Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Støtte og omsorg Voksne med behov for støtte Kvalitetsstandard for midlertidigt botilbud efter servicelovens § 107

Kvalitetsstandard for midlertidigt botilbud efter servicelovens § 107

Find information om

Du kan søge om et kortere ophold på et botilbud. 

Du skal være fyldt 18 år og have en betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og/eller særlige sociale problemer.  

Du er velkommen til at henvende dig, hvis du vil vide mere, eller hvis du mener, det er det, du har brug for. Du kan ringe eller du kan sende en mail.

Telefon: 43 59 10 00

E-mail: socialhandicap@htk.dk 

Du kan søge om støtten via Høje-Taastrup Kommune.

Der kan gå op til 12 uger fra du henvender dig, inden Høje-Taastrup Kommune afgør, om du kan få et midlertidigt botilbud.

Formålet med støtten er at du udvikler, træner eller genskaber dine evner til at klare tilværelsen i egen bolig efter det midlertidige ophold på botilbuddet.

Formålet kan også være at afklare dit funktionsniveau, dine ressourcer og behov, så du kan få den rette støtte, uanset om det er i et botilbud eller i selvstændig bolig. 

Høje-Taastrup Kommune foretager en konkret og individuel vurdering af dine ressourcer og dit behov for støtte. 

Der lægges vægt på, at dit behov for en indsats er midlertidig eller nødvendig for at afklare din funktionsevne:

At du har en pludseligt opstået, betydelig funktionsnedsættelse og har behov for afklaring af, om du kan vende tilbage til din nuværende/tidligere bolig eller om du har behov for længerevarende støtte, f.eks. i et botilbud. 

At du har behov for behandling på grund af stofmisbrug eller adfærdsmæssige problemer af psykisk eller social karakter, som du ikke kan modtage inden for rammerne af din nuværende bolig eller dit behov for støtte på længere sigt ikke er afklaret.

At du måske har du en svær psykisk lidelse, en udviklingshæmning eller en gennemgribende udviklingsforstyrrelse (f.eks. autisme). 
Det kan også være, du har et misbrug af alkohol eller stoffer eller er socialt udsat.
  
Dit behov for støtte skal være så omfattende at du ikke kan få støtten i din nuværende bolig efter servicelovens § 85. 

Du og din sagsbehandler udarbejder en overordnet plan med den indsats, du får. Planen skal i videst muligt omfang baseres på dine ønsker, håb og drømme.

Omfanget af din støtte og længden på dit ophold i et midlertidigt botilbud afhænger af dine behov. 

På et botilbud kan du få pleje og omsorg, støtte til behandling, aflastning og støtte til at klare dagligdagsopgaver og til at skabe struktur. 

Du kan f.eks. få støtte til:

  • At skabe struktur i din hverdag, så du f.eks. kan få eller fastholde en tilknytning til uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet
  • At mestre din funktionsnedsættelse eller din sygdom, så du f.eks. selv husker din medicin
  • At indgå i sociale sammenhænge
  • At komme til læge og tandlægebehandling
  • At styre din økonomi
  • At forstå den post du modtager, både fysisk og digital post
  • At indgå i netværk
  • At købe ind og lave mad
  • At håndtere din personlige hygiejne
  • At rydde op, gøre rent og vaske tøj

Nogle aktiviteter indgår ikke i støtten. Det er som udgangspunkt:

  • Støtte til selvvalgte fritidstilbud
  • Kørselsordning
  • Ledsagelse til selvvalgte rejser, kulturelle tilbud og større familiearrangementer 

Når du bor i et botilbud og har behov for hjælp efter sundhedsloven, skal du have din egen praktiserende læge og tandlæge. Du kan benytte dig af fysioterapeuter, speciallæger m.fl. på lige fod med alle andre. 
I de tilfælde, hvor du får et botilbud med behandling og/eller optræning, kan sundhedsfagligt personale være en del af det helhedsorienterede tilbud til dig. 

Du har ansvar for at tegne ansvars- og indbo-/familieforsikring.

 

Høje-Taastrup Kommune betaler for dit ophold. Du skal selv betale for vand, el og varme. Det gælder også valgfrie ydelser som kost og rengøring, som du kan vælge at købe. 

Høje-Taastrup Kommune fastsætter din egenbetaling ud fra en vurdering af dine indtægter og udgifter. 
Hvis du bibeholder din egen bolig under opholdet, opkræver Høje-Taastrup Kommune som udgangspunkt ikke betaling for dit ophold i det midlertidige botilbud. 

Du vil blive opkrævet betaling fra det tidspunkt, hvor tilbuddet står til disposition for dig og din betalingsforpligtelse ophører, når du fraflytter botilbuddet. 

Du betaler for egne udgifter i forbindelse med aktiviteter og transport.

Det er altid en konkret vurdering af dit funktionsniveau, som er afgørende for, hvilket botilbud du får. 

Høje-Taastrup Kommune tager derudover hensyn til 

  • hvor du bor, 
  • hvor dit netværk er 
  • hvad dit økonomiske råderum er
  • prisen på tilbuddet

Som udgangspunkt benytter Høje-Taastrup Kommune egne tilbud eller lokalt forankrede leverandører, hvis de er kvalitetsmæssigt og økonomisk konkurrencedygtige, men kommunen kan vælge at anvende private botilbud eller botilbud i andre kommuner. 

Det er altid en forudsætning, at botilbuddet er godkendt af Socialtilsynet og fremgår af Tilbudsportalen. 

Du har ikke frit valg af midlertidigt botilbud. 

Sagsbehandleren vil sammen med dig følge op på, om du får den hjælp og støtte, du har behov for, og om støtten hjælper dig i retning af at kunne leve dit liv mere selvstændigt, eller om der er behov for at gøre noget andet.

Det vil være en konkret vurdering, hvornår og hvor ofte, I følger op. 

Du kan klage mundtligt eller skriftligt, og din sagsbehandler kan hjælpe dig, hvis du har brug for det. Du skal oplyse, hvad i afgørelsen, du er utilfreds med, og du kan også oplyse, hvorfor du er utilfreds med afgørelsen, men det er ikke et krav. 

Kommunen skal overveje deres beslutning igen. Hvis kommunen fortsat mener det samme, skal de sende din klage til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen skal se på din klage og træffe en afgørelse.

Din klage skal stiles til:
Høje-Taastrup Kommune
Social- og Handicapcentret 
Bygaden 2 
2630 Taastrup
E-mail: socialhandicap@htk.d
Tlf. nr.: 43 59 16 90

Det fremgår af servicelovens § 107 at,

Kommunalbestyrelsen kan tilbyde midlertidigt ophold i boformer til personer, som på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har behov for det.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde midlertidigt ophold
1) til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige funktioner eller for pleje, eller som i en periode har behov for særlig behandlingsmæssig støtte, og
2) til personer med nedsat psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer, der har behov for pleje eller behandling, og som på grund af disse vanskeligheder ikke kan klare sig uden støtte.

Godkendt af byrådet d. 01.12.2021

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Rådhusets åbningstider

Rådhusets lukkedage

Genveje