Skip til hoved indholdet

Anmeldelse af tab, uheld og tilskadekomst

Hvis du mener, at kommunen kan være ansvarlig for ødelagte genstande i dit hjem, eller du er komme til skade ved uheld på kommunens arealer, veje, fortove eller pladser, kan du anmelde din skade.

Sådan anmelder du en skade

Du anmelder din skade ved at udfylde vores digitale skadesanmeldelse. Du kan anmelde ved brug af MitID (anbefales) eller uden bruge af MitID.

Når vi har modtaget din henvendelse, undersøger vi forholdene på stedet. Herefter videresender vi din henvendelse til vores samarbejdspartner for ansvarsskader, hvorfra du vil modtage en afgørelse i sagen.

Der kan kun udbetales erstatning, hvis kommunen er juridisk erstatningsansvarlig for uheldet.

Nødvendige oplysninger og dokumentation

Når du ansøger om erstatning, skal du oplyse:

  • Navn, cpr.nr., adresse og eventuelt telefonnummer på den person, der ønsker erstatning
  • Dato og tid for uheldet og detaljeret beskrivelse af, hvad der er sket
  • Nøjagtig angivelse af uheldsstedet
  • Hvorfor du mener, at kommunen er ansvarlig

Kommunen indsamler personoplysninger til behandling af erstatningskrav mod kommunen.

Ved uheld på veje og stier

Er uheldet sket på en vej eller sti, skal du sende dokumentation for, at der har været fejl eller mangler på vejen eller stien (f.eks. i form af et billede), at der er sket en skade som følge af fejlen samt dokumentation for udgifterne til at få udbedret skaden.

Har du været forbi skadestuen, skal rapporten fra skadestuen vedlægges anmeldelsen.

Sådan foregår behandling af din anmeldelse

En anmeldelse om erstatning behandles i Center for Ejendomme og Intern Service. Ved modtagelse af en anmeldelse om erstatning beder vi om bemærkninger fra de af kommunens afdelinger, som er relevante ud fra dine oplysninger i anmeldelsen. På baggrund af disse bemærkninger sammenholder vi med dine oplysninger og tager stilling til, om kommunen er erstatningsansvarlig.

Du får altid en skriftlig afgørelse.

Find information om

Kommunen kan kun udbetale erstatning, hvis der foreligger et ansvarsgrundlag. Der er et ansvarsgrundlag, hvis kommunen har begået en fejl eller en forsømmelse (undladelse), eller hvis en af kommunens ansatte begår en fejl eller forsømmelse, mens den ansatte udfører arbejde for kommunen.

Kommunen er altså kun erstatningsansvarlig, hvis kommunen aktivt har gjort noget forkert, eller hvis kommunen har undladt at gøre noget, som kommunen burde have gjort.

Kommunen er ikke erstatningsansvarlig for hændelige uheld.

Der skal være årsagssammenhæng. Der vil sige, at kommunens fejl eller forsømmelse skal være direkte årsag til din skade og/eller dit økonomiske tab.

Skaden skal desuden være en påregnelig følge af kommunens handling/undladelse. Det vil sige, at kommunen skal have haft mulighed for at kunne forudse, at fejlen eller forsømmelsen kunne medføre en skade og/eller et økonomisk tab.

Er der ikke årsagssammenhæng eller påregnelighed, er kommunen ikke erstatningsansvarlig.

Vurdering af erstatningsansvaret

Når vi tager stilling til, om kommunen er erstatningsansvarlig, ser vi på alle de oplysninger, vi har fået fra dig og fra den/de afdelinger, som vi har fået bemærkninger fra.

Hvis kommunen har overholdt lovgivningen og almindelige kutyme, og hvis der ikke er nogen domme i lignende sager, der angiver, at kommen er ansvarlig, er der ikke noget ansvarsgrundlag, og kommunen kan ikke udbetale erstatning.

Det er som udgangspunkt den skadelidte (dig), der skal bevise, at kommunen er erstatningsansvarlig.

Det er altså i de fleste tilfælde dig som skadelidt, der skal bevis, at skaden og/eller det økonomiske tab er kommunens skyld. Det er ikke kommunen, der skal bevise, at kommunen ikke har begået en fejl eller en forsømmelse.

Det er derfor altid en god idé f.eks. at tage billeder af uheldsstedet som dokumentation og sende billederne til kommunen sammen med skadeanmeldelsen. Forholdene på stedet kan være ændret, inden kommunen når at se det, og så kan du ikke bevise, hvordan der så ud på tidspunktet for dit uheld, hvis du ikke har taget billeder (dokumentation). Sådanne billeder giver desuden kommunen en bedre mulighed for at kunne bedømme, om der er et ansvarsgrundlag.

Hvis kommunen er erstatningsansvarlig, udbetales erstatning efter reglerne og taksterne i erstatningsansvarsloven.

Generelt skal den skadelidte så vidt muligt stilles økonomisk, som om skaden ikke var sket. Der udbetales derfor kun erstatning for det reelle økonomiske tab, og du skal kunne dokumentere tabets størrelse.

Hvis kommunen anerkender at være erstatningsansvarlig for din skade, vil kommunen oplyse, hvilken dokumentation der er nødvendig.

Alle skader skal anmeldes til dit eget forsikringsselskab og du kan blive bedt om at fremsende forsikringsselskabets behandlingsbrev til os. Har du tegnet en privat forsikring for skade på ting (fx bil, cykel, beklædning og bygning), skal du dog vente med at anmelde skaden til kommunen og i stedet anmelde skaden til den private forsikring. Dit forsikringsselskab vurderer herefter skaden samt eventuelle krav overfor kommunen.

Har du ikke privat forsikringsdækning, kan du anmelde skaden direkte til kommunen.

Vi behandler alle dine data i overensstemmelse med vores databeskyttelsespolitik

Har du fået beskadiget en genstand, fx briller eller bukser, kan du kun få erstatning for genstanden, hvis du kan dokumentere genstandens værdi.

Ved erstatningsudbetaling skal den ødelagte genstand afleveres til kommunen.

Det er dig, der skal bevise, at du har haft et økonomisk tab. Det er også dig, der skal bevise, hvor stort tabet har været.

Det vil sige, at du skal kunne fremsende kvittering for køb af den/de beskadige genstande eller en vurdering, der viser, hvor meget genstanden er værd. Du skal desuden kunne dokumentere, at genstanden ikke kan repareres.

Uden dokumentation kan kommunen ikke udbetale erstatning.

Ved personskade kan du være berettiget til erstatning for

  • Svie og smerte
  • Tabt arbejdsfortjeneste
  • Varigt mén
  • Erhvervsevnetab

Godtgørelse for svie og smerte og erstatning for tabt arbejdsfortjeneste kræver, at du har været syg (sygemeldt) efter uheldet. Du skal kunne dokumentere, at du har været syg efter uheldet. Denne dokumentation vil som regel være en lægeerklæring, eventuelt fra en speciallæge.

Tabt arbejdsfortjeneste

Erstatning for tabt arbejdsfortjeneste forudsætter, at du ikke fra din arbejdsgiver har modtaget fuld løn under sygdommen. Har du modtaget fuld løn under sygdommen, har du ikke lidt et tab af arbejdsfortjeneste, som kan erstattes. Du vil derfor blive bedt om at fremsende dokumentation på, at du ikke har modtaget fuld løn under sygdommen. Det vil som regel være en erklæring fra arbejdsgiveren.

Du vil også blive bedt om at fremsende lønsedler eller lignende fra tiden før uheldet, så vi kan se, hvor meget du ville have tjent, hvis du ikke var blevet syg/kommet til skade.

Du vil desuden blive bedt om at fremsende dagpengesedler og lignende, da dagpenge og anden indtægt under sygdommen skal fratrækkes erstatningen for tabt arbejdsfortjeneste.

Tabt arbejdsfortjeneste som selvstændig

Er du selvstændig, skal du dokumentere, at din sygdom/tilskadekomst har givet dig en nedgang i indtægten fra virksomheden i sygdomsperioden.

Godtgørelse for varigt mén og erstatning for erhvervsevnetab kræver ligeledes en lægeerklæring, som regel fra en speciallæge.

Kommunen vil i næsten alle tilfælde sende sagen til Arbejdsskadestyrelsen til vurdering af størrelsen af det varige mén og erhvervsevnetabet.

Helbredelsesudgifter

Du kan også være berettiget til erstatning for helbredelsesudgifter. Der kan for eksempel være tale om erstatning for udgifter til behandling hos fysioterapeut, udgift til smertestillende midler eller udgifter til transport til og fra læge.

Du skal dog være opmærksom på, at du har pligt til at begrænse dine udgifter mest muligt. Du kan altså for eksempel ikke få erstattet udgifter til taxakørsel til lægen, hvis du er i stand til at tage bussen eller køre bil, eller hvis du f.eks. har et abonnement hos Falck, der inkluderer sygetransport.

Du skal også være opmærksom på, at hvis du har modtaget tilskud fra en privat sygeforsikring, f.eks. ”Danmark” eller fra det offentlige, skal dette tilskud modregnes i din erstatning.

Helbredsudgifter skal altid dokumenteres. Du kan altså kun få erstatning for udgifter, hvis du har kvittering på, at du har haft udgiften. Du skal ligeledes kunne dokumentere, at udgiften har været nødvendig.

Høje-Taastrup kommune fører regelmæssigt tilsyn med et stort antal offentlige veje, stier og cykelstier for at forebygge uheld og udbedre trafikfarlige forhold. Imidlertid kan der opstå pludselige skader i belægning, og det er ikke altid muligt at reparere disse skader i det øjeblik, de opstår.

Om vinteren rydder og salter vi vejnettet, men det er naturligvis ikke praktisk muligt at ordne hele vejnettet på én gang, Trods glatførevarsling og døgnovervågning vil der undertiden forekomme glat føre på de trafikerede veje, da vejret kan skifte ret pludseligt til det værre.

Ved kraftigt snefald vil der forekomme glatte veje i nogle timer, fordi det ikke er praktisk muligt at sætte tilstrækkeligt materiel og mandskab ind for at forhindre det. Som trafikant er du derfor forpligtet til at færdes efter forholdene.

Hvis uheldet er sket ud for en privat ejendom eller på en privat fællesvej eller sti, skal erstatningskravet rettes direkte til ejeren af ejendommen.

I henhold til Lov om private fælles veje (Privatvejsloven) Kapitel 9 § 44, er det den tilgrænsende grundejer, der har ansvaret for at holde vejen i god og forsvarlig stand i forhold til færdslens art og omgang.

Ved henvendelse til Driftsbyen kan du få oplyst, om vejen er offentlig eller privat.

Driftsbyen kan kontaktes på telefonnummer 43 59 11 00 eller mail driftsby@htk.dk.

Vil du klage over en afgørelse, som kommunen har truffet, kan det ske på følgende måder:

Kontakt kommunen

Kontakt skriftligt den medarbejder eller den afdeling, som har behandlet din sag. Forklar, hvad du er utilfreds med. Måske er der sket en fejl i sagsbehandlingen, som nemt kan rettes, Hvis der kommer nye oplysninger til sagen, må der forventes en ny behandlingstid.

Send en skriftlig henvendelse til Høje-Taastrup Kommune klageansvarlige i Center for Ejendomme og Intern Service, sagsbehandler Dorthe Steen-Andersen på dortheste@htk.dk.  Bemærk, at der ikke er nogen egentlig klageinstans, og en endelig afgørelse af erstatningskrav henhører under domstolene (civilt søgsmål).

Gå til domstol

Alle kan indbringe deres sag for en domstol, også selvom den er behandlet i Ankenævnet for Forsikring. 

Tidligere kunne man klage via Forsikringsoplysningen, hvis klagen faldt uden for Ankenævnets område, f.eks. hvis man i en konkret sag ønskede at klage over en modparts forsikringsselskab eller en erhvervsforsikring. Dette er ikke længere muligt, ligesom det heller ikke længere er muligt for professionelle rådgivere - bl.a. advokater, revisorer, offentlige myndigheder og organisationer - at få vejledning fra Forsikringsoplysningen i konkrete klagesager. Forsikringsoplysningen giver naturligvis stadig gerne overordnede råd og vejledning til borgere og virksomheder. Forsikringsoplysningen træffes på 4191 9191.

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje