Læringsfestival i Læringshuset
Læringshuset i Hedehusene afholdt Læringsfestival den 3. oktober som en del af den projektbaserede læring
Læringshuset i Hedehusene var fyldt med liv og energi, da familier og andre gæster blev inviteret indenfor til Læringsfestival den 3. oktober 2024.
Læringsfestivalen er en dag dedikeret til at fremvise elevernes projektbaserede læring (PBL). Temaet for festivalen var “Igen og Igen” med fokus på det såkaldte STEM-fag (Science, Teknologi, Engineering og Matematik).
Rejse gennem fremtidens læring
Festivalen, der fandt sted fra kl. 14:00 til 16:00, bød på en rejse gennem fremtidens læring.
Eleverne præsenterede deres projekter, som spændte fra eksperimenter og teknologiske løsninger til ingeniørkunst og matematiske opdagelser.
Gennem temaet “Igen og Igen” havde eleverne udforsket, hvordan gentagelse, vedholdenhed og kreativ tænkning kan føre til fantastiske resultater.
Højdepunkter fra dagen
- 0. årgang: Eleverne agerede som meteorologer og lavede vejrudsigter for de fire årstider, hvor de testede gæsternes viden om vejret.
- 1. årgang: Ved hjælp af teknologi viste eleverne, hvordan sund og usund kost påvirker kroppen.
- 2. årgang: Eleverne skabte fantasidyr og bæredygtige habitater, hvor de kombinerede fakta og kreativitet i deres projekter.
- 3. årgang: Fokus var på affaldssortering, hvor eleverne lavede kampagnefilm og diagrammer for at fremme korrekt affaldshåndtering.
- 4. årgang: Eleverne brugte legetøj til at lære om naturvidenskabelige undersøgelser, herunder bygning af drager, papirsfly og kuglebaner.
- 5. årgang: Genanvendelse af materialer var i fokus, hvor eleverne instruerede gæsterne i at lave deres eget papir og bygge Lego-figurer.
- 6. årgang: Som oceanografer undersøgte eleverne havstrømme og deres påvirkning på klimaet, og de designede modeller af fremtidens huse.
- 7. årgang: Eleverne dykkede ned i drikkevandsforsyning og lavede små vandforsøg for at øge bevidstheden om vandforbrug.
- 8. årgang: Eleverne arbejdede med bæredygtighedsprojekter, herunder design og produktion af plantekasser og møbler samt programmering af et selvforsynende vandingssystem.
- 9. årgang: Eleverne præsenterede deres arbejde med fødevareforsyning i Hedehusene.
I Læringshusets makerspace har eleverne adgang til moderne teknologi som iPads, 3D-printere og laserskærere. Disse værktøjer giver eleverne mulighed for at designe og skabe deres egne modeller og prototyper, hvilket kombinerer kreativitet med teknisk forståelse.
Festivalen var en stor succes og viste tydeligt, hvordan eleverne igen og igen formår at forvandle viden til handling og drømme til virkelighed.
Det var i det hele taget en inspirerende og lærerig eftermiddag, hvor gæsterne fik et indblik i elevernes kreative og tekniske evner samt deres arbejdsprocesser.
Støttet af projektpuljen
Læringsfestivalen blev støttet af projektpuljen i Høje-Taastrup Kommune, som fremmer projektbaseret arbejde på skolerne.
Denne støtte er med til at sikre, at eleverne kan arbejde med spændende og relevante projekter, der styrker deres læring og udvikling.
Projektbaseret læring (PBL)
Projektbaseret læring, eller PBL, er en undervisningsmetode, hvor eleverne lærer ved at arbejde på virkelige og meningsfulde projekter.
I stedet for at lære gennem traditionelle forelæsninger og tests, engagerer eleverne sig i længerevarende projekter, der kræver samarbejde, kommunikation, kritisk tænkning og kreativitet.
Denne metode skaber øget engagement og motivation.
Fremtidens Skole i Høje-Taastrup Kommune
Alle skoler i Høje-Taastrup Kommune arbejder med Fremtidens Skole, der har fokus på at forberede vores børn og unge på fremtidens udfordringer.
Gennem innovative og autentiske læringsforløb lærer eleverne at bruge deres viden og kompetencer til at løse virkelige problemstillinger. Dette gør undervisningen meningsfuld og motiverende.
Du kan læse mere om Fremtidens Skole på hjemmesiden: