Skip til hoved indholdet

Kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug efter Servicelovens § 101

Læs om:

Høje-Taastrup Kommune har ikke en særskilt politik på misbrugsområdet, men bygger serviceniveauet for kvalitetsstandarden for social behandling for stofmisbrug på de målsætninger og prioriteringer, der ligger i ”Plan for socialområdet for voksne 2014-2020,” som er godkendt af Byrådet i 2014. Planen trækker tråde til blandt andet regeringens målsætninger for de mest udsatte borgere frem mod 2020: ”Alle skal med” fra 2013.

Følgende faglige sigtelinier gælder på hele det sociale område for voksne i Høje-Taastrup Kommune:• Vi arbejder ud fra en koordineret faglig tilgang med afsæt i grundig udredning af borgerens funktionsniveau og individuelle støttebehov, og systematisk dokumentation og opfølgning. 

  • Den enkelte borgers behov tilgodeses med anvendelse af færrest mulige ressourcer.
  • Vi arbejder rehabiliterende med afsæt i borgerens kompetencer og ressourcer. Borgerens aktive deltagelse, selvbestemmelse og selvstændighed understøttes, så borgeren i videst muligt omfang kan leve et liv på egne præmisser.
  • Vi arbejder innovativt, inddrager viden om virksomme og omkostningseffektive metoder, og evaluerer løbende på effekten af vores indsatser.
  • Vi tænker fleksibelt, når vi udvikler nye tilbud. Tilbud organiseres ikke nødvendigvis efter målgrupper/diagnoser, men også efter borgernes funktionsniveau og/eller tilbuddenes kerneopgaver.
  • Vi arbejder for inklusion og samspil med lokalsamfundet og frivillige. Borgere støttes i at udvikle og fastholde netværk og indgå i almene fællesskaber i lokalsamfundet.

Høje-Taastrup Kommune har på nuværende tidspunkt omkring 160 borgere i social behandling for stofmisbrug, hvoraf langt de fleste er i ambulant behandling.

I regeringens 2020-plan er et mål, at andelen af borgere, som afslutter et behandlingsforløb for stofmisbrug som stoffri eller med reduktion i misbruget, øges til mindst 50 procent. Høje-Taastrup Kommune vil derfor lægge sig op ad regeringens ambitiøse mål og opstiller måltal, som ser således ud.

a. Andelen af stofmisbrugere, der efter afsluttet behandling er stoffrie eller har reduceret sit stofmisbrug: mindst 50 %.

b. Andelen af stofmisbrugere i behandling, der efter afsluttet behandling, vender tilbage til stofmisbrugsbehandling inden for 12 måneder: mindre end 50 %

Følgende §§ i serviceloven:

Lov om tilbageholdelse af stofmisbrugere i behandling.

Borgerens indgang til stofmisbrugsbehandling kan ske ved henvendelse til:

Høje-Taastrup Kommune misbrug@htk.dk.

eller via telefon på 43 59 16 90.

Henvendelsen kan ske mundtligt eller skriftligt og komme fra borgeren, pårørende eller eksterne samarbejdspartnere. Såfremt anmodningen ikke kommer fra borgeren selv, vil Høje-Taastrup Kommune sikre sig, at borgeren er indforstået med, at der anmodes om misbrugsbehandling på borgerens vegne, og at borgeren selv har et ønske om at komme i behandling. 

Det er en forudsætning for, at borgeren kan visiteres til behandling, at borgeren:

  • Har bopæl i Høje-Taastrup Kommune
  • Er over 18 år.
  • Har et stofmisbrug.
  • Er motiveret for at indgå aktivt i behandlingsforløbet.
  • Er motiveret for at gennemgå et udredningsforløb.

Jf. servicelovens § 101 stk. 2 skal tilbud om social stofmisbrugsbehandling være iværksat senest 14 dage efter henvendelse til Høje-Taastrup Kommune.

Borgere, der har et forbrug af et eller flere rusmidler i en sådan grad, at det medfører problemer for borgeren selv, pårørende og/eller samfundet jf. WHO’s definition af misbrug og misbrugere. 

Ifølge WHO’s definition er ”en misbruger den, der indtager et givent rusmiddel i et sådant omfang, at vedkommendes afhængighed fører til:

  • Mærkbare psykiske forstyrrelser
  • Nedsat fysisk sundhed
  • Ødelagte menneskelige relationer
  • Manglende evne til at fungere socialt og økonomisk.

Tilbuddet gælder ikke borgere indsat i kriminalforsorgens fængsler og arresthuse.

Ydelsen dækker borgerens behov for at reducere eller ophøre sit stofmisbrug.

At borgeren lærer at håndtere sit stofmisbrug, med henblik på at opnå den bedst mulige livskvalitet og de bedst mulige livsvilkår. 
Behandling og rådgivning skal hjælpe borgere, hvis tilværelse er alvorligt truet af stofmisbrug til at: 

  • Ophøre/reducere den enkeltes stofmisbrug.
  • Alternativt forebygge en forværring.
  • Forbedre livssituationen og mindske skadevirkningerne af stofmisbruget mest muligt.
  • Forbedre den enkeltes sociale og personlige funktion samt udviklingsmuligheder.

Høje-Taastrup Kommune samarbejder med flere forskellige leverandører af stofmisbrugsbehandling, da Høje-Taastrup Kommunes borgere har vidt forskellige behov. Uanset hvilken indgang borgeren vælger, så er det sagsbehandlere og visitationsudvalget i Høje-Taastrup Kommune, som har kompetencen til at bevillige behandlingen.
Høje-Taastrup Kommune benytter kun behandlingstilbud, som er registreret på Tilbudsportalen. 

Information om de enkelte behandlingstilbud, som Høje-Taastrup kommune benytter, herunder oplysninger om behandlingsform, målgruppe, kerneydelser, personaleforhold, fysiske forhold, pris med videre findes her 

Høje-Taastrup Kommune vil tilbyde et sammenhængende og helhedsorienteret behandlingsforløb på tværs af centre og sektorer, der er tilpasset borgerens individuelle behov og motivation og som hjælper borgeren til øget indsigt i egen situation. Alle borgere gennemgår indledningsvist en udredning, som kortlægger stofmisbrugets omfang. Afhængigt af stofmisbrugets karakter vurderes det, om borgeren sideløbende med den sociale behandling skal påbegynde lægelig behandling. Høje-Taastrup Kommune stiller krav om, at der skal være sammenhæng mellem den sociale og den lægelige behandling. 

De forskellige behandlingstilbud kan bestå af følgende aktiviteter: 

  • Rådgivning og vejledning af borger, pårørende og samarbejdspartnere.
  • Systematisk kortlægning og udredning af borgerens problematikker og ressourcer.
  • Sundhedssamtaler for eksempel vedrørende helbredstilstand.
  • Psykosociale behandlingsformer individuelt eller i gruppe såsom samtaler, terapiforløb, mindfullness, nada-akupunktur med videre.
  • Aktivitetstilbud med henblik på udvikling af sociale kompetencer. 

Såfremt der undervejs er behov for at ændre indholdet eller omfanget i behandlingsplanen, sker det i dialog mellem borgeren, leverandøren og Høje-Taastrup Kommune. 
Der gøres opmærksom på, at der kan være variation i indhold af ydelser fra behandlingsstederne.

Udredningsforløb

er en del af behandlingen. Under udredningsforløbet udarbejder leverandøren en behandlingsplan for den videre behandling. 
Udredningsforløb foregår som udgangspunkt på behandlingsstedet og har en varighed af to til fire uger.

I udredningsforløbet kan der forekomme:

  • Kortlægning af borgerens livssituation,
  • Screeningssamtale hos eksempel læge og/eller psykolog/psykiater.
  • Udredning af borgerens motivation.

Udredningsforløbet foregår på hverdage i dagtimerne.

Efter udredningsforløbet kan borgeren opstarte i:

  • Social ambulant behandling
  • Dagbehandling eller
  • Døgnbehandling

I henhold til bevilling fra Høje-Taastrup Kommune.
Social ambulant behandling kan bestå af individuelle samtaler og deltagelse i relevante gruppetilbud, og finder sted i tilknytning til borgerens sædvanlige miljø. 
Behandlingen er for alle typer af stofmisbrugere. 
Intensiteten i behandlingen tilpasses borgerens behov og kan understøttes af substitutionsbehandling. 

Social ambulant behandling

er kendetegnet ved:

  • At behandlingen foregår på hverdage i dagtimerne. 
  • At behandlingen kan bestå af:
    - Individuelle samtaler
    - Gruppeaktiviteter
    - Gruppebehandling
    - Brug af social café

Dagbehandling

finder sted i tilknytning til borgerens sædvanlige miljø og er for borgere, der har brug for et mere intensivt tilbud for at kunne fastholdes i målet om 
ophør/reduktion af stofmisbrug.

Dagbehandling er kendetegnet ved:

  • At borgeren har fremmøde alle ugens hverdage i dagtimerne. 
  • At varigheden af behandlingen bliver tilrettelagt ud fra en individuel vurdering. 
  • At behandling kan være et tilbud efter endt døgnbehandling.
  • At behandlingen kan bestå af:
    - Gruppearbejde
    - Individuelle samtaler
    - Coaching 
    - Fysisk træning
    - Undervisning/workshops

Døgnbehandling

foregår væk fra borgerens sædvanlige miljø, da det vurderes at borgeren i en periode har brug for et miljøskift, samt en intensiv medicinsk og social indsats.

Døgnbehandling er kendetegnet ved:

  • At borgeren vurderes at have et akut behov, som ikke kan imødekommes ved dagbehandling.
  • At borgeren ikke har kunnet profitere af et socialt ambulant tilbud/dagbehandlingstilbud.
  • At behandlingen som udgangspunkt har et omfang af en til to måneders varighed.
  • At behandlingen leveres alle ugens dage, døgnet rundt
  • At behandlingen også kan være afgiftning af en til to måneders varighed. 

Udslusning, efterbehandling og opfølgning

gives i umiddelbar forlængelse af et døgnbehandlingstilbud med henblik på at optimere borgerens forudsætninger for at fastholde effekterne af stofmisbrugsbehandlingen. 

Tilbud til gravide kvinder med stofmisbrug

Kommunen skal tilbyde gravide kvinder, der er visiteret til døgnbehandling, mulighed for at indgå en kontrakt om 
behandling for stofmisbrug med mulighed for tilbageholdelse, såfremt den gravide under døgnbehandlingen vil afbryde opholdet. 
Den gravide bestemmer selv, om hun vil indgå kontrakten idet hun kan modtage døgnbehandling også uden denne kontrakt, såfremt borgeren er visiteret til døgnophold.

Jf. Lov om social service § 141 st. 2.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde udarbejdelse af handleplan, når hjælpen ydes til:

  1. Personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
  2. Personer med alvorlige sociale problemer, der ikke eller kun med betydelig støtte kan opholde sig i egen bolig, eller som i øvrigt har behov for betydelig støtte for at forbedre de personlige udviklingsmuligheder.

Borgere i behandling for stofmisbrug har som regel også andre mere eller mindre omfattende sociale problemer, for eksempel med forsørgelse, helbred, bolig, kriminalitet eller kontakt til eventuelle børn. Der vil i forbindelse med stofmisbrugsbehandling altid være udarbejdet en individuel behandlingsplan, der tager udgangspunkt i borgerens egne forudsætninger.
Socialt udsatte stofmisbrugere skal tilbydes at få udarbejdet en handleplan, men kan selv vælge om de vil tage imod tilbuddet.

Hvorvidt der skal udarbejdes handleplan vurderes i tæt samarbejde med borgeren.

Borgeren har frit valg i forhold til leverandør og kan vælge mellem: 

  • Offentlige og private tilbud som fremgår af Tilbudsportalen og har en tilsvarende karakter, som det tilbud Høje-Taastrup Kommune har visiteret til. 

Hvis retten om frit valg benyttes: 

  • Kan behandlingsgarantien på 14 dage fraviges, hvis der er ventetid på det ønskede tilbud. 
  •  Er det et krav at eventuel behandling med substitutionsmedicin kan indgå i behandlingstilbuddet. 

Retten til frit valg kan begrænses, hvis hensynet til borgeren taler herfor. 
 
Særligt om døgnbehandlingstilbud: Høje-Taastrup Kommune samarbejder med en række forskellige eksterne udbydere. 
Udbyderne skal være godkendt og registeret på Tilbudsportalen. 
Læs mere på udbydernes hjemmeside eller på Tilbudsportalen

Personalet i alle de behandlingstilbud, som Høje-Taastrup Kommune benytter, skal have relevante sundheds- og/eller socialfaglige kompetencer.
Leverandøren skal være bekendt med og levere ydelser i henhold til Høje-Taastrup Kommunes kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug.

Ydelsen er gratis for borgere med bopæl (folkeregisteradresse) i Høje-Taastrup Kommune.
Dog opkræves, ved døgnbehandling, egenbetaling for kost og logi ud fra en konkret økonomisk vurdering, hvilket borgeren bliver orienteret om.

Transport til og fra behandlingstilbuddet indgår ikke i social behandling for stofmisbrug efter § 101 i Lov om social service.

Ved opstart af et behandlingsforløb sender leverandøren borgerens behandlingsplan til Høje-Taastrup Kommune, som journaliserer den i borgerens sag. 
Behandlingsplanen skal være udarbejdet i samarbejde med borgeren. 

Leverandøren udarbejder løbende efter aftale status, som følger op på mål i behandlingsplanen. 
Derudover følges der – ved behov – op ved status- eller netværksmøder med deltagelse af behandlingsstedet, borgeren, Høje-Taastrup Kommune og andre relevante samarbejdspartnere. 

Leverandøren har pligt til at informere Høje-Taastrup Kommune såfremt borgeren: 

  • Udebliver fra ambulant behandling i mere end 14 dage.
  • Udebliver fra aftalt dagbehandling i mere end 3 dage.
  • Udebliver fra døgnbehandling 1 dag.
  • Indlægges, indsættes i kriminalforsorgens fængsler og arresthuse.
  • Ikke ønsker at modtage behandlingen. 

Genoptagelse af behandlingstilbuddet kræver fornyet visitation via henvendelse til Høje-Taastrup Kommune.

For alle behandlingstilbud gælder, at de senest 2 uger inden udløb revurderes.
Hvis det vurderes, som følge af behandlingstilbuddet, at borgerens sociale og personlige funktion samt udviklingsmuligheder forbedres eller fastholdes, kan behandlingstilbuddet forlænges efter beslutning fra Høje-Taastrup Kommune.

Opfølgning og monitering § 2, stk. 3:

Leverandøren har pligt til at indberette påbegyndt og afsluttet behandling til Stofmisbrugsdatabasen.
Høje-Taastrup Kommune har pligt til at kontrollere, at leverandøren har indberettet samtlige behandlingsforløb.

Høje-Taastrup Kommune har pligt til, at følge op på en borgers behandlingsplan senest en måned efter og igen seks måneder efter et behandlingsforløb er afsluttet. Det vil være status på borgerens situation og behandlingsplan angives ved opfølgningen. 

Opfølgningen har et forebyggende sigte.

Det gælder for følgende borgere, som har afsluttet et behandlingsforløb med status som:

  • Færdigbehandlet
  • Udskrevet til andet tilbud
  • Udskrevet til hospital
  • Anden årsag

Høje-Taastrup Kommune benytter IT-systemet Incorp til at forestå monitoreringen af indsatsen/opfølgningen på de borgere, som bliver afsluttet fra behandlingsstederne jf. ovenstående

Leverandøren har pligt til at underrette Høje-Taastrup Kommune, hvis de bliver opmærksomme på, at en borger, som er stofmisbruger, har hjemmeboende børn under 18 år. 

Sagsbehandlere koordinerer og samarbejder med Børne- og Ungerådgivningscentret i tilfælde, hvor der er observeret et behov for hjælp til familien. Dette gøres i udgangspunkt i samarbejde med borgeren.

Borgeren deltager i udfærdigelse af sin egen behandlingsplan og inddrages således i egen behandling.

Borgeren indkaldes ligeledes til netværksmøder. 

Borgeren har mulighed for at klage til Ankestyrelsen over afgørelser om afslag på behandling efter servicelovens § 101, herunder manglende iværksættelse af tilbud senest 14 dage efter henvendelse til Høje-Taastrup Kommune.

Klagen skal i første omgang sendes til Social- og Handicapcentret, der har 4 uger til at genvurdere afgørelsen. 

Hvis afgørelsen fastholdes, sendes klagen til Ankestyrelsen.

Klage over den psykiatriske behandling og substitutionsbehandling efter Sundhedsloven, skal ske til behandlingsstedets ledelse. Hvis behandlingsstedet fastholder afgørelsen skal klagen sendes til Patientklagenævnet.

Den fremtidige indsats på stofmisbrugsområdet er omfattet af det udviklingsarbejde, der sker på socialområdet for voksne frem til 2020, jf. ”Plan for Socialområdet for voksne”, men der foregår også en del aktiviteter, som ikke er beskrevet i planen. 
Her kan nævnes:

Forebyggende arbejde og tidlig indsats:

  • På børne- og ungeområdet i Høje-Taastrup Kommune er der fokus på de unges forbrug og eventuelle misbrug og på hvilke forebyggende indsatser, der kan etableres. Der er holdt flere tværfaglige videnskonferencer på tværs af sektorer, som skal munde ud i indsatser der kan styrke den samlede indsats. Det er desuden en del af ”Plan for socialområdet for voksne”, at det skal undersøges, om kommunen kan blive bedre til at tilbyde en tidlig indsats for borgere i Høje-Taastrup Kommune.

Tværfagligt samarbejde:

  • Der skal fortsat udvikles på det tværfaglige samarbejde i Høje-Taastrup Kommune, for at sikre helhedssynet omkring borgeren. 
  • Det gode tværfaglige samarbejde med politi og kriminalforsorg skal fortsættes (Exit strategi – en vej ud af bandemiljøet).
  • Det gode samarbejde omkring udsatte borgere skal fortsætte (PSP – politi, sociale myndigheder og psykiatri).

Kompetenceudvikling:

  • Medarbejdere, som yder bostøtte til borgere i selvstændig bolig med misbrugsproblemer, skal i løbet af 2015 kompetenceudvikles, så de er bedre rustet til opgaven med at støtte borgerens udvikling

Opfølgning på effekter og resultater omkring borgeren:

  • Der skal udvikles procedurer for den løbende monitorering både for den enkelte borger og for den samlede indsats

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje