Hjælp til svære følelser
Oplever du bekymringer og svære følelser i din hverdag? Eller kender du nogen, som ikke trives godt?
Find vej til hjælp - start guiden:
Er du mellem 10-17 år og har brug for hjælp eller en voksen at tale med om problemer som utryghed derhjemme, tristhed eller vold - så ring til os.
Ring til 4335 4335
Hvis du som barn eller ung har brug for akut hjælp, kan du altid ringe til Alarmcentralen på 112.
Du har ret til hjælp, hvis du har det dårligt eller er bange
Hvis du ikke kan få hjælp fra de voksne omkring dig, kan du kontakte voksne i din kommune, som er der for at hjælpe børn og unge. Når du kontakter os i kommunen, vil en børne- og ungerådgiver tale med dig og finde ud af, hvordan de bedst kan hjælpe dig.
Du kan være anonym, men i alvorlige situationer kan det være nødvendigt at afsløre din identitet.
Når du har talt med kommunen, vil de arbejde på at finde den bedste løsning for dig og din familie.
(Hvis du er voksen og er bekymret om et barn eller ung i mistrivsel: Børn i mistrivsel. Hvad kan du gøre?)
Her er nogle steder, du få anonym rådgivning, hvor du ikke behøver fortælle, hvem du er, hvis du ikke har lyst. Her kan du tale med voksne, der lytter og kan give dig trøst og gode råd.
- BørneTelefonen. Du kan ringe eller skrive, lige når du vil. Tlf. 116 111 eller online chat.
- Alkolinjen til unge mellem 15-24 år, der selv drikker alkohol eller er pårørende til nogen, som drikker for meget. Tlf. 80 200 500 og online chat.
- Headspace. Til dig mellem 12-25 år, som har brug for at få vendt dine tanker og følelser, og det som fylder meget i dit hoved. Intet er for stort eller småt. Online chat.
- RED Rådgivning om æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol - til unge med etnisk minoritetsbaggrund. Tlf. 7027 7666.
- Linjen. Til børn og unge med en meget syg far eller mor m.v. Tlf. 7020 9903, mandag-torsdag kl. 17-21.
- Livslinjen. Til børn og unge med selvmordstanker. Tlf. 7020 1201 kl. 11-04.
- Joan Søstrene. Til piger og unge kvinder, der har været udsat for vold, voldtægt eller seksuel chikane. Tlf. 3314 7484 mandag og torsdag, kl. 18-20.30.
- Rådgivning om spiseforstyrrelser og selvskade. Tlf. 7010 1818, mandag-torsdag kl. 16-20.
- Ung Revers. Til børn og unge under 25 år, hvis forældre har problemer med alkohol eller rusmidler. www.ungrevers.dk eller chat 4080 8101
- Lev Uden Vold. National hotline dig, der er berørt af vold i nære relationer. Tlf. 1888.
Du skal til møde med kommunen: Hvorfor?
Her får du lidt at vide om:
- Hvad en kommune er
- Hvorfor du måske skal til møde med nogen fra kommunen
- Hvem du skal tale med til mødet
- En liste over ord, der er gode at kende, hvis du skal til møde
Når du skal tale med rådgiveren
Her får du lidt at vide om:
- Hvad en børne- og ungerådgiver laver
- Hvor du kan mødes med din rådgiver
- Hvad din rådgiver kan spørge om dig om
- Hvad en bisidder er og hvordan sådan en kan hjælpe dig
Hvorfor vil rådgiveren vide, hvordan du har det?
Her fortæller Inge dig om:
- Hvad en underretning er
- Hvorfor alle voksne skal underrette om børn
- Hvordan du og dine forældre selv kan bede om hjælp
- Hvorfor kommunen skal lave det der hedder en 24 timers vurdering
- Hvad din rådgiver gør, hvis nogen er bekymrede for, om du er udsat for fysisk/psykisk vold og seksuelle overgreb og hvad det betyder
Sådan finder rådgiveren ud af, hvordan du har det
Inge fortæller dig her om:
- Hvad det betyder for dig, at din rådgiver laver en screening
- Hvad er en afdækning og hvordan bliver den lavet
- Hvornår din rådgiver laver en børnefaglig undersøgelse
- Hvad et netværksmøde er og hvem der kan være med
- Hvordan en observation hjemme hos dig eller i skolen kan se ud
Inge fortæller dig om:
- Hvad din rådgiver og kommunen kan beslutte, hvad du og din familie skal have af hjælp
- At din rådgiver skal lytte til dig på en måde, så du føler, at du er inddraget og bliver taget alvorligt
- Hvilke indsatser, som kan være kommunens hjælp til dig og din familie
- Hvad et samtykke er og hvorfor det er særligt vigtigt, når du er over 15 år
- At afgørelser er endelige beslutninger, som du kan klage over, hvis du ikke er enig
Inge fortæller dig om:
- Hvordan din rådgiver sikrer sig, at du får den hjælp, som er blevet besluttet
- Hvorfor din rådgiver skal blive ved med at tale med dig og hvordan
- Barnets plan eller Ungeplan, hvis du er over 16 år
- Din ret til forklaringer på den hjælp, som du har fået
- Hvad en aktindsigt er
Måske er du også interesseret i at læse om:
Dette er et tilbud for dig, som er barn eller ung, og som har brug for at dele et problem med en fagperson.
Oplever du at tanker, bekymringer og svære følelser fylder for meget i hverdagen?
Det kan for eksempel være du oplever, at du:
- ofte føler dig nedtrykt, umotiveret eller ked af det
- går med store bekymringer, der gør hverdagen svær
- har fået et svært forhold til mad eller undgår at spise
- har problemer med uro, opmærksomhed eller impulsivitet
- er fysisk utilpas og sover dårligt
Så har du måske brug for hjælp til at håndtere det og få det bedre. "Svære følelser" er forskellige behandlingsforløb for børn og unge i alderen 5-17 år, der oplever psykisk mistrivsel og bor i Høje-Taastrup Kommune.
Hvis du er i tvivl, om du har brug for hjælp, kan du altid ringe og aftale tid til en samtale med en af vores psykologer. Psykologen kan hjælpe med at afklare, om behandling i "Svære følelser" er noget for dig. Psykologen kan også hjælpe med at guide videre til andre tilbud, der kan hjælpe.
Kontakt "Svære Følelser"
Ring til os mandag til fredag på telefon 43 59 10 00.
Åbningstider:
Mandag - onsdag: kl. 10.00 - 14.30
Torsdag: kl. 10.00 - 17.00
Fredag: kl. 10.00 - 13.30
Skriv en mail til os på sværefølelser@htk.dk
Husk at skrive dit navn og et telefonnummer, som vi kan kontakte dig
på.
Bliv ringet op af en medarbejder - klik her og udfyld vores kontaktformular
Har du selvmordstanker?
Har du tanker om selvmord, skal du tage kontakt til en psykiatrisk akutmodtagelse.
Akutmodtagelse på Psykiatrisk Center Ballerup. Maglevænget 2, 2750 Ballerup
Telefon: 38 64 50 03
De har åbent 24 timer i døgnet for fysisk og telefonisk henvendelse
Hvad er psykisk mistrivsel?
Det er helt normalt at opleve negative følelser som tristhed, vrede og ængstelse. Forbigående mistrivsel er en almindelig og naturlig del af at være barn og ung. Den slags følelser er som udgangspunkt ikke dårlige. De fortæller dig at der er noget, som er vigtigt og som du måske har brug for at få talt om med en voksen.
Men når negative følelser bliver så stærke, hyppige og langvarige, at du i en længere periode får svært ved at deltage i almindelige hverdagsaktiviteter med andre børn/unge og voksne, kan der være tale om psykisk mistrivsel.
Uanset hvad du går igennem, kan du altid ringe eller skrive til os. Vi er her for at hjælpe dig.
Er du bekymret for dit barns psykiske trivsel?
Det kan fx være du oplever, at dit barn:
- ofte føler sig nedtrykt, umotiveret eller ked af det
- går med store bekymringer, der gør hverdagen svær
- har fået et svært forhold til mad eller undgår at spise
- har problemer med uro, opmærksomhed eller impulsivitet
- er fysisk utilpas og sover dårligt
Så kan det være, at "Svære følelser" er et tilbud, der er relevant for dit barn
"Svære følelser" henvender sig til børn og unge i aldersgruppen 5-17 år, der oplever psykisk mistrivsel og har bopæl i Høje-Taastrup Kommune.
Der er mange former for psykisk mistrivsel, og det kan være svært at vide, om der er brug for at søge professionel hjælp. Forbigående mistrivsel kan være en almindelig og naturlig del af at være barn og ung. Men mistrivslen kan komme til at fylde for meget i hverdagen, så deltagelse i almindelige hverdagsaktiviteter bliver udfordrende.
Hvis du er i tvivl, om der er tale om psykisk mistrivsel, der bør behandles, kan du ringe og aftale tid til en samtale med en af vores psykologer. Psykologen kan hjælpe med at afklare, om behandling i "Svære følelser" er noget for barnet eller den unge. Psykologen kan også hjælpe med at guide videre til andre, mere relevante, tilbud.
Kontakt "Svære Følelser"
Ring til os mandag til fredag på telefon 43 59 10 00.
Åbningstider:
Mandag - onsdag: kl. 10.00 - 14.30
Torsdag: kl. 10.00 - 17.00
Fredag: kl. 10.00 - 13.30
Skriv en mail til os på sværefølelser@htk.dk
Husk at skrive dit navn og et telefonnummer, som vi kan kontakte dig
på.
Bliv ringet op af en medarbejder - klik her og udfyld vores kontaktformular
Har dit barn selvmordstanker?
Har dit barn tanker om selvmord, skal du tage kontakt til en psykiatrisk akutmodtagelse.
Akutmodtagelse på Psykiatrisk Center Ballerup, Maglevænget 2, 2750 Ballerup
Telefon: 38 64 50 03
De har åbent 24 timer i døgnet for fysisk og telefonisk henvendelse
Hvad er psykisk mistrivsel?
Der er mange former for psykisk mistrivsel, og det kan være svært at vide, om der er brug for at søge professionel hjælp.
Forbigående mistrivsel kan være en almindelig og naturlig del af at være barn og ung. Det er en del af den normale udvikling hos børn at opleve negative følelser som tristhed, vrede og ængstelse. Den slags følelser er som udgangspunkt ikke dårlige. De er betydningsfulde, fordi de fortæller, hvad der er vigtigt for barnet, og hvad barnet har brug for.
Men når negative følelser hos barnet bliver så stærke, hyppige og langvarige, at barnet får svært ved at deltage i almindelige hverdagsaktiviteter med andre børn og voksne, er der tale om psykisk mistrivsel.
Hvis du har kendskab til et barn, som ikke trives, har du pligt til at gribe ind. Læs, hvordan du underretter kommunen.
Er sagen akut?
Indenfor kommunens åbningstid kontaktes Familieafdelingens bagvagt på tlf. 43 59 10 00.
Udenfor åbningstid kontaktes den sociale døgnvagt på tlf. 43 86 14 48.
Som privatperson har du pligt til at gribe ind, hvis du har kendskab til et barn, der ikke trives. Du skal handle ved at underrette kommunen. Du skal give så mange informationer som muligt. På den måde kan vi hjælpe bedst muligt.
Sådan underretter du
Hvis du ønsker at være anonym, skal du ikke udfylde oplysningerne om dig selv. Undgå oplysninger, som kan vise, hvem du er. Vi har nemlig pligt til at videregive dit navn og kontaktoplysninger til forældrene, hvis vi får disse oplysninger.
Hvis du ønsker at forblive anonym, er der følgende muligheder:
- Benyt et ANONYMT digitalt underretningsskema
- Henvend dig til kommunens anonyme rådgivning for at drøfte din bekymring.
- Ring til Familie- og Dagtilbudscentret på 43 59 10 00, og del din bekymring. Fortæl, at du ønsker at forblive anonym.
- Send et brev uden afsender til Familie- og Dagtilbudscentret, Rådhusstræde 1, 2630 Taastrup.
Det er vigtigt, at vi alle er opmærksomme på, om et barns / en ungs trivsel og udvikling er i fare. Det er derfor godt, at du handler på din bekymring og laver en underretning.
Du bør give så mange relevante informationer som muligt om barnet/den unge og om din konkrete bekymring. På den måde kan vi hjælpe bedst muligt.
Hvis du opgiver dit navn, har vi mulighed for at kontakte dig for at få mere at vide. Det kan være en stor hjælp i vores arbejde.
Hvis du ønsker at være anonym, skal du ikke udfylde oplysningerne om dig selv. Du skal også undgå oplysninger, som kan vise, hvem du er. Vi har pligt til at videregive dit navn og kontaktoplysninger til forældrene, hvis vi har disse oplysninger.
Hvis du opgiver dit navn...
Kommunen har notatpligt i henhold til offentlighedslovens § 13. Hvis du opgiver dit navn i telefonen, under et møde eller i en skriftlig underretning, er du ikke længere anonym.
Når vi får et telefonopkald, fortæller vi om tavshedspligt og om vores notatpligt. Reglerne betyder, at vi ikke lovligt kan ”udstede en forhåndsgaranti” om, at du som underretter kan forblive anonym i forhold til familien.
Hvis du efter at have oplyst dit navn ønsker at forblive anonym for eksempelvis på grund af dine relationer til familien er der efter forvaltningslovens § 15 mulighed for at undtage dit navn fra aktindsigt. Det kan dog kun ske, hvis det kan begrundes med et særligt hensyn til dig, og kun hvis dette hensyn klart overstiger hensynet til familiens behov for at få oplyst identiteten på hvem, der har underrettet.
Blandt de grunde, der kan give kommunen hjemmel til at lade dig forblive anonym, kan nævnes, at den anmeldte vil bruge oplysningerne til at true, chikanere eller på anden måde forulempe dig. For at kunne vurdere dette vil vi henvende os til Politiet for at få deres vurdering.
Hvis du opgiver dit navn i underretningen, har vi mulighed for at kontakte dig for yderligere oplysninger. Det kan være en stor hjælp i vores arbejde.
Der er følgende muligheder:
- Benyt et IKKE-anonymt digitalt underretningsskema
- Ring til Familie- og Dagtilbudscentret på 43 59 10 00, og del din bekymring
- Send et brev til Familie- og Dagtilbudscentret, Rådhusstræde 1, 2630 Taastrup
Ved mistanke om at et barn eller ung har været udsat for vold eller overgreb, betragtes sagen som akut.
Kontakt Familieafdelingen med det samme på kommunens telefonnummer 43 59 10 00 inden for kommunens åbningstid. Udenfor åbningstiden skal du kontakte Vestegnens Politi på telefonnummer: 43 86 14 48. Politiet kan sørge for, at du bliver ringet op af en medarbejder fra Den Sociale Døgnvagt.
Hvis din mistanke er rettet mod forældrene, må du ikke inddrage dem.
Du har som medarbejder en særlig underretningspligt. Du finder information, vejledning og skemaer på kommunens intranet mitHTK. Du skal være logget på for at få adgang.
Søg enten på 'mistrivsel', eller find Familie- og Dagtilbudscentret under 'mit center'. Øverst til højre på centrets side finder du indgangen til alt, hvad du skal vide og gøre.
Du bliver guidet igennem de oplysninger, som er nyttige for en hurtig behandling af underretningen i Familieafdelingen.
Byrådet vedtog 19. april 2022 kommunens 'Beredskab i sager med vold og seksuelle overgreb mod børn og unge', også kendt som 'Børn i mistrivsel'. Samtidig godkendte byrådet 'Handlevejledning ved overgreb mod barn begået af en ansat'.
- Beredskabsplan for sager med vold og seksuelle overgreb, ajourført januar 2024
- Bilag: Handlevejledning ved overgreb mod barn begået af en ansat
Beredskabsplanen har efter den politiske behandling undergået flere ændringer af layoutmæssig karakter. Dette er sket for at sikre planens tilgængelig, så det er muligt at læse den med en skærmlæser. Planen er senest opdateret i januar 2024.
Her finder du Administrationens årlige redegørelser for de modtagne underretninger. Redegørelserne fremlægges for det Institutions- og Skoleudvalget.
Redegørelse for underretninger 2023
Redegørelse for underretninger 2022
Redegørelse for underretninger 2021
Redegørelse for underretninger 2019-2020
Status for underretninger, juni 2019
Status for underretninger 2018
Status for underretninger 2017
Status for underretninger 2016
Er sagen akut?
Indenfor kommunens åbningstid kontaktes Familieafdelingens bagvagt på tlf. 43 59 10 00
Udenfor åbningstiden kontaktes den sociale døgnvagt på tlf. 43 86 14 48
Familie- og Dagtilbudscenter
Telefon: 43 59 10 00 | e-mail: fdc@htk.dk | Telefontider | Adresse
Brug sikker mail (Digital Post), hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger.
Hvis du har kendskab til et barn, som ikke trives, har du pligt til at gribe ind. Læs, hvordan du underretter kommunen.
Er sagen akut?
Indenfor kommunens åbningstid kontaktes Familieafdelingens bagvagt på tlf. 43 59 10 00.
Udenfor åbningstid kontaktes den sociale døgnvagt på tlf. 43 86 14 48.
Som privatperson har du pligt til at gribe ind, hvis du har kendskab til et barn, der ikke trives. Du skal handle ved at underrette kommunen. Du skal give så mange informationer som muligt. På den måde kan vi hjælpe bedst muligt.
Sådan underretter du
Hvis du ønsker at være anonym, skal du ikke udfylde oplysningerne om dig selv. Undgå oplysninger, som kan vise, hvem du er. Vi har nemlig pligt til at videregive dit navn og kontaktoplysninger til forældrene, hvis vi får disse oplysninger.
Hvis du ønsker at forblive anonym, er der følgende muligheder:
- Benyt et ANONYMT digitalt underretningsskema
- Henvend dig til kommunens anonyme rådgivning for at drøfte din bekymring.
- Ring til Familie- og Dagtilbudscentret på 43 59 10 00, og del din bekymring. Fortæl, at du ønsker at forblive anonym.
- Send et brev uden afsender til Familie- og Dagtilbudscentret, Rådhusstræde 1, 2630 Taastrup.
Det er vigtigt, at vi alle er opmærksomme på, om et barns / en ungs trivsel og udvikling er i fare. Det er derfor godt, at du handler på din bekymring og laver en underretning.
Du bør give så mange relevante informationer som muligt om barnet/den unge og om din konkrete bekymring. På den måde kan vi hjælpe bedst muligt.
Hvis du opgiver dit navn, har vi mulighed for at kontakte dig for at få mere at vide. Det kan være en stor hjælp i vores arbejde.
Hvis du ønsker at være anonym, skal du ikke udfylde oplysningerne om dig selv. Du skal også undgå oplysninger, som kan vise, hvem du er. Vi har pligt til at videregive dit navn og kontaktoplysninger til forældrene, hvis vi har disse oplysninger.
Hvis du opgiver dit navn...
Kommunen har notatpligt i henhold til offentlighedslovens § 13. Hvis du opgiver dit navn i telefonen, under et møde eller i en skriftlig underretning, er du ikke længere anonym.
Når vi får et telefonopkald, fortæller vi om tavshedspligt og om vores notatpligt. Reglerne betyder, at vi ikke lovligt kan ”udstede en forhåndsgaranti” om, at du som underretter kan forblive anonym i forhold til familien.
Hvis du efter at have oplyst dit navn ønsker at forblive anonym for eksempelvis på grund af dine relationer til familien er der efter forvaltningslovens § 15 mulighed for at undtage dit navn fra aktindsigt. Det kan dog kun ske, hvis det kan begrundes med et særligt hensyn til dig, og kun hvis dette hensyn klart overstiger hensynet til familiens behov for at få oplyst identiteten på hvem, der har underrettet.
Blandt de grunde, der kan give kommunen hjemmel til at lade dig forblive anonym, kan nævnes, at den anmeldte vil bruge oplysningerne til at true, chikanere eller på anden måde forulempe dig. For at kunne vurdere dette vil vi henvende os til Politiet for at få deres vurdering.
Hvis du opgiver dit navn i underretningen, har vi mulighed for at kontakte dig for yderligere oplysninger. Det kan være en stor hjælp i vores arbejde.
Der er følgende muligheder:
- Benyt et IKKE-anonymt digitalt underretningsskema
- Ring til Familie- og Dagtilbudscentret på 43 59 10 00, og del din bekymring
- Send et brev til Familie- og Dagtilbudscentret, Rådhusstræde 1, 2630 Taastrup
Ved mistanke om at et barn eller ung har været udsat for vold eller overgreb, betragtes sagen som akut.
Kontakt Familieafdelingen med det samme på kommunens telefonnummer 43 59 10 00 inden for kommunens åbningstid. Udenfor åbningstiden skal du kontakte Vestegnens Politi på telefonnummer: 43 86 14 48. Politiet kan sørge for, at du bliver ringet op af en medarbejder fra Den Sociale Døgnvagt.
Hvis din mistanke er rettet mod forældrene, må du ikke inddrage dem.
Du har som medarbejder en særlig underretningspligt. Du finder information, vejledning og skemaer på kommunens intranet mitHTK. Du skal være logget på for at få adgang.
Søg enten på 'mistrivsel', eller find Familie- og Dagtilbudscentret under 'mit center'. Øverst til højre på centrets side finder du indgangen til alt, hvad du skal vide og gøre.
Du bliver guidet igennem de oplysninger, som er nyttige for en hurtig behandling af underretningen i Familieafdelingen.
Byrådet vedtog 19. april 2022 kommunens 'Beredskab i sager med vold og seksuelle overgreb mod børn og unge', også kendt som 'Børn i mistrivsel'. Samtidig godkendte byrådet 'Handlevejledning ved overgreb mod barn begået af en ansat'.
- Beredskabsplan for sager med vold og seksuelle overgreb, ajourført januar 2024
- Bilag: Handlevejledning ved overgreb mod barn begået af en ansat
Beredskabsplanen har efter den politiske behandling undergået flere ændringer af layoutmæssig karakter. Dette er sket for at sikre planens tilgængelig, så det er muligt at læse den med en skærmlæser. Planen er senest opdateret i januar 2024.
Her finder du Administrationens årlige redegørelser for de modtagne underretninger. Redegørelserne fremlægges for det Institutions- og Skoleudvalget.
Redegørelse for underretninger 2023
Redegørelse for underretninger 2022
Redegørelse for underretninger 2021
Redegørelse for underretninger 2019-2020
Status for underretninger, juni 2019
Status for underretninger 2018
Status for underretninger 2017
Status for underretninger 2016
Er sagen akut?
Indenfor kommunens åbningstid kontaktes Familieafdelingens bagvagt på tlf. 43 59 10 00
Udenfor åbningstiden kontaktes den sociale døgnvagt på tlf. 43 86 14 48
Familie- og Dagtilbudscenter
Telefon: 43 59 10 00 | e-mail: fdc@htk.dk | Telefontider | Adresse
Brug sikker mail (Digital Post), hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger.
Eller er du i dialog med forældre der er bekymret for deres barns psykiske trivsel?
Så kan det være at "Svære følelser" er et tilbud, der er relevant for barnet. "Svære følelser" henvender sig til børn og unge i aldersgruppen 5-17 år, der oplever psykisk mistrivsel og har bopæl i Høje-Taastrup Kommune.
Som fagperson i Høje-Taastrup Kommune har du ansvar for at guide barnet/den unge eller forældrene til de lettere behandlingstilbud.
Du kan med forældres samtykke sende mail til os, så vil ”Svære følelser" sørge for at ringe forælder/den unge op og aftale en tid til en forsamtale med en psykolog
Du kan også hjælpe den unge/forældrene med at ringe op eller sende en mail til "Svære følelser".
Kontakt "Svære følelser"
Telefonisk: Mandag - fredag på telefon 43 59 10 00.
Åbningstider:
Mandag - onsdag: kl. 10.00 - 14.30
Torsdag: kl. 10.00 - 17.00
Fredag: kl. 10.00 - 13.30
Send sikker post (Digital Post).
Husk at indhente samtykke hvis du henvender dig på vegne af den unge/barnet/forældre. Husk at skrive barnets eller den unges navn og et telefonnummer, vi kan kontakte den unge/barnet/forældrene på.
Hvad er Psykisk mistrivsel
Der er mange former for psykisk mistrivsel, og det kan være svært at vide, om der er brug for at søge professionel hjælp. Forbigående mistrivsel kan være en almindelig og naturlig del af at være barn og ung. Det er en del af den normale udvikling hos børn at opleve negative følelser som tristhed, vrede og ængstelse. Den slags følelser er som udgangspunkt ikke dårlige. De er betydningsfulde, fordi de fortæller, hvad der er vigtigt for barnet, og hvad barnet har brug for.
Men når negative følelser hos barnet bliver så stærke, hyppige og langvarige, at barnet får svært ved at deltage i almindelige hverdagsaktiviteter med andre børn og voksne, er der tale om psykisk mistrivsel.