Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Ekspropriationskommissionen (fast ejendom 1. instans)

Valgperiode: 01. januar 2022 - 31. december 2025

Antal medlemmer, der udpeges af Byrådet: 1

Antal stedfortrædere, der udpeges af Byrådet: 0

Sammensætning: Den myndighed, der træffer beslutning om ekspropriation, kaldes Ekspropriationskommissionen. Den består af 5 medlemmer. Formanden er jurist (kommissarius). Formanden udtager de øvrige 4 medlemmer. 2 medlemmer udtages fra en liste udfærdiget af transportministeren. 2 medlemmer udtages fra en fælleskommunal liste for Øernes område. Desuden deltager uden stemmeret en person, der er valgt af kommunalbestyrelsen.
Medlemmet optages på listen over kommunale ekspropriationsmedlemmer, der udpeges til deltagelse i statens ekspropriationer på Øerne.
Den person, som Byrådet udpeger, tiltræder i konkrete sager uden stemmeret.

Særlige bemærkninger: Lovkrav at man har indsigt i vurdering af ejendomme. Kan ikke samtidig udpeges til overtaksationskommissionen eller taksationskommissionerne.
Endvidere opfordres kommunalbestyrelsen til at tage hensyn til ligestilling ved udpegning af medlemmer.

Ansvarligt center CBA

Hjemmel: Lovbekendtgørelse nr. 672/1999 om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom som ændret ved lov nr. 583 af 26.06.2005, § 6 stk. 3

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje