Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Støtte og omsorg Voksne med behov for støtte Kvalitetsstandard for aflastning efter servicelovens § 84, stk. 1

Kvalitetsstandard for aflastning efter servicelovens § 84, stk. 1

Find information om

Du kan søge om aflastning, hvis du er ægtefælle, forældre eller anden nær pårørende til en person over 18 år med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, som du passer i hjemmet.

Du er velkommen til at henvende dig, hvis du vil vide mere, eller hvis du mener, du har behov for aflastning.

Du kan ringe eller du kan sende en mail.

Telefon: 43 59 10 00

E-mail: socialhandicap@htk.dk

Der kan gå op til 20 hverdage fra du henvender dig, inden Høje-Taastrup Kommune afgør, om du kan få aflastning.

Formålet med støtten er, at du bliver aflastet, ved at din pårørende kommer kortvarigt på et dag-, aften- eller døgntilbud uden for hjemmet, så du kan bevare det nødvendige overskud til fortsat at passe din pårørende i hjemmet.

Formålet er også, at din pårørende bevarer et så selvstændigt og værdigt liv som muligt med afsæt i de ressourcer vedkommende har. 

Høje-Taastrup Kommune foretager en konkret og individuel vurdering af dit behov for aflastning.

Der lægges vægt på, at:

  • Du er ægtefælle, forælder eller anden nær pårørende til en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
  • Du passer den pårørende person i hjemmet.
  • Den person, du passer, er fyldt 18 år.
  • Din pårørende har behov for hjælp og støtte til pleje og omsorg og hjælp til praktiske opgaver. 
  • Din pårørende kan ikke være alene i jeres hjem.

Din pårørendes sagsbehandler udarbejder en overordnet plan med den aflastning, din pårørende får.

Når din pårørende kommer i aflastning, arbejder tilbuddet også med din pårørendes selvstændighed og med at give din pårørende mulighed for at udvikle sig med afsæt i de ressourcer vedkommende har.  Omfanget af din pårørendes støtte og længden på aflastningen afhænger af dit behov for aflastning.

Din pårørendes sagsbehandler udmåler aflastning i hele døgn pr. år. De udmålte aflastningsdøgn skal dække både hverdags- og weekendaflastning samt ferie. Det bevilligede antal døgn pr. år kan du og din pårørende selv planlægge i samarbejde med aflastningstilbuddet.

Som udgangspunkt kan I højst bevilliges 52 aflastningsdøgn pr. år, medmindre der er helt særlige omstændigheder i din pårørendes forhold, som betyder, at der er behov for yderligere aflastningsophold.

På et aflastningstilbud kan der indgå følgende hjælp og støtte til din pårørende:

  • Socialpædagogisk støtte og træning
  • Personlig og praktisk hjælp
  • Pleje
  • Tilstedeværelse og omsorg
  • Nattevagt ved behov

Der indgår ikke kørsel til aflastningstilbuddet, medmindre det drejer sig om transport fra dagtilbud til aflastningstilbud.

Der kan være en egenbetaling til serviceudgifter til kost, vask og lignende. Som udgangspunkt beregner din pårørendes sagsbehandler egenbetalingen på baggrund af din pårørende og eventuel dit indkomstgrundlag, hvis I er gift.

Høje-Taastrup Kommune opkræver ikke egenbetaling, hvis din pårørende samtidig modtager hjælp efter servicelovens §§ 41, 42, 96 eller 100, som det er fastlagt af Bekendtgørelse om betaling for generelle tilbud og for tilbud om personlig og praktisk hjælp m.v. efter servicelovens §§ 79, 83 og 84 (Bekendtgørelse nr. 1576 af 27 december 2014).

Det er altid en konkret vurdering af din pårørendes funktionsniveau, som er afgørende for, hvilken aflastning din pårørende får.

Høje-Taastrup Kommune benytter tilbud som ligger i geografisk nærhed, da vi ikke har egne tilbud i kommunen.

Du har ikke frit valg af leverandører, men din pårørendes sagsbehandler inddrager dig og din pårørende i videst muligt omfang.

Din pårørendes sagsbehandler følger op på, om du fortsat har behov for aflastning.

Det vil være en konkret vurdering, hvornår og hvor ofte, din pårørendes sagsbehandler følger op.

Du kan klage mundtligt eller skriftligt, og din pårørendes sagsbehandler kan hjælpe dig, hvis du har brug for det. Du skal oplyse, hvad i afgørelsen, du er utilfreds med, og du kan også oplyse, hvorfor du er utilfreds med afgørelsen, men det er ikke et krav.

Kommunen skal overveje deres beslutning igen. Hvis kommunen fortsat mener det samme, skal de sende din klage til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen skal se på din klage og træffe en afgørelse.

Din klage skal stiles til:
Høje-Taastrup Kommune
Social- og Arbejdsmarkedscentret 
Rådhusstræde 1 
2630 Taastrup
E-mail: socialhandicap@htk.dk
Tlf. nr.: 43 59 16 90

Det fremgår af servicelovens § 84, stk. 1 at;

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde aflastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.

Godkendt af Byrådet den 24. maj 2023

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Rådhusets åbningstider

Rådhusets lukkedage

Genveje