Skip til hoved indholdet

Digitaliseringsstrategi

Høje-Taastrup Kommunes digitaliseringsstrategi 2023–2026 har fokus på udvikling af kommunens kerneopgaver.

Kommunen står i disse år overfor at skulle håndtere en stor befolkningstilvækst, hvilket sætter velfærdsområderne under pres samtidig med øget kompleksitet, krav om højere kvalitet og på flere områder begynder arbejdskraftudfordringen at presse sig på. Vi skal derfor i de kommende år have fokus på at gentænke velfærden og frigøre arbejdskraft gennem teknologi. 

Derfor vil vi anvende teknologi og digitalisering til at arbejde smartere og mere effektivt samtidig med at vi vil sikre løsninger, som imødekommer borgernes behov, samt skaber gode oplevelser i mødet med kommunen. Høje-Taastrup Kommune vil være kendt for at være ambitiøse i anvendelsen af kendte teknologiske løsninger både administrativt og på velfærdsområderne.  

Strategien fokuserer på 3 temaer:

Høje-Taastrup Kommune er en del af et veludbygget digitaliseret Danmark, hvor vi ikke længere står i kø på posthuset eller skal forbi Rådhuset for at skrive barn op i daginstitution. I Høje-Taastrup Kommune skal borgerne opleve en velfungerende og helhedsorienteret digital service, som er så attraktiv at anvende, at det naturligt bliver det foretrukne valg.

Den digitale løsning vil være den første kanal borgerne møder. Borgerne kan føle sig trygge, når de anvender de digitale kommunale løsninger, da digital sikkerhed altid er i fokus.

Vi lever i et digitalt samfund og derfor vil Høje-Taastrup Kommune hjælpe og støtte sine borgere i at begå sig i en digitaliseret hverdag. Vi vil gøre det lettere at være borger i kommunen og vi har fokus på, hvordan vi bidrager til digital dannelse af kommunens borgere.

Når vi tilrettelægger digitale services tager vi højde for målgruppen. For nogle borgere er de digitale løsninger svære at anvende, og de borgere hjælper vi på vej, altid med fokus på at styrke borgernes digitale kompetencer. 

Velfærdsområderne gennemgår i disse år store forandringer og digitalisering og teknologi er også en del af den bølge. I Høje-Taastrup Kommune anvender vi ikke teknologi for teknologiens skyld, det skal give mening. De kommende år giver det mening på velfærdsområderne gradvist at erstatte hænder med teknologi. Ikke alle opgaver er egnede, men for at håndtere arbejdskraftudfordringen, skal vi være modige i vores afprøvning. 

Vi skal være nysgerrige på ny teknologi og digitale løsninger sammen med medarbejdere og borgere og være opmærksomme på, at ved første syn, kan nye teknologier virke utopiske. Men erfaringer viser, at de teknologier vi før antog utænkelige pludselig bliver hverdag. Et særligt vigtigt område for Høje-Taastrup Kommune er børne- og ungeområdet. Her vil vi i de kommende år have høje ambitioner for anvendelsen af teknologi og digitalisering, da teknologianvendelse på dette område bidrager til at realisere ambitionen for fremtidens skole med fokus på hvad børn og unge skal klædes på til i fremtiden. 

På de øvrige velfærdsområder vil vi være nysgerrige på  hvordan teknologi og digitalisering kan bidrage til omstilling, kvalitetsudvikling og effektivitet. Vi vil overvejende orientere os mod afprøvede løsninger. 

Vi deler erfaringer på tværs af velfærdsområder og kommuner og har øje for synergier på tværs.

En robust administrativ organisation handler om, at den digitale udvikling går utrolig hurtig i disse år. Det er derfor vigtigt, at vi følger med, så vi udnytter de potentialer, der er i digitalisering. Et væsentligt tiltag de kommende år bliver automatisering. Vi er allerede i gang, men i de kommende år skal vi blive endnu bedre til at udnytte teknologi til at automatisere arbejdsgange. Vi pålægges løbende flere krav om effektive arbejdsgange, dokumentation og snitflader på tværs af systemer mv.

For at kunne udnytte potentialerne i digitalisering bliver der i de kommende år også behov for øget fokus på standardisering både hvad angår it-systemer og it-udstyr. Med mange enkeltstående løsninger er vi sårbare. Vi har derfor behov for en stærkere fælles tilgang, hvor vi i højere grad udnytter og anvender de systemer vi har og også ensarter arbejdsgange. Med en mere ensartet tilgang til systemer vil det samtidig betyde en mere robust og effektiv drift og derved bliver digitalisering en stærkere motor i udviklingen af organisationen.

For medarbejdere, der beskæftiger sig med administration i Høje-Taastrup Kommune, er digitalisering en kernekompetence, og det betyder, at alle administrative medarbejdere skal bidrage til digital omstilling. 

Økonomi- og Analysecenter

Telefon: 43 59 10 00  |  e-mail:  oekonomiogdigitalisering@htk.dk  |  Telefontider  |  Adresse

Brug sikker mail (Digital Post), hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger.

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje