Skip til hoved indholdet

Plejeboliger

Du kan søge om en plejebolig, hvis du ikke længere kan klare dig i dit eget hjem og har et varigt behov for pleje hele døgnet.

Ansøg om plejebolig

I Høje-Taastrup Kommune er der fem plejehjem, der ligger i Taastrup, Høje Taastrup, Hedehusene og Sengeløse. Du kan blive tilbudt en plejebolig, hvis du har et varigt behov for pleje hele døgnet og ikke længere kan klare dig i dit eget hjem. Du skal visiteres til plejebolig. Hvis du godkendes og flytter i en plejebolig, er det ligeså meget dit eget hjem, som den bolig du har haft tidligere. Hvis du er gift eller bor sammen med en partner, kan han eller hun flytte med.

Hvis du ønsker at opholde dig hos venner eller familie på faste tidspunkter eller i længere tid, kan du generelt ikke få praktisk eller personlig hjælp i deres hjem, hvis du bor i plejebolig. I særlige tilfælde kan du dog efter en konkret individuel vurdering få bevilget kortvarig hjælp.

Find information om

Kriterier for visitation til plejebolig foretages ud fra en konkret, individuel vurdering af den enkelte borgers behov og forhold. Visitationen sker på basis af følgende kriterier:

  • Borgeren er over 18 år
  • Borgeren befinder sig på et funktionsniveau hvor:

-borgeren har vanskeligt ved at overkomme/overskue/tage initiativ

-borgeren har vanskeligt ved selvstændigt at tage vare på sig selv

  -borgeren kan med hjælp deltage aktivt i varetagelsen af egne behov

  -borgeren kan have et stort behov for motivation, støtte eller hjælp i relation til et eller flere

                 af vurderingsparametrene

  -borgeren kan have behov for jævnligt tilsyn på grund af forværring i den fysiske og/eller psykiske tilstand

  -borgeren er ude af stand til at overkomme/overskue/tage initiativ

  -borgeren er, på grund af fysiske eller psykiske forhold, ude af stand til at tage vare på sig selv

  -andre må gøre/handle for borgeren i relation til et eller flere af vurderingsparametrene

  -borgeren har et behov for fuldstændig hjælp eller guidning til at varetage egne behov

  • Borgeren har brug for varig fysisk og/eller psykisk pleje og omsorg døgnet rundt
  • Borgeren kan ikke klare sig i eget hjem trods øvrige foranstaltninger. Der anlægges en helhedsvurdering, hvor kommunens samlede muligheder for at yde hjælp og støtte til borgere i eget hjem indgår i vurderingen.
  • Borgeren har en stærkt fremadskridende lidelse eller alderdomssvækkelse og skønnes at ville få behov for en plejebolig indenfor kort tid
  • Borgere der har ophold på hospital/rehabilitering- eller aflastning, skal i videst muligt omfang have ophold i eget hjem, for en vurdering af om de kan blive i eget hjem, inden de visiteres til en plejebolig.

Hvis du bliver godkendt til en plejebolig, kan du vælge, om du vil på en venteliste til ét eller flere specifikke plejehjem, eller om du vil på den generelle venteliste til alle kommunens fem plejehjem. Du kan også søge om en plejebolig i en anden kommune.

Vælger du den generelle venteliste, er du omfattet af plejeboliggarantien. Det betyder, at vi skal tilbyde dig en plejebolig indenfor to måneder.

Når der er venteliste på plejeboliger, tildeler vi dem til de borgere, der har det største behov og som har stået længst tid på venteliste.

Hvis du bor i en anden kommune og vil søge om plejebolig i Høje-Taastrup Kommune, skal du søge hos den kommune, hvor du bor.

En plejebolig er en lejebolig, og derfor betaler du husleje ligesom i enhver anden lejebolig.

Du skal ikke betale for den pleje og støtte, som du modtager på plejehjem. Dog skal du betale en fast månedlig pris for mad og tøjvask.

Du kan også tilkøbe en servicepakke, der efter dit valg for eksempel kan indeholde linnedservice, mulighed for at købe rengøringsartikler, toilet- og hudplejeartikler og kapselvarer. Du kan også vælge at medbringe dit eget sengetøj.

Du kan som pensionist søge om boligstøtte og varmetillæg hos Udbetaling Danmark.

Du har mulighed for at søge om lån til beboer indskud og tilskud til flytning hos Høje-Taastrup Kommune.

Se øvrige takster

Når du flytter

Til borgere, der flytter i ældre- og handicapvenlig eller plejebolig

Når du skal flytte til en ældre- og handicapvenlig eller plejebolig, er der mange ting, du skal huske at gøre.
Vi har samlet en oversigt over de forskellige opgaver, der følger, når du er blevet tilbudt en bolig.

Fuldmagter:

Skal din pårørende hjælpe med processen med at flytte, kan du få brug for at give dem en fuldmagt. Du kan spørge i Borgerservice om muligheder og behov for fuldmagt.

Husk at:

  1. Giv fuldmagt i Digital Fuldmagt: Flytning og boligstøtte. Du kan udfylde fuldmagten på www.borger.dk under ’’digital fuldmagt’’

  2. Udfylde fuldmagt til banken, hvis din pårørende skal have kontakt til dem. Tal med din bank om, hvordan du gør.

Lejekontrakt

Du modtager en lejekontrakt fra boligselskabet, når du har sagt ja til en bolig.

Husk at:

  • Underskrive og returnere lejekontrakt til boligselskabet.

Indbetaling og kontoudtog fra banken
Husk at:

  • Betale indskud og husleje.
  • Tilmelde den nye husleje til betalingsservice.
  • Få oplysninger fra banken, hvis du skal søge om beboerindskud og/eller personligt tillæg.

Evt. ansøgning om lån til beboerindskud

Det kan være relevant for dig at ansøge om beboerindskudslån. Du kan spørge i borgerservice om mulighederne for lån.
Husk evt. at:

Du kan søge på www.borger.dk under ’’Bolig og flytning’’

Evt. ansøge om personligt tillæg/enkeltydelse

Du kan søge om personligt tillæg/enkeltydelse til flytteudgifter, hvis du ikke selv har
pengene til det. Du kan spørge i Pension og Enkeltydelse om mulighederne.

Husk evt. at:

Du kan søge på www.borger.dk under ’’Personligt tillæg’’.

Du kan søge på www.borger.dk under ’’Enkeltydelser’’.

Ansøge om boligstøtte

Du kan søge om boligstøtte hos Udbetaling Danmark.
Kontakt udbetaling Danmark, hvis du har brug for hjælp til at udfylde ansøgningen.
Husk at:

Du kan søge på www.borger.dk under ’’Bolig og flytning.’’

Melde adresseændring Husk at give din nye adresse til:

Du kan søge på www.borger.dk under ’’Bolig og flytning.’’

Du kan kontakte borgerservice i kommunen, for råd og vejledning.

  • Internet, antenne og/eller telefonabonnement
  • Klubber og abonnementer
  • Forsikringer  
  • Apoteket (Hvis du få leveret medicin).

Hvis du flytter i ældre- og handicapvenlig bolig og har en af følgende ordninger: madservice, indkøb eller tøjvask, skal du huske at orientere visitationen om hvornår du flytter, så vil ordningerne automatisk flytte med til den nye adresse.

Hvis du flytter i plejebolig vil ordningerne automatisk ophøre. Plejecenteret vil kontakte dig vedr. en indflytningssamtale, hvor I kan aftale indflytningsdag, servicepakke mv.

Flytning Husk at:

  • Opsige nuværende bolig, hvis du bor til leje.
  • Evt. bestille flyttefirma.
  • Aflæse el, gas, vand og varme.
  • Aftale om hjælpemidler skal medbringes til den nye bolig eller afleveres. Har du hjælpemidler, som du ikke skal have med til din nye bolig , så kontakt Hjælpemiddeldepotet på tlf: 4359 1152 til afhentning.

Du kan printe ovenstående liste til flytning her: Når-du-skal-flytte.pdf

I Høje-Taastrup Kommune er der fem plejehjem, der ligger i Taastrup, Høje-Taastrup, Hedehusene og Sengeløse.

Alle plejehjem har et bruger- og pårørenderåd. Du kan læse mere om rådene i vedtægterne.

Baldersbo Plejehjem

Charlotteager 7

2640 Hedehusene

Telefonnr.: 43 35 25 80

E-mail: plejecentretbaldersbo@htk.dk

Hjemmeside: www.baldersboplejecenter.htk.dk

Henriksdal Plejehjem

Valbyvej 47

2630 Taastrup

Telefonnr.: 43 35 26 30

E-mail: plejecentretHenriksdal@htk.dk

Hjemmeside: www.henriksdalplejecenter.htk.dk

Sengeløse Plejehjem

Landsbygaden 4

2630 Taastrup

Telefonnr.: 43 35 26 14 / 40 47 58 01

E-mail: PlejecentretSengeloese@htk.dk

Hjemmeside: https://www.sengeloeseplejecenter.htk.dk/

Torstorp Plejehjem og Rehabiliteringscenter

Morelhaven 122

2630 Taastrup

Telefonnr.: 43 35 27 00

E-mail: Torstorpcentret@htk.dk

Hjemmeside: http:/torstorpcentret.htk.dk

Birkehøj Plejehjem

Lindehaven 2

2630 Taastrup

Telefonnr.: 43 35 42 85

E-mail: Birkehoej@htk.dk

Hjemmeside: www.birkehoej.htk.dk

Byrådet i Høje-Taastrup Kommune betragter plejehjemmenes Bruger- og pårørenderåd som et værdifuldt dialogforum, hvor bruger og pårørende informeres og inddrages i hverdagen og driften af plejehjemmene. 

Bruger- og pårørenderådene i Høje-Taastrup Kommune er etableret i henhold til Servicelovens §16. Folketinget har siden ophævet denne forpligtelse.  I Høje-Taastrup Kommune har man dog gode erfaringer med Bruger- og pårørenderåd, hvorfor man bevarer vedtægter for Bruger- og pårørenderåd på kommunens 5 plejehjem.

§1 Formål med Bruger- og pårørenderåd

Stk. 1

Formålet med Bruger- og pårørenderåd er, at de danner rammerne for en konstruktiv dialog, hvor beboere, brugere og pårørende i samarbejde med plejehjemmenes ledelse og medarbejdere sikrer, at plejehjemmenes dagligdag fungerer bedst muligt for husets beboere og brugere. 

Stk. 2
Bruger- og pårørenderåd skal medvirke til at beboere, brugere af huset og pårørende:

  • Oplever, at de har medindflydelse på deres dagligdag
  • Får medindflydelse på planlægningen og gennemførelsen af sociale og kulturelle aktiviteter
  • Inddrages i debat om de overordnede retningslinjer for den daglige pleje- og omsorgsindsats på kommunens plejehjem
  • Orienteres og høres om ændringer i plejehjemmenes ressourceanvendelse og daglige drift
  • Inddrages i plejehjemmenes frivillighedsarbejde

§2 Bruger- og pårørenderådets kompetencer 

Stk. 1
Bruger- og pårørenderåd informeres og inddrages i dialog om kvalitetsstandarder for den daglige pleje- og omsorgsindsats på plejehjemmene.

Som udgangspunkt informeres og inddrages Bruger- og pårørenderåd i spørgsmål vedrørende:

  • Plejehjemmenes mål og værdigrundlag for plejehjemmenes tilbud til brugerne
  • Det generelle pleje- og omsorgsniveau på plejehjemmene
  • Plejehjemmenes aktivitetstilbud for beboere og pårørende 
  • Ændringer af plejehjemmenes fysiske rammer
  • De overordnede retningslinjer for plejehjemmenes kostplan
  • Væsentlige driftsmæssige og økonomiske forhold af generel betydning
  • Tilsynsrapporter

Stk. 2
Bruger- og pårørenderåd kan behandle generelle sager på opfordring fra beboere, pårørende og brugere af plejehjemmene, og kan selv tage sager op til debat.
Bruger- og pårørenderåd kan alene behandle sager af principiel generel karakter.
Rådet kan ikke behandle personsager.

Stk. 3
Bruger- og pårørenderåd har høringsret i forbindelse med Byrådets vedtagelse af kommende års budget. 
Derudover høres rådene i forbindelse med væsentlige ændringer på budget og økonomiske prioriteringer på de enkelte plejehjem.
Bruger- og pårørenderåd har høringsret på den årlige tilsynsrapport. Høringsretten omfatter delrapporter og den årlige tilsynsrapport. Bruger- og pårørenderåd kan i særlige tilfælde anmode myndighedsfunktionen om en mundtlig præsentation og drøftelse af tilsynsrapporten, ligesom Bruger- og pårørenderåd kan anmode om en mundtlig præsentation af en evt. handleplan.

Stk. 4
Der etableres et Bruger- og pårørenderåd på hvert enkelt af kommunens plejehjem. 

§ 3 Bruger- og pårørenderådets sammensætning

Stk. 1
Bruger- og pårørenderådet består i udgangspunkt af 4 medlemmer samt den daglige leder. Medlemmerne af rådet fordeler sig som følger:

  • Daglig leder
  • Beboerrepræsentanter 1
  • Pårørenderepræsentanter 1
  • Brugerrepræsentant (brugere af aktivitet/café) 1
  • Evt. repræsentant for støtteforening 1
  • Seniorrådet - 1 kontaktperson

Pårørende skal nødvendigvis ikke være i familie med beboeren, men kan være en god ven, kontaktperson eller lignende. Den enkelte beboer kan dog kun repræsenteres ved en pårørende. 

Stk. 2
Det enkelte Bruger- og pårørenderåd kan, såfremt der kan opnås konsensus blandt rådets aktive medlemmer, og det falder naturligt indenfor plejehjemmenes struktur/organisation, vælge at udvide rådet med flere medlemmer. Såfremt rådet udvides, skal det ske ved en ligelig fordeling mellem de enkelte grupper.
Bruger- og pårørenderådet kan vælge at invitere en repræsentant for personalet til at deltage i møderne.
Personalerepræsentanten har ikke stemmeret ved møderne.  

Stk. 3 
Blandt medlemmer af Seniorrådet udpeges en kontaktperson for plejehjemmet. Det anbefales at kontaktpersonen inviteres til at deltage til alle rådets møder. Seniorrådets kontaktperson har ikke stemmeret ved møderne. 
Repræsentanter for støtteforeningen udtræder af Bruger- og pårørenderådet, hvis medlemskabet ophører.
Pårørende som er valgt til Bruger- og pårørenderådet, udtræder af rådet, hvis den ene beboer, som vedkommende er pårørende til fraflytter eller afgår ved døden. 

§4 Valg til Bruger- og pårørenderåd

Stk. 1

Der vælges medlemmer til Bruger- og pårørenderådet ved de årlige beboer/pårørendemøder.

Valgperioden for Bruger- og pårørenderådets medlemmer er som udgangspunkt på 2 år.

Rådet kan i tilfælde af stort frafald blandt rådets medlemmer vælge nye repræsentanter for de enkelte poster.

Alle beboere, pårørende og brugere af plejehjemmene har stemmeret i forhold ti, hvem de repræsenteres af.

Hver beboer/pårørende har en stemme. Såfremt beboeren af helbredsmæssige årsager ikke er i stand til at stemme, kan en pårørende påtage sig stemmeretten på beboerens vegne.

§5 Konstituering

Bruger- og pårørenderådet konstituerer sig ved første møde med formand og næstformand. Formandsposten besættes af beboere, brugere og pårørende.

§6 Arbejdsform

Stk.1
Bruger- og pårørenderådet fastlægger umiddelbart efter valget sin forretningsorden, hvori der angives mere konkrete opgaver samt regler for indkaldelse og fastlæggelse af dagsorden m.v. (eventuelt faste punkter på dagsorden).

Stk. 2
Bruger- og pårørenderådet fastlægger selv sin mødehyppighed, dog mindst 4 gange årligt.
Ved afgørelser der kræver afstemning, gælder almindelig flertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens og ved dennes fravær, næstformandens stemme udslagsgivende. 

Stk. 3
Sekretariatsbetjening

Rådet varetager som udgangspunkt selv sekretærfunktionen. Plejehjemslederen kan deltage ad hoc i møderne. En administrativ medarbejder varetager sekretariatsbetjeningen i relation til myndighedsfunktionen. 
Det er den daglige leders opgave at sikre, at rådet har relevant information og at give inspiration til rådes virke.

§7 Økonomi

Udgifter til rådets arbejde afholdes af det decentrale budget. Plejehjemmet stiller mødelokale til rådighed. 
Ingen af rådets deltagere får kørselsgodtgørelse eller diæt for deltagelse i møderne.  

§8 Godkendelse og ændring af vedtægter

Sundheds- og Omsorgscentrets ledelse bemyndiges til at godkende eventuelle ændringer af vedtægterne.
En vedtægtsændring fordrer dog, at samtlige Bruger- og pårørenderåd kan tilslutte sig ændringen. 
Hvis der ikke kan opnås enighed om eventuel vedtægtsændring, fremsendes sag til politisk beslutning i Ældreudvalget. 

Centerchefen for Sundheds- og Omsorgscentret har godkendt vedtægterne 26. februar 2024

Byrådet har udpeget nedenstående til politisk tilsyn med plejehjemmene i den næste valgperiode.

  • Baldersbo: Mikael Emanuel og Özdes Durukan

  • Henriksdal: Lars Prier og Jeanette Ingemann

  • Sengeløse: Hugo Hammel og Esat Sentürk
  • Torstorp: Maj-Britt Hartvig og Nina Strøm Tønnes

  • Birkehøj Plejecenter: Turan Akbulut og Anne Mette Bak

Kommunale tilsyn på Sundheds- og Omsorgsområdet
Høje-Taastrup kommune 2022.

Høje-Taastrup Kommune har ”pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter Lov om Social Service (SEL) §§ 83, 83 a og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser, kommunalbestyrelsen har truffet efter disse bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder” (Lov om Social service § 151).

SEL § 83, 83a og 86 omhandler personlig pleje og praktisk hjælp, madservice, rehabilitering og genoptræning.  

Kommunen skal foretage mindst ét uanmeldt tilsyn om året på alle plejecentre, i hjemmeplejen og hos private leverandører indenfor serviceloven. Tilsynet må ikke varetages af leverandøren eller personer, der udfører opgaver på området.             

Høje-Taastrup kommune har desuden valgt at tilsynet også omfatter den kommunale sygepleje samt medicinhåndtering og om denne leveres efter gældende lovgivning (Sundhedsloven § 138 og 139) og deraf retningslinjer. Dette er ikke en lovpligtig del af tilsynet, men prioriteres for at sikre fokus på patientsikkerheden.

Ifølge SEL § 151 c har kommunerne pligt til at udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitik, der indeholder procedurer for tilsynet med tilbud efter SEL § 83, der er omfattet af reglerne om frit valg efter SEL § 91 (personlig pleje, praktisk hjælp og madservice). Politiken skal også beskrive, hvordan der følges op på tilsynet. Kommunalbestyrelsen skal mindst én gang årligt følge op på tilsynspolitikken, herunder fortage de nødvendige justeringer.

I det følgende beskrives tilsynspolitikken for det kommunale tilsyn i Høje-Taastrup kommune.

Formål med det kommunale tilsyn

  • At tilse om hjælpen efter serviceloven gives fagligt forsvarlig og i overensstemmelse med gældende lovgivning, kommunens kvalitetsstandarder og det, borgeren er visiteret.
  • At undersøge om opgaverne efter sundhedsloven lever op til gældende lovgivning, vejledninger, instrukser og procedurer.
  • At sikre og bidrage til faglig refleksion, læring, kvalitetssikring og udvikling, både lokalt og organisatorisk.

Hvem varetager tilsynet

Det kommunale tilsynsbesøg på ældreområdet varetages af 2-3 sundhedsfaglige tilsynsførende fra Sundheds- og Omsorgscentret.

Modtagere af det årlige uanmeldte kommunale tilsyn på ældreområdet

  • Plejehjem, herunder aflastningspladser.
  • Hjemmeplejen.
  • Hjemmesygeplejen.
  • Rehabiliteringscenter, herunder det udekørende rehabiliterende team.
  • Privat Leverandør.

Varslingsfrist

1 hverdag før det kommunale tilsynsbesøg og inden kl. 9.00, modtager ledelsen af tilsynsstedet et varslingsbrev via mail med automatisk kvittering for læsning.

Metode

Tilsynet består af

  • Borgerbesøg: interview og gennemgang af medicin
  • Interview med pårørende
  • Dialog med medarbejdere og ledelse
  • Gennemgang af dokumentation og medicindokumentation for borgere udvalgt af enheden samt borgere udvalgt af tilsynsførende ved stikprøve

Tilsynets metode skal sikre det nødvendige grundlag for:

  • At inddrage, kvalificere og sammenligne fund ved interviews og dialog med fund ved dokumentationsgennemgang og stikprøver.
  • At vurdere, hvorvidt der foreligger konkrete individuelle, afgørelser på serviceloven.
  • At afdække, om der er sammenhæng mellem afgørelse, visiterede ydelser og den handlingsanvisende dokumentation i besøgsplanen, med afsæt i kvalitetsstandarderne.

Vurderingsskala for det samlede resultat for tilsynet

Vurderingsskalaen afspejler den samlede vurdering af tilsynet med afsæt i opfyldelse af specifikke målepunkter inden for SEL §§83, 83a, 86 samt inden for sundhedsloven § 138 og 139 om vederlagsfri sygepleje og hjemmesygepleje.

Vurderingsskala med uddybende definitioner og opfølgning

Ingen problemer

Der kan fremkomme få enkeltstående målepunkter, som er delvist opfyldt.

Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation vurderes til at leve op til såvel lovgivning, kvalitetsstandarder samt gældende retningslinjer, vejledninger og instrukser.

Der ses ingen eller enkeltstående forhold, gående på den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerhedsmæssig risiko.

Mindre problemer

Måleområderne indeholder i vid udstrækning opfyldte målpunkter.

Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation vurderes i vid udstrækning at leve op til såvel lovgivning, kvalitetsstandarder samt gældende retningslinjer, vejledninger og instrukser.

Der ses ingen betydelige forhold med afsæt i den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerheden, men der vil være behov for justeringer for at sikre opfyldelse af alle måleområder.

Moderate problemer

Måleområderne indeholder i mindre udstrækning opfyldte målepunkter.

Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation, vurderes til i mindre udstrækning at leve op til såvel lovgivning, kvalitetsstandarder samt gældende retningslinjer, vejledninger og instrukser.

Der ses forhold, som på sigt kan have betydning for den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerheden, hvis der udlades at blive iværksat forbedringstiltag i tiden efter tilsynet.

Større problemer

Målområderne indeholder i større udstrækning delvist opfyldte målepunkter og/eller få ikke godkendte målepunkter.

Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation, vurderes i større udstrækning ikke at leve op til lovgivning, kvalitetsstandarder samt gældende retningslinjer, vejledninger og instrukser.

Der ses forhold som har betydning for den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerheden, uden der er tale om alvorlige mangler, men forholdende kræver iværksættelse af ændringstiltag inden for kort tid.

Opfølgende tilsyn inden for en periode, som fastsættes af tilsynet.

Denne vurdering efterlader orientering til Centerchef for Sundheds- og Omsorgscentret.

Kritiske problemer

Målområderne indeholder ”ikke godkendte” og/eller ”delvist godkendt” i et omfang, der må betegnes som alvorlige mangler.

Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation har alvorlige fejl og/eller mangler, vurderet ud fra lovgivningen samt sundhedsfaglig standard.

Manglerne er af et sådant omfang, at der er tale om brist i den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerheden for en eller flere borgere som kræver hurtig/øjeblikkelig handling.

Opfølgende tilsyn inden for af tilsynet fastsat periode

Denne vurdering efterlader altid øjebliklig indberetning til Centerchef for Sundheds – og Omsorgscenteret.

Afrapportering af det udførte kommunale tilsyn

Enheden modtager en dialograpport, der beskriver tilsynets fund og vurdering, hvorefter der afholdes et dialogmøde med ledere og medarbejdere, hvor der er fokus på styrker, udviklingspotentiale og handleplan. Efter dialogmødet har tilsynsstedets ledelse tre hverdage til at komme med en samlet indsigelse.

På baggrund af tilsynet udarbejdes en tilsynsrapport, der forelægges ældre- og sundhedsudvalget og offentliggøres på kommunens hjemmeside. Tilsynsrapporten fremsendes til tilsynsstedet, når den foreligger.

Tilsynsførende samler op på fund, der kræver organisatorisk opmærksomhed og initiativer på tværs af flere enheder. Dette viderebringes til Centerchef for Sundheds- og Omsorgscentret.

Revidering af tilsynspolitikken

Tilsynspolitikken revideres årligt og forlægges politisk samtidig med kvalitetsstandarderne.

Tilsyn

Kommunale tilsyn

Ifølge Lov om Social Service § 151 har Høje-Taastrup kommune pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter Servicelovens §§ 83, 83a og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser, Byrådet har vedtaget og i henhold til de vedtagne kvalitetsstandsarder.

Høje-Taastrup kommune har desuden valgt at tilsynet også omfatter den kommunale sygepleje samt medicinhåndtering og om denne leveres efter gældende lovgivning (Sundhedsloven § 138 og 139) og deraf retningslinjer. Dette er ikke en lovpligtig del af tilsynet, men prioriteres for at sikre fokus på patientsikkerheden.

Kommunen foretager ved egne tilsynsførende hver år mindst ét uanmeldt tilsyn på plejehjem, i hjemmeplejen samt hos private leverandører.

Styrelsen for Patientsikkerhed

Styrelsen for Patientsikkherhed gennemfører deres tilsyn i kommunen efter gældende lovgivningen på udvalgte enheder. Tilsynene tager udgangspunkt i enten serviceloven svarende til Ældretilsynet eller efter sundhedsloven, svarende til Sundhedsfaglige tilsyn.

Læs tilsynsrapporter:

Styrelsen for Patientsikkerhed

2023


2022

2021

Uanmeldt kommunalt tilsyn

2024

2023

2022

Visitationen

Telefon: 43 59 17 71  |  e-mail: visitationsenheden@htk.dk  |  Telefontider  |  Adresse

Brug sikker mail (Digital Post), hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger.

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje