

Daglig leder Pooja Rani

E-mail: PoojaRa@htk.dk

Hjemmeplejen Distrikt 5 

E-mail: HjemmeplejenDistrikt5@htk.dk

Telefon: 43 35 37 46

Daglig leder Gitte Anthonisen

E-mail: GitteAn@htk.dk  

Her kan du se hvilke leverandører Høje-Taastrup Kommune har aftaler med, og du kan se hvilken hjælp, de forskellige leverandører kan tilbyde.

Personlig pleje

DFS, Din Fleksible Service

Hjemmeplejen, Høje-Taastrup Kommune

Rengøring

DFS, Din Fleksible Service

Hjemmeplejen, Høje-Taastrup Kommune

Indkøb

Egebjerg Købmandsgård A/S

Supermarkedet Intervare - Indkøbshjælp med omtanke

Madservice

Det Danske Madhus

Vask

Textilia

Berendsen Tekstil A/S

Snerydning

Driftsbyen, HTK

Kommunale tilsyn på Sundheds- og Omsorgsområdet Høje-Taastrup kommune 2022

Høje-Taastrup Kommune har ”pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter Lov om Social Service (SEL) §§ 83, 83 a og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser, kommunalbestyrelsen har truffet efter disse bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder” (Lov om Social service § 151).

SEL § 83, 83a og 86 omhandler personlig pleje og praktisk hjælp, madservice, rehabilitering og genoptræning.  

Kommunen skal foretage mindst ét uanmeldt tilsyn om året på alle plejecentre, i hjemmeplejen og hos private leverandører indenfor serviceloven. Tilsynet må ikke varetages af leverandøren eller personer, der udfører opgaver på området.             

Høje-Taastrup kommune har desuden valgt at tilsynet også omfatter den kommunale sygepleje samt medicinhåndtering og om denne leveres efter gældende lovgivning (Sundhedsloven § 138 og 139) og deraf retningslinjer. Dette er ikke en lovpligtig del af tilsynet, men prioriteres for at sikre fokus på patientsikkerheden.

Ifølge SEL § 151 c har kommunerne pligt til at udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitik, der indeholder procedurer for tilsynet med tilbud efter SEL § 83, der er omfattet af reglerne om frit valg efter SEL § 91 (personlig pleje, praktisk hjælp og madservice). Politiken skal også beskrive, hvordan der følges op på tilsynet. Kommunalbestyrelsen skal mindst én gang årligt følge op på tilsynspolitikken, herunder fortage de nødvendige justeringer.

I det følgende beskrives tilsynspolitikken for det kommunale tilsyn i Høje-Taastrup kommune.

Formål med det kommunale tilsyn

  • At tilse om hjælpen efter serviceloven gives fagligt forsvarlig og i overensstemmelse med gældende lovgivning, kommunens kvalitetsstandarder og det, borgeren er visiteret.
  • At undersøge om opgaverne efter sundhedsloven lever op til gældende lovgivning, vejledninger, instrukser og procedurer.
  • At sikre og bidrage til faglig refleksion, læring, kvalitetssikring og udvikling, både lokalt og organisatorisk.

Hvem varetager tilsynet

Det kommunale tilsynsbesøg på ældreområdet varetages af 2-3 sundhedsfaglige tilsynsførende fra Sundheds- og Omsorgscentret.

Modtagere af det årlige uanmeldte kommunale tilsyn på ældreområdet

  • Plejehjem, herunder aflastningspladser.
  • Hjemmeplejen.
  • Hjemmesygeplejen.
  • Rehabiliteringscenter, herunder det udekørende rehabiliterende team.
  • Privat Leverandør.

Varslingsfrist

1 hverdag før det kommunale tilsynsbesøg og inden kl. 9.00, modtager ledelsen af tilsynsstedet et varslingsbrev via mail med automatisk kvittering for læsning.

Metode

Tilsynet består af

  • Borgerbesøg: interview og gennemgang af medicin
  • Interview med pårørende
  • Dialog med medarbejdere og ledelse
  • Gennemgang af dokumentation og medicindokumentation for borgere udvalgt af enheden samt borgere udvalgt af tilsynsførende ved stikprøve

Tilsynets metode skal sikre det nødvendige grundlag for:

  • At inddrage, kvalificere og sammenligne fund ved interviews og dialog med fund ved dokumentationsgennemgang og stikprøver.
  • At vurdere, hvorvidt der foreligger konkrete individuelle, afgørelser på serviceloven.
  • At afdække, om der er sammenhæng mellem afgørelse, visiterede ydelser og den handlingsanvisende dokumentation i besøgsplanen, med afsæt i kvalitetsstandarderne.

Vurderingsskala for det samlede resultat for tilsynet

Vurderingsskalaen afspejler den samlede vurdering af tilsynet med afsæt i opfyldelse af specifikke målepunkter inden for SEL §§83, 83a, 86 samt inden for sundhedsloven § 138 og 139 om vederlagsfri sygepleje og hjemmesygepleje.

Illustration

Vurderingsskala med uddybende definitioner og opfølgning

Ingen problemer

Der kan fremkomme få enkeltstående målepunkter, som er delvist opfyldt.

Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation vurderes til at leve op til såvel lovgivning, kvalitetsstandarder samt gældende retningslinjer, vejledninger og instrukser.

Der ses ingen eller enkeltstående forhold, gående på den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerhedsmæssig risiko.

Mindre problemer

Måleområderne indeholder i vid udstrækning opfyldte målpunkter.

Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation vurderes i vid udstrækning at leve op til såvel lovgivning, kvalitetsstandarder samt gældende retningslinjer, vejledninger og instrukser.

Der ses ingen betydelige forhold med afsæt i den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerheden, men der vil være behov for justeringer for at sikre opfyldelse af alle måleområder.

Moderate problemer

Måleområderne indeholder i mindre udstrækning opfyldte målepunkter.

Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation, vurderes til i mindre udstrækning at leve op til såvel lovgivning, kvalitetsstandarder samt gældende retningslinjer, vejledninger og instrukser.

Der ses forhold, som på sigt kan have betydning for den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerheden, hvis der udlades at blive iværksat forbedringstiltag i tiden efter tilsynet.

Større problemer

Målområderne indeholder i større udstrækning delvist opfyldte målepunkter og/eller få ikke godkendte målepunkter.

Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation, vurderes i større udstrækning ikke at leve op til lovgivning, kvalitetsstandarder samt gældende retningslinjer, vejledninger og instrukser.

Der ses forhold som har betydning for den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerheden, uden der er tale om alvorlige mangler, men forholdende kræver iværksættelse af ændringstiltag inden for kort tid.

Opfølgende tilsyn inden for en periode, som fastsættes af tilsynet.

Denne vurdering efterlader orientering til Centerchef for Sundheds- og Omsorgscentret.

Kritiske problemer

Målområderne indeholder ”ikke godkendte” og/eller ”delvist godkendt” i et omfang, der må betegnes som alvorlige mangler.

Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation har alvorlige fejl og/eller mangler, vurderet ud fra lovgivningen samt sundhedsfaglig standard.

Manglerne er af et sådant omfang, at der er tale om brist i den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerheden for en eller flere borgere som kræver hurtig/øjeblikkelig handling.

Opfølgende tilsyn inden for af tilsynet fastsat periode

Denne vurdering efterlader altid øjebliklig indberetning til Centerchef for Sundheds – og Omsorgscenteret.

Afrapportering af det udførte kommunale tilsyn

Enheden modtager en dialograpport, der beskriver tilsynets fund og vurdering, hvorefter der afholdes et dialogmøde med ledere og medarbejdere, hvor der er fokus på styrker, udviklingspotentiale og handleplan. Efter dialogmødet har tilsynsstedets ledelse tre hverdage til at komme med en samlet indsigelse.

På baggrund af tilsynet udarbejdes en tilsynsrapport, der forelægges ældre- og sundhedsudvalget og offentliggøres på kommunens hjemmeside. Tilsynsrapporten fremsendes til tilsynsstedet, når den foreligger.

Tilsynsførende samler op på fund, der kræver organisatorisk opmærksomhed og initiativer på tværs af flere enheder. Dette viderebringes til Centerchef for Sundheds- og Omsorgscentret.

Revidering af tilsynspolitikken

Tilsynspolitikken revideres årligt og forlægges politisk samtidig med kvalitetsstandarderne.

I vejlisten kan du finde navnet på din vej og finde kontaktinformationer og oplysninger om dit distrikt.

Åbn vejlisten og find kontaktoplysninger

Hvis du har brug for sygepleje, kan du læse mere under sygepleje.

Tilsyn

Kommunale tilsyn

Ifølge Lov om Social Service § 151 har Høje-Taastrup kommune pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter Servicelovens §§ 83, 83a og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser, Byrådet har vedtaget og i henhold til de vedtagne kvalitetsstandsarder.

Høje-Taastrup kommune har desuden valgt at tilsynet også omfatter den kommunale sygepleje samt medicinhåndtering og om denne leveres efter gældende lovgivning (Sundhedsloven § 138 og 139) og deraf retningslinjer. Dette er ikke en lovpligtig del af tilsynet, men prioriteres for at sikre fokus på patientsikkerheden.

Kommunen foretager ved egne tilsynsførende hver år mindst ét uanmeldt tilsyn på plejehjem, i hjemmeplejen samt hos private leverandører.

Styrelsen for Patientsikkerhed

Styrelsen for Patientsikkerhed gennemfører deres tilsyn i kommunen efter gældende lovgivningen på udvalgte enheder. Tilsynene tager udgangspunkt i enten serviceloven svarende til Ældretilsynet eller efter sundhedsloven, svarende til Sundhedsfaglige tilsyn.

Læs tilsynsrapporter:

Styrelsen for Patientsikkerhed

2023

2022

Uanmeldt kommunalt tilsyn for hjemmeplejen

2024

2023

2022

2021

Uanmeldt kommunalt tilsyn for private leverandører

2023

2022

2021

Se også

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje