Skip til hoved indholdet

Kvalitetsstandard for kontaktperson til døvblinde efter serviceloven §98

Kan du modtage støtten?

Du kan søge om kontaktperson til døvblinde, hvis du er fyldt 18 år og er diagnosticeret funktionelt døvblind. Det vil sige, at du har et alvorligt syns- og høretab, som gør, at du har store problemer med kommunikation og med at færdes i dine omgivelser.


Hvordan kontakter du os/ søger støtte?

Du er velkommen til at henvende dig, hvis du vil vide mere, eller hvis du mener, du har behov for en kontaktperson til døvblinde.

Du kan ringe eller du kan sende en mail.

Telefon: 43 59 10 00

E-mail: socialhandicap@htk.dk

Du kan søge om støtten via Høje-Taastrup Kommune.


Hvad er sagsbehandlingstiden?

Der kan gå op til 20 hverdage fra du henvender dig, inden Høje-Taastrup Kommune afgør, om du kan få en kontaktperson til døvblinde.

Ofte vil det være sådan, at din ansøgning er udarbejdet i samarbejde med en døvblindekonsulent. I de tilfælde, hvor det er dig selv, pårørende eller andre, der ansøger om en kontaktpersonordning, vil sagsbehandlingen afvente, at en døvblindekonsulent fra Center for Døve har vurderet ansøgningen. I disse tilfælde kan du forvente en længere sagsbehandlingstid.


Hvad er formålet med støtten?

Formålet med kontaktperson til dig, der er døvblind er, at du kan leve så normalt som muligt på trods af dit handicap. Formålet er altså at:

  • Du kan indgå i samfundslivet
  • Du bliver ikke isolere

Hvad er kriterierne?

Høje-Taastrup Kommune foretager en konkret og individuel vurdering af dine ressourcer og dit behov for en kontaktperson til døvblinde.

Der lægges vægt på, at du skal have en kombineret syns- og hørenedsættelse i så alvorlig grad, at der er tale om funktionel døvblindhed.

Din kontaktpersonordning udmåles som timer, der tager højde for din livssituation ud fra:

  • Din kommunikationsform
  • Dit aktivitetsniveau
  • Din boligform
  • Dine samlivsforhold og familieforhold
  • Dine fritidsinteresser
  • Dit behov for ledsagelse, kommunikation og information
  • Dit behov for særlig formidling som for eksempel kommunikation og information

Hvad indgår i støtten?

Du og din sagsbehandler udarbejder en overordnet plan med den indsats, du får. Planen skal i videst muligt omfang baseres på dine ønsker, håb og drømme.

Kontaktpersonen besøger dig i dit hjem. Din kontaktperson fungerer som dit bindeled til omgivelserne.

Eksempler på opgaver som kontaktpersonen kan løse - listen er ikke udtømmende:

  • Ledsage dig til besøg, møder, fritidsaktiviteter, kurser m.v.
  • Besøge dig og være bindeled til omgivelserne.
  • Orientere dig om omgivelserne, læse avis mv.
  • Hjælpe med oversættelser af din post. Hjælpe dig med din kontakt til myndigheder, postvæsen, bank mv.

Hvor meget støtte du kan få af en kontaktperson, afhænger af hvor stort behov for støtte, Høje-Taastrup Kommune vurderer, du har. Forud for udmåling af timer, skal hjælpemidler herunder både bevægelses- og kommunikationshjælpemidler, være afprøvet i det omfang, det er relevant og muligt.

Din sagsbehandler udmåler timer, som du får som et fast ugentligt/månedligt timetal. Timetallet er fleksibelt, så det er muligt at flytte timer fra den ene uge til en anden uge, hvis timerne af praktiske årsager ikke kan bruges den pågældende uge. Du kan dog ikke opspare timer til senere brug over en længere periode.

Bevilling af døgnophold og ferie

Døgnophold betegner ophold i forbindelse med kurser, lejrophold, weekendophold, mv.

Døgnophold

Der kan som udgangspunkt ydes op til 6 døgn pr. år til døgnophold i Danmark, der forudsætter ekstra kontaktpersontimer. Støtten kan fx gives, hvis du ønsker at deltage i et kursus eller tage på et weekendophold. Kontaktpersonen får løn for de timer, hvor han/hun er til rådighed.

Ferie i ind- og udland

Din kontaktperson kan deltage i dine ferierejser, hvis din sagsbehandler vurderer, at det er nødvendigt for at du kan tage på ferie, jf. Socialministeriets bekendtgørelse nr. 1296 af 15. december 2011.

Der kan ydes dækning af ekstra kontaktpersontimer til ferie i op til 14 dage pr. år. Kontaktpersonen får løn for de timer, hvor han/hun er til rådighed.

Du skal ansøge konkret om ekstratimer og eventuelt ekstraudgifter til døgnophold og ferie senest 4 uger før afvikling af ophold/ferie. Udgifterne hertil dækkes ikke med tilbagevirkende kraft.


Hvad indgår ikke i støtten?

Nogle aktiviteter indgår ikke i kontaktpersonordningen. Det er som udgangspunkt:

  • Personlig og praktisk bistand. Har du behov for det, kan du ansøge om hjælp efter servicelovens § 83.
  • Kontaktpersonen skal ikke fungere som besøgsven eller netværk.

Din kontaktpersonordning dækker dit behov for ledsagelse, og du kan derfor ikke samtidigt få ledsagelse efter § 97 i serviceloven.


Hvad koster det?

Du skal ikke betale for din kontaktpersonordning.

Du skal altid dække egne udgifter til transport og deltagelse i aktiviteter. Hvis kontaktpersonen ønsker at indtage mad eller drikkelse samtidig, skal kontaktpersonen selv eller du dække udgiften.

Du kan ansøge om hjælp til at få dækket kontaktpersonens udgifter til deltagelse i aktiviteter, transport, ophold, ferie mv., hvis din sagsbehandler vurderer, at det er nødvendigt, at din kontaktperson er til stede. Der henstilles til, at du søger ledsagerkort samt vælger billigst muligt ophold til kontaktpersonen.

Høje-Taastrup Kommune dækker kun udgifter til kontaktperson når:

  • Kontaktpersonens deltagelse i aktiviteten sker som led i dine bestræbelser på at leve så normalt som muligt, og
  • Kontaktpersonens medvirken i forbindelse med aktiviteten er nødvendig.

Hvis du er tilkendt bistands- eller plejetillæg

Hvis du er tilkendt førtidspension inden 1. januar 2003 og også tilkendt bistands- eller plejetillæg, gælder der særlige regler ved udmålingen til dækning af kontaktpersontimer i forbindelse med døgnophold og ferier. I disse tilfælde skal der altid indhentes dokumentation for anvendelse af dit bistands- eller plejetillæg.

Dit bistands- og plejetillæg er dækket af pensionslovens regler. Efter en individuel og konkret vurdering vil det blive besluttet, hvor stor en del af bistands- og plejetillægget, der skal indgå ved udmålingen af udgiften til ekstra kontaktpersontimer. Dette sker for at sikre, at du ikke dobbeltkompenseres.


Hvem leverer støtten?

Når Høje-Taastrup Kommune har bevilget kontaktpersonordning efter § 98 til dig, vil Foreningen af Danske Døvblinde i samarbejde med dig finde den rette kontaktperson.

Høje-Taastrup Kommune har indgået en abonnementsordning med Foreningen af Danske Døvblinde. Denne ordning indebærer blandt andet, at Foreningen af Danske Døvblinde:

  • Står for ansættelsessamtaler med mulige kontaktpersoner.
  • Sikrer det rette match mellem dig og kontaktpersonen
  • Hjælper med opstart af kontaktpersonordningen
  • Foretager løbende evaluering af kontaktpersonordningen
  • Sørger for uddannelse og supervision af kontaktpersonen
  • Afholder temadage - m.v. 

Hvornår og hvordan følger vi op?

Sagsbehandleren vil sammen med dig følge op på, om du får den hjælp og støtte, du har behov for, og om støtten hjælper dig i retning af at kunne leve dit liv mere selvstændigt, eller om der er behov for at gøre noget andet.

Det vil være en konkret vurdering, hvornår og hvor ofte, I følger op. Opfølgningen sker oftest i samråd med Center for Døve.


Hvilke klagemuligheder har du?

Du kan klage mundtligt eller skriftligt, og din sagsbehandler kan hjælpe dig, hvis du har brug for det. Du skal oplyse, hvad i afgørelsen, du er utilfreds med, og du kan også oplyse, hvorfor du er utilfreds med afgørelsen, men det er ikke et krav.

Kommunen skal overveje deres beslutning igen. Hvis kommunen fortsat mener det samme, skal de sende din klage til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen skal se på din klage og træffe en afgørelse.

Din klage skal stiles til:

Høje-Taastrup Kommune Social- og Arbejdsmarkedscentret 

Rådhusstræde 1 

2630 Taastrup

E-mail: socialhandicap@htk.dk

Tlf. nr.: 43 59 16 90


Hvad siger loven om kontaktperson for døvblinde? 

Det fremgår af servicelovens § 98 at; Kommunalbestyrelsen skal i fornødent omfang tilbyde hjælp i form af en særlig kontaktperson til personer, som er døvblinde.


Revideret og godkendt

Godkendt af Byrådet den 14. september 2023

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje