Den gule by ved Høje Taastrup Station
Den gule by har potentiale til at udvikle sig og blive en attraktiv og levende bydel: Høje Taastrup Station – et af Storkøbenhavns vigtigste trafikale knudepunkter - ligger i midten, og den nye bydel Høje Taastrup C ligger lige op til.
Høje-Taastrup Kommune og de tre største grundejere i Den Gule By - Wihlborgs, DSB og ATP - er gået sammen om at omdanne de to stationstorve og banebroen.
Projektet fokuserer på at skabe en grønnere, tryggere og mere attraktiv bydel. Det grønne, belægningen og belysningen skal strække sig over hele området og give muligheder for, at bylivet kan blomstre. Trafikken reorganiseres for at forbedre både sikkerhed og trafikafvikling samtidig med, at der skabes plads til ophold.
Borgere, brugere og butiksejere er blevet inddraget i
udviklingen af Den gule by. De ønsker, der kom, har i høj grad handlet om flere
grønne områder, mere natur og biodiversitet, bedre trafiksikkerhed, bedre
belysning og flere muligheder for ophold.
Tidsplan
Projektet skal nu
realiseres i etaper. Anlægsarbejdet på det sydlige torv og banebroen går i gang i
marts 2025 og forventes at stå færdigt i efteråret 2025. Det nordlige torv afventer
opstart.
Samarbejdspartnere
Wihlborgs, DSB
Ejendomme, ATP Ejendomme og Høje-Taastrup Kommune.
Rådgiver
Urban Power
Læs mere om projektet
Projektområdet strækker sig over Høje Taastrup Boulevard, og inkluderer de to stationstorve og banebroen. Projektet er delt op i tre delprojektet, hvor anlægsarbejdet på det sydlige torv og banebroen planlægges at begynde i marts 2025 og forventes at stå færdigt i efteråret 2025. Delprojektet på det nordlige torv afventer opstart.
De to torve nord og syd for Høje Taastrup Station er centrale for udviklingen og bliver omdannet til at imødekomme forskellige behov.
Det sydlige torv har et potentiale for byliv med muligheder for indkøb og mange besøgende hver dag. Her fokuserer projektet på at skabe rum til byliv og socialt ophold.
På det nordlige torv er der mindre butiksliv og i dag få muligheder for ophold. Her planlægges et grønt torv, der giver plads til ro og bynatur.
Banebroen forbinder de to torve og får et løft med ny belysning, opgraderet byrumsinventar og nye cykelparkeringer.
Oversigt over projektområdet.
På det sydlige torv ryddes der op i de trafikale forhold for at
skabe bedre plads til ophold.
Parkeringen samles på den sydlige og skyggefulde del af torvet. Det giver mulighed for at skabe to solrige pladsdannelser i det nordvest- og nordøstlige hjørne med plads til byliv i form af udeservering og handel.
Ny beplantning og belysning skal bidrage til at skabe et godt miljø for ophold. Trafikken omlægges til primært at køre i den nord-sydgående retning, og cykelforholdene forbedres.
Samarbejdspartnere: Høje-Taastrup Kommune og Wihlborgs.
Det sydlige torv (hvor Thorstårnet står) set op mod Høje Taastrup C. Visualisering: Urban Power.
Banebroen fungerer som et trafikalt knudepunkt for busser og som adgang til togstationen. Der er også en dobbeltrettet cykelsti yderst på broen, og der kører biler på broen.
Trafikforholdene på banebroen laves ikke om, men belysningen og byrumsinventaret på broen bliver opgraderet. Derudover udskiftes cykelstativer, og der etableres nye trygge og attraktive pladser til cykelparkering.
Samarbejdspartnere: Høje-Taastrup Kommune og DSB.
Borgerne har ønsket mere grønt i byen. Derfor er hovedgrebet for det nordlige torv at skabe et pauserum med bynatur, som også spiller godt sammen med boligerne ud til torvet.
Det foreslås at samle parkeringen på den sydvestlige del af torvet med indkørsel fra Høje Taastrup Boulevard. Det giver plads til et byrum med beplantning, som skaber en sanselig ramme for en pause i en travl hverdag.
Samarbejdspartnere: Høje-Taastrup Kommune og ATP.
Det nordlige torv set op mod banebroen. Visualisering: Urban Power.
Ved spørgsmål eller andet er man velkommen til at kontakte Høje-Taastrup Kommunes By- og Miljøcenter: bmc@htk.dk