Skip til hoved indholdet

Støtte i hverdagen

Mulighed for hjælp til at få hverdagen til at fungere for borgere over 18 år med særlige behov.

I Høje-Taastrup Kommune er der forskellige tilbud til dig, der har særlige behov i forhold til at få hverdagen til at hænge sammen. Det gælder dig, der kortvarigt har behov for hjælp, og dig, der har omfattende behov for særlig pleje og praktisk hjælp i hjemmet.

Det kan også være, at du er så udfordret, at du har behov for at bo på et botilbud i en kortere eller længere periode. 

Find information om

Har du eller din familie mistet boligen pga. af brand, eller fordi boligen på anden måde er akut ødelagt eller uegnet til beboelse, så kan kommunen i nogle tilfælde hjælpe dig med midlertidigt ophold på fx pensionat, vandrehjem eller lignende.


Læs mere om dine støttemuligheder under 
Kvalitetsstandard for husvilde efter servicelovens § 80

Som udgangspunkt har du selv ansvar for at finde en bolig. Du bør derfor altid selv forsøge at løse dit boligproblem. Du kan for eksempel skrive dig op i almene boligorganisationer, som har kort ventetid til en bolig.

Læs mere om de almene boligorganisationer, som ligger i Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune har adgang til et begrænset antal almene boliger i kommunen, som vi kan anvise til. Kommunen hjælper kun borgere og familier med en bolig i særlige tilfælde.

Læs mere om kommunalt anviste boliger og se en film


Har du svært ved at få din hverdag til at hænge sammen på grund af psykiske eller fysiske udfordringer eller sociale problemer, så har du mulighed for at få støtte fra kommunen.

Omfanget af din støtte vil afhænge af, hvilke udfordringer du har. Du kan modtage socialpædagogisk støtte fra én gang om måneden og op til flere gange i døgnet afhængigt af en konkret og individuel vurdering af dit behov. 

Høje-Taastrup Kommune har forskellige tilbud til dig, der har behov for støtte i hverdagen:

  • Det Udkørende Team støtter borgere med særlige psykiske udfordringer
  • Støttecenteretstøtter borgere med forskellige udviklingshandicap
  • SPIR er et døgnstøttetilbud til borgere med psykiske eller fysiske udfordringer eller sociale problemer, der kan bo i egen bolig, men som har et stort støttebehov.

Læs mere om dine støttemuligheder under
Kvalitetsstandard for socialpædagogisk støtte efter serviceloven § 85

Er du bekymret for et menneske, der kan have brug for hjælp, som du ikke selv tror, har søgt om hjælp, så kan du kontakte Social- og Arbejdsmarkedscentret.

Det kan være hende, der går rundt på gaden og taler højlydt for sig selv, eller din nabo, som du aldrig ser og som lever bag nedrullede gardiner. 

Du finder kontaktoplysninger i kassen til højre på denne side, hvor du finder telefonnummer, mailadresse og adgang til sikker post (hvis du vil sende dine personoplysninger til kommunen – du får brug for NemID/MitID). 

Læs mere om støttemuligheder under
Kvalitetsstandard for opsøgende støtte- og kontaktperson efter servicelovens § 99

Er du over 18 år og har en betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og derfor har omfattende brug for hjælp i dagligdagen, så kan du søge om at få Borgerstyret Personlig Assistance, også kaldet BPA.

Her kan du få hjælp til personlig pleje, praktisk hjælp i hjemmet, ledsagerstøtte, hvis du fx skal i byen, og overvågning, hvis du fx kan komme i en hjælpeløs eller livstruende situation ved at være alene.

Formålet med BPA er at støtte borgere med omfattende funktionsnedsættelser, så de så vidt muligt kan leve et selvstændigt liv. Det skal ske ved, at du modtager et tilskud, så du selv ansætter hjælpere. På den måde har du mulighed for selv at tilpasse støtten i forhold til dine egne ønsker og behov.

En BPA-ordning kræver, at du skal besvare mange spørgsmål. Du er altid velkommen til at kontakte Social– og Arbejdsmarkedscentret, hvis du har brug for yderligere hjælp og vejledning. Send ikke personfølsomme data i mailen.

Du finder kontaktoplysninger i kassen til højre på denne side, hvor du finder telefonnummer, mailadresse og adgang til sikker post (hvis du vil sende dine personoplysninger til kommunen – du får brug for NemID/MitID). 

Du kan læse Brugerhåndbogen om BPA her

Læs mere om dine støttemuligheder under
Kvalitetsstandard for Borgerstyret Personlig Assistance (BPA) efter servicelovens § 96

Er du fyldt 18 år og har behov for en særlig indsats, der ikke kan gives indenfor rammerne af din nuværende bolig, så er der forskellige muligheder for, at du kan bo i botilbud.

Det kan være, at du har en svær psykisk lidelse – evt. i kombination med et misbrug – en udviklingshæmning, en gennemgribende udviklingsforstyrrelse (f.eks. autisme) eller er senhjerneskadet.

Botilbud til psykisk sårbare 

Læs om Socialpsykiatriens botilbud

Botilbud til voksne med udviklingshæmning

Læs om socialområdets tilbud til voksne med udviklingshæmnings botilbud

Botilbud til voksne med senhjerneskade

læs om Taxhusets botilbud

Læs mere om dine støttemuligheder under
Kvalitetsstandard for midlertidigt botilbud efter servicelovens § 107 og Kvalitetsstandard for længerevarende botilbud efter servicelovens § 108 samt almenboliglovens § 105 med tilknyttet socialpædagogisk støtte efter servicelovens § 85

Du kan søge om en handicapvenlig bolig, hvis du har nedsat funktionsevne, som giver dig særlige indretningsbehov, som din egen bolig ikke kan imødekomme. 

Læs mere om ældre- og handicapvenlige boliger 

Er du mellem 18 år og folkepensionsalderen, kan du i visse tilfælde få dækket merudgifter til fx kost eller medicin med mindre de dækkes af anden lovgivning.

For at være berettiget til dette skal du have en varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og derfor have udgifter til væsentlig hjælp, livsnødvendig kost eller medicin, som andre mennesker ikke har.

Formålet er, at du kan leve et så vidt muligt normalt liv ligesom andre.

Læs mere om dine støttemuligheder under
Kvalitetsstandard for merudgifter efter servicelovens § 100

Hvis du har særlige udfordringer med transport kan Movias Flextur måske være noget for dig.

Flextur er et supplement til den kollektive trafik og omfatter kørsel fra adresse til adresse.

En Flextur er ikke som en almindelig bustur. Du kan nemlig blive hentet derhjemme, i svømmehallen, i biografen eller hvor som helst. Og du kan naturligvis blive kørt hjem igen.

Læs mere om Flextur her

I Social- og Arbejdsmarkedscentret arbejder vi for, at du kan leve et selvstændigt og værdigt liv ud fra de forudsætninger, som du har. Når du henvender dig for at få hjælp eller støtte, er udgangspunktet altid en samtale om din aktuelle situation.

Når du henvender dig

Første skridt i samarbejdet med dig er en samtale, hvor vi finder ud af, hvilken hjælp du har behov for og afklarer, om det er Social- og Arbejdsmarkedscenteret, der kan hjælpe dig, eller om vi skal guide dig videre til andre. 

Hvis du er i målgruppen for at få hjælp af Social- og Arbejdsmarkedscentret, vil du sammen med en medarbejder se på, hvilke ressourcer, ønsker, udfordringer og prioriteter du har for at leve det liv, som du gerne vil.

Vores udgangspunkt er, at alle kan og vil noget og vi lægger vægt på, at:

  • Vi er ambitiøse sammen med dig: Din motivation er vigtig, og vi hjælper og inspirerer dig til at forfølge dine drømme
  • Sammen med dig sætter vi konkrete mål for de forandringer, du går efter: Du tager små skridt ad gangen, og vi følger løbende op på, om vi er på rette spor
  • Alle har ret til at være del af et fællesskab: Sammen med dig bygger vi bro til personer, foreninger og tilbud, der er vigtige for dig

Når du får hjælp

Som en del af støtten og hjælpen til dig vil du som det første blive tilbudt, at der bliver lavet en handleplan (jf. Serviceloven §141) i samarbejde med dig. I handleplanen vil der stå, hvilken hjælp du får og formålet med hjælpen. Der vil også stå, hvor længe du har brug for hjælp og andre særlige forhold.

Handleplanen er til fælles brug for dig og den medarbejder, du samarbejder med. 

Social- og Arbejdsmarkedscenter

Telefon: 43 59 10 00  |   e-mail: bac@htk.dk  |  Telefontider  |  Adresse

Brug sikker mail (Digital Post), hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger.

Læs mere her

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje