Beboerklagenævnet
Valgperiode: 01. januar 2022 - 31. december 2025
Antal medlemmer, der udpeges af Byrådet: 1
Antal stedfortrædere, der udpeges af Byrådet: 1
Sammensætning
Beboerklagenævnet består af tre medlemmer - en formand samt en ejer- og en lejerepræsentant.
Formanden skal have bestået juridisk kandidateksamen og udpeges af Transport- og Boligministeriet efter indstilling fra Kommunalbestyrelsen. Formanden må ikke have særlig tilknytning til grundejer-, bolig- eller lejerorganisationer eller være erhvervsmæssig interesseret i ejendomshandler.
De to andre medlemmer udpeges af Kommunalbestyrelsen efter indstilling fra henholdsvis de almene boligorganisationer, der har afdelinger i kommunen og de større lejerforeninger i kommunen. De to medlemmer skal være sagkyndige med hensyn til almene boligforhold.
Ved behandling af sager om overtrædelse af ejendommens husorden tiltrædes nævnet af et socialt sagkyndigt medlem.
Særlige bemærkninger:
Her gælder ligestillingsloven, dvs. at udlejer og lejerorganisationerne skal indstille både en mand og en kvinde.
Hjemmel: Lovbekendtgørelse nr. 928 af 09-04-2019 om leje af almene boliger
Ansvarligt center CBA