Skip til hoved indholdet

Socialt bedrageri

Høje-Taastrup Kommune finder misbrug af samfundets fælles velfærdssystem uacceptabelt og har derfor gennem en årrække arbejdet målrettet med at bekæmpe dette.

Vi skal alle bidrage til det fælles velfærdssystem og dem der har behov for det, skal modtage de ydelser, som de har ret til hverken mere eller mindre. Derfor kan og skal kommunens borgere ikke acceptere, at nogle personer får sociale ydelser, som de ikke er berettigede til.

Misbrug belaster de offentlige kasser unødigt og kan medføre, at der på sigt ikke er råd til at hjælpe de borgere, som har et reelt behov.

Derfor er Høje-Taastrup Kommunes mål

  • at finde og stoppe sager, hvor der sker socialt bedrageri
  • at forebygge socialt bedrageri

Ofte skyldes misbrug af sociale ydelser, at man ikke er klar over, eller opmærksom på, hvilke oplysninger man har pligt til at give kommunen. Oplysningerne herunder er derfor tænkt som en hjælp, så du ved, hvornår du skal være omhyggelig med at give nye oplysninger til kommunen.

Anmeld socialt bedrageri

Hvis du har mistanke eller oplysninger om socialt bedrageri, kan du anmelde det til kommunen via selvbetjening. Du kan anvende NemID eller logge på manuelt. Anmeldelsen sendes online og er IKKE anonym.

Bemærk, at uberettigede anmeldelser er til gene for både den anmeldte og myndighederne. Afgiver du bevidst urigtige oplysninger om strafbare forhold, kan det føre til politianmeldelse.

Anmeld socialt bedrageri via selvbetjening

Anmeld anonymt

Den anmeldte borger har ret til at se dokumenterne i sin egen sag, og derfor har du mulighed for at anmelde socialt bedrageri anonymt i stedet for at bruge selvbetjeningen. Anmeldelser fra borgere viser sig ofte at være værdifulde, fordi de indeholder oplysninger om forhold, som ikke er oplyst til kommunen eller andre myndigheder. 

Bemærk, at uberettigede anmeldelser er til gene for både den anmeldte og myndighederne. Afgiver du bevidst urigtige oplysninger om strafbare forhold, kan det føre til politianmeldelse.

Hvis du har mistanke om misbrug eller socialt bedrageri - og ønsker du at anmelde anonymt - kan du sende et brev til:  Høje-Taastrup Kommune, Borgerservice, Rådhusstræde 1, 2630 Taastrup. Når du ønsker at være anonym, skal du undlade at påføre navn og afsender på brev og kuvert.

Hvilke oplysninger skal en anmeldelse indeholde?

Der er ingen formkrav til, hvordan en anmeldelse skal se ud, men den kan eksempelvis indeholde følgende oplysninger:

  • hvem vedrører anmeldelsen ? (navn og adresse)
  • hvilken form for misbrug/bedrageri er der mistanke om (uoplyst ægteskab eller samliv, uoplyst udlandsophold eller sort arbejde)
  • navn og gerne adresse på eventuel anden part i sagen (samlever, ægtefælle eller arbejdsgiver) og hvor længe forholdet har stået på
  • oplysning om formodet uoplyst indtægt
  • eventuelle supplerende oplysninger, som understøtter mistanken.

Find information om

Som modtager af offentlige ydelser har du oplysningspligt.

Det vil sige, at kommunen ikke har pligt til at holde øje med, hvornår der sker ændringer i de forhold, der ligger til grund for udbetaling af ydelserne. Det har du selv.

Hvilke oplysninger er du forpligtet til at give kommunen?
Kort sagt, skal alle oplysninger om ændringer af adresse-, husstand-, indkomst- og formue- forhold altid oplyses.

Vedrørende de enkelte ydelsesområder skal du om følgende ændringer:

Folkeregistret/CPR

  • Oplysning om flytning til anden kommune (oplysningen gives til tilflytterkommunen).
  • Oplysning om flytning internt i kommunen.
  • Oplysning om længerevarende udlandsophold (over 6 måneder).
  • Når en eller flere flytter ind hos dig.

Boligsikring/boligydelse

  • Oplysning om ændringer i husstandens indkomst- og formueforhold, herunder også børns indtægter. Vær især opmærksom på at få oplyst, når hjemmeboende børn begynder at have indtægt, (det gælder også selv om børnene, benytter frikort).
  • Oplysning om ændring af boligudgiften.

Økonomisk fripladstilskud

  • Oplysning om ændringer i husstandens sammensætning.
  • Oplysning om ændringer af husstandens indkomst.

Børnetilskud

  • Oplysning om at du ikke længere er enlig.
  • Oplysning om at du ikke længere har barnet boende hos dig.

Underholdsbidrag

  • Oplysning om at du flytter sammen med bidragspligtige.
  • Oplysning om at barnet/børnene ikke længere bor hos dig.
  • Oplysning om at du som bidragspligtig begynder at modtage kontanthjælp.
  • Hvis statsforvaltningen ændrer vilkårene i bidragsresolutionen.

Kontanthjælp

  • Oplysning om ændringer i husstandens sammensætning.
  • Oplysning om ændringer i samlivsforhold.
  • Oplysning om ændringer i økonomiske forhold.
  • Oplysning om ændringer i formueforhold, for eksempel hvis du arver eller vinder.
  • Oplysning om ændringer i arbejdsforhold. Det er meget vigtigt at oplyse hurtigst muligt,
    at man er kommet i arbejde, eller at ens oplyste arbejdsforhold ændrer sig for eksempel,
    at man går op eller ned i tid og at lønnen ændrer sig.
  • Oplysning om ændringer af boligforhold.

Førtidspension eller folkepension

  • Oplysning om ændring af samlivsforhold.
  • Oplysning om ændring af indkomst.
  • Oplysning om ændringer i formueforhold, for eksempel at du arver.

Sygedagpenge

  • Oplysning om raskmelding/genoptagelse af arbejdet.
  • Oplysning om delvis genoptagelse af arbejdet.

Helhedsorienteret sagsbehandling
Et vigtigt element i forebyggelse og bekæmpelse af misbrug af sociale ydelser er at kommunen arbejder helhedsorienteret.
Det betyder, at administrationen har pligt til at sørge for, at en oplysning fra en borger om ændrede forhold tilgår alle relevante afdelinger, for at ændre alle ydelser, som oplysningen har betydning for.
Der kan imidlertid opstå fejl og forsinkelser som betyder, at der udbetales ydelser på et forkert grundlag, og som du derfor skal tilbagebetale.
For at undgå dette er det vigtigt, at du reagerer hurtigt, hvis der er tegn på, at dine ændringsoplysninger ikke har resulteret i ændring af ydelserne.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt en ændring af dine forhold kan have betydning for dine ydelser, er du naturligvis altid velkommen til at rette henvendelse til kommunen og spørge.

Misbrug af det sociale system sker, når man modtager sociale ydelser på et ukorrekt grundlag.

Det sker typisk ved at afgive forkerte oplysninger eller ved at undlade at afgive oplysninger om ændringer af de oplysninger, som ligger til grund for igangværende udbetalinger.

Hvis det kan bevises, at man har handlet groft uagtsomt eller i ond tro, kan man, ud over krav om tilbagebetaling af de uretmæssigt modtagne ydelser, blive idømt straf for socialt bedrageri ved domstolene.
En sådan dom vil blive anført på straffeattesten, hvilket kan få store konsekvenser i en årrække for dine muligheder for at få et job.

Kommunen har ifølge lovgivningen pligt til at foretage politianmeldelse af alle sager med mistanke om strafbare forhold.

Hvis du modtager ydelser som enlig, skal du være særligt opmærksom på, at man godt kan blive betragtet som samlevende i lovgivningens forstand, hvis der foreligger økonomisk fællesskab med en person, der ikke er cpr-registreret på din adresse.

Det er altså ikke cpr-registreringen i sig selv, der er afgørende for, om man kan betragtes som reelt enlig i lovgivningens forstand.

  • Hvis man modtager kontanthjælp, syge- og arbejdsløshedsdagpenge eller førtidspension samtidig med, at man arbejder sort.
  • Hvis man oplyser at være enlig men reelt er samlevende enten fysisk eller økonomisk.
  • Hvis man har længerevarende, uoplyste udlandsophold samtidig med at man modtager sociale ydelser.

Misbrug af det sociale system og egentligt socialt bedrageri koster kommunen millioner af kroner om året. På landsplan løber det op i milliarder.

Denne unødige omkostning for de offentlige kasser er helt uacceptabel og Høje-Taastrup Kommune arbejder derfor målrettet på at bekæmpe denne asociale adfærd gennem forebyggelse og behandling af sager, hvor der er tegn på uregelmæssigheder.

Forebyggelsen sker gennem oplysning om regler og pligter til borgerne, helhed i sagsbehandlingen og ved at afklare tvivlsspørgsmål ved ansøgninger, inden udbetaling af ydelser sættes i gang.

Udsøgning af sager, hvor der sker misbrug sker ved:

  • Samkøring af registre.
  • Udgående virksomhedskontroller (Fair Play).
  • Udveksling af oplysninger mellem myndigheder.
  • Anmeldelser fra borgere.

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje