Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Støtte og omsorg Voksne med behov for støtte Kvalitetsstandard for opsøgende støtte- og kontaktperson efter servicelovens § 99

Kvalitetsstandard for opsøgende støtte- og kontaktperson efter servicelovens § 99

Find information om

Tilbuddet om opsøgende støtte og kontakt henvender sig til dig, som er over 18 år og som ikke trives og er uden kontakt til samfundet. Det kan være, du lever isoleret i din bolig, eller ikke kan opholde dig i din bolig, eller det kan være, du er hjemløs. 

Du har måske psykiske udfordringer, et misbrug eller andre sociale problemer, som gør, at du har brug for hjælp til at opbygge og bevare kontakt til omverdenen, f.eks. til din familie og venner, dit netværk eller almene, kommunale og regionale tilbud. 

Hvis du mener, du har behov for en opsøgende støtte- og kontaktperson, hvis du kender nogen der har brug for opsøgende kontakt og støtte eller vil vide mere, så kan du kontakte Høje-Taastrup Kommune på:

Telefon: 43 59 10 00
E-mail: socialhandicap@htk.dk 

Ofte vil henvendelser om opsøgende støtte og kontakt komme fra netværk, naboer eller andre, der er blevet opmærksomme på en borger, der ikke trives. Når du henvender dig, kan du forvente, at kommunen hurtigst muligt aflægger den borger, der har behov for opsøgende støtte og kontakt, et besøg. 

Formålet med opsøgende støtte og kontakt er at skabe kontakt til dig, som har brug for hjælp til at opbygge og bevare kontakt til omverdenen. Støtte- og kontaktpersonen hjælper dig til at få kontakt til familie og netværk og til at bruge samfundets muligheder og tilbud ud fra dine egne ønsker og behov. 

Høje-Taastrup Kommune foretager en konkret og individuel vurdering af dine ressourcer og dit behov for støtte. I vurderingen lægges vægt på, at du er isoleret og ikke er i kontakt med kommunen i forvejen.

Støtten er fleksibel og kan justeres op og ned efter dit behov, og støtten kan være tilbagevendende i kortere eller længere perioder. 

Støtten kan gives som: 

  • Besøg i dit hjem
  • Kontakt i det offentlige rum
  • Kontakt i kommunens væresteder
  • Ledsagelse til offentlige myndigheder mv.
  • Telefonkontakt
  • Kontakt via sms

Undervejs i kontakten med dig vil støtte- og kontaktpersonen tale med dig om næste skridt i forhold til at sikre, at du får den hjælp du har brug for.

Det er frivilligt for dig, om du vil tage imod støtte fra en støtte- og kontaktperson. 

Du kan være anonym, hvis du ønsker det. 

Omdrejningspunktet for indsatsen er de udfordringer du ønsker støtte og hjælp til. Sammen med dig bygger vi bro til netværk og tilbud der er vigtige for dig., f.eks. ved støtte dig i at:•

  • Skabe kontakt med familie, venner og andet netværk 
  • Blive i din egen bolig eller blive genhuset
  • Hjælpe dig til at bruge væresteder eller andre tilbud i dit lokalområde
  • Få overblik over din forsørgelse
  • Skabe kontakt med offentlige myndigheder, f.eks. kommunale myndigheder, behandlingssystemet, sundhedsvæsnet, praktiserende læge mv. så du nu og fremadrettet får den behandling og støtte, du har behov for. 

Indsatser, der kan gives efter andre af servicelovens paragraffer eller anden lovgivning, indgår ikke i den opsøgende kontakt.

Det koster ikke noget for dig at få hjælp af en opsøgende støtte- og kontaktperson. Du skal dog selv betale egne udgifter i forbindelse med aktiviteter, f.eks. transport og mad.

Høje-Taastrup Kommunes egne støtte- og kontaktpersoner leverer den opsøgende støtte. Hvis samarbejdet med den konkrete støtte- og kontaktperson ikke fungerer, er der mulighed for, uden begrundelse, at få en anden støtte- og kontaktperson.

Den opsøgende støtte- og kontaktperson følger løbende op på, hvordan det går i samarbejde med dig.

Hvis du og støtte- og kontaktpersonen vurderer, at du er motiveret for og har brug for en mere fast og struktureret indsats, hjælper støtte- og kontaktpersonen dig til at tage kontakt med den relevante myndighed i Høje-Taastrup Kommune, for at afklare dit videre forløb.

Du kan klage mundtligt eller skriftligt. Du skal oplyse, hvad i afgørelsen, du er utilfreds med, og du kan også oplyse, hvorfor du er utilfreds med afgørelsen, men det er ikke et krav. 

Høje-Taastrup Kommune vil på baggrund af din klage genvurdere afgørelsen, og hvis vi ikke ændrer afgørelsen, sender vi den til viderebehandling i Ankestyrelsen.

Din klage skal stiles til:
Høje-Taastrup Kommune
Social- og Handicapcentret
Team Myndighed
Bygaden 2 
2630 Taastrup

Telefon: 43 59 16 90
E-mail: socialhandicap@htk.dk 

Det fremgår af servicelovens § 99

at Kommunen sørger for tilbud om en støtte- og kontaktperson til personer med sindslidelser, til personer med et stof- eller alkoholmisbrug og til personer med særlige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig.

Godkendt af Byrådet d. 18.05.2021

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Rådhusets åbningstider

Rådhusets lukkedage

Genveje